wie heeft er tips om rustig te blijven bij een mriscan?

mijn vrouw heeft namelijk claustrofobie in dat apparaat en heeft morgen de pech dat ze er weer doorheen moet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

luister naar muziek waar je je fijn bij voelt (is niet altijd mogelijk), focus je op je ademhaling, en bedenk van te voren een plek waar je je heel fijn voelt (strand, bos, thuis) en maak daar voor jezelf een soort toneelstukje. Laat hele fijne dingen gebeuren. Of speel in gedachten een gebeurtenis af in je leven waar je je heel fijn bij voelde. Let vooral op details (geuren, kleuren, gevoel, omgeving enz.) en probeer dat moment weer te herbeleven.

Hoop dat je vrouw er wat aan heeft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het is natuurlijk nooit wenselijk, maar voor deze ene keer zou ze een kalmeringsmiddel kunnen vragen. Bijv. valium o.i.d. Ik denk dat dit een betere optie is dan een paniekaanval krijgens tijdens de scan in welk geval ze deze moeten onderbreken om uiteindelijk toch weer een poging te wagen.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat haar morgen vroeg valeriaan in nemen, dat ontspant , en t helpt echt..
en als ze eronder moet goed de ogen sluiten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man heeft dat ook en al 4 keer een scan gehad. Ik mag naast hem blijven zitten. Dat weet hij en het stelt hem gerust. Ook heeft hij een belletje maar heeft hij nog nooit hoeven te gebruiken.
13 jaar geleden
Als uw vrouw een MRI krijgt heeft ze w.s. een foldertje gekregen met info. Hierop staat vaak een telnr voor als u vragen heeft of de afspraak wilt verzetten.

Uw vrouw is zeker niet de enige claustrofoob die zo'n onderzoek moet ondergaan, dus ik zou contact opnemen met het zkhs om haar probleem voor te leggen. Zij zullen zeker een heleboel tips en trucs hebben, waarvan een aantal uw vrouw aanspreken en voor haar geschikt zijn.

Varierend van Valeriaan (die u bij de drogist kunt kopen), kalmeringsmiddelen die ze via haar arts kan krijgen, ademhalingstechnieken, afleiding.....etc

Heel veel sterkte en succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mocht jaren geleden een mp3 speler meenmen. Misschien mag zij dat ook. Dat kan afleiden van haar angsten. Er zit ook een spiegeltje in zodat ze kan zien dat ze niet helemaal opgesloten is en ze krijgt een noodknop in haar hand. Ik wens haar sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag een mp3 speler wel mee dan, er zit toch ook ijzer in, en je zit in grote magneten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga nu spontaan twijfelen, ik mocht in ieder geval muziek meenemen. Je zou het in ieder geval na kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hebben hem net achter de rug, maar muziek kreeg je van hen met een grote koptelefoon
Ik vraag altijd een kalmerend tabletje en neem dat een half uur voor de scan in. Dan laat ik me halen en brengen dus ik hoef dan zelf niet te rijen. Meestal val ik in slaap.
Dus dit is voor mij ideaal. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er raar of negatief op gereageerd werd als ik om een pil vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een mp3 speler met haar favoriete muziek geen slecht idee is, dat leidt af en maakt je rustiger!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt inderdaad muziek of een meditatie op je mp3 zetten en daar naar luisteren. Of ze kan ontspanningsoefeningen doen tijdens de scan. Vooral heel goed op haar ademhaling letten.
Heel rustig door de neus inademen naar de buik ademen (zo dat je buik opzet bij het inademen) en daarna langzaam door de mond uitblazen. Dat blijven herhalen en heel bewust letten op die ademhaling.
Je verlegd daarmee de focus en door deze ademhalingsoefening, ontspan je meer omdat als je gespannen bent je adem hoog zit en korte halen is.
Bij deze manier van ademen hou je de adem laag en voelt je lijf geen of minder spanning.