Als je 's morgens langzaam op gang komt, wat kan je dan het beste doen?

Hoe zorg je ervoor dat je 's-morgens op gang komt?
Bv.
- iets specifieks eten/drinken
- specifieke activiteiten
- laat je je ergens door inspireren?
- ?

NB Ik heb het niet alleen over moeite met uit bed komen (die vraag is al eerder gesteld), maar over het langzaam op gang komen (moeilijk op kunnen staan maakt daar overigens een onderdeel van uit). Wat zijn jullie ervaringen? Bestaat er een remedie om de dag wat makkelijker te beginnen?

13 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Minder emotioneel daarop reageren. Gewoon leren respectvol maar toch hard met je lichaam om te gaan. Een lichaam kan redelijk wat incasseren, maar luiheid is nog steeds het oorkussen des duivels, ook nu de kerk in onmin raakt tegenwoordig.

Het is voor elk zoogdier een natuurwet dat 'een lichaam dat in rust is, de neiging heeft in rust te blijven' en dat 'een lichaam in beweging de neiging heeft in beweging te blijven'.

Je hebt dus een extra portie energie nodig om heel de boel in gang te zetten (incl. stramheid e.d.). Bij elk is dat anders, dus ook het uur bepaalt veel. Ik zelf kan gemakkelijk om 5h opstaan, maar als ik blijf liggen, is het verkorven en wordt ik almaar luier en dat geldt voor velen (zeker met die vrieskou gebeurt dat).

Gemiddeld genomen moet je daar vooral psychologisch leren mee omgaan. Als je denkt 'vandaag ga ik onbaatzuchtig veel werken voor anderen' en daar echt plezier aan beleeft, dan spring je al snel uit je bed. Als je denkt 'ik heb niet veel zin vandaag en zie het mooie niet van de morgenstond', dan ziet het er niet naar uit dat veel remedies zullen helpen. Wiens echtgenote lui in bed ligt, zal op termijn een negatieve invloed op zijn/haar partner en op de kinderen hebben. Dynamische mensen maken elkaar ook dynamisch. De rotte appels moeten er soms... van tussenuit maar daar zijn er dan morele problemen die vinden dat een gezin ook zoiets moet dragen (te allen koste?)

Zoek het voor jezelf uit en vorm je eigen mening. Maar vooral: experimenteer dynamisch en vooral: los het probleem gewoon op. Erover denken, maakt geen concret verschil. Het eerste wat je moet doen, is immers: zo snel mogelijk opstaan en geen zelfmedelijden hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Je pakt me wel hard aan ;-)
Soms is dat de beste aanpak, daarom: 10 punten, alsjeblieft.

Andere antwoorden (9)

Wat je het beste kunt doen is gelijk na het wakker worden een groot glas water drinken.

Probleem met moeilijk op gang komen heeft te maken met wat je de vorige dag gegeten en gedronken hebt, en hoe goed de kwaliteit van je nachtrust was.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lekker warm douchen kan ook helpen om goed op gang te komen.

Sommige mensen prefereren een koude douche. Is ook iets voor te zeggen, maar ik ga voor warm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij doet een glas verse vruchtensap op de nuchtere maag wonderen(dit pers ik wel de avond ervoor uit) dan neem ik 15 minuten voor mezelf(door bijv op goede vraag te kijken). Ik heb dan na het douchen energie voor 10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk op gang komen...misschien ben je gewoon geen ochtendmens.
Het kan te maken hebben met je bioritme.

Ochtendmensen gaan 's avonds graag vroeg naar bed en worden 's ochtends vroeg wakker. Avondmensen daarentegen voelen zich 's avonds op hun best en hebben dan ook moeite met op tijd naar bed gaan. Deze mensen komen 's ochtends moeilijk op gang.

Je bewust zijn van je natuurlijke ritme van opstaan en naar bed gaan is belangrijk omdat slaapproblemen kunnen ontstaan door niet te luisteren naar dat natuurlijke ritme. Avondmensen hebben het in onze maatschappij doorgaans moeilijker dan ochtendmensen omdat het maatschappelijk ritme meer gericht is op activiteit gedurende de dag en rust gedurende de nacht.
Je kan wel kleine aanpassingen maken in je natuurlijke ritme. Omdat licht je biologische klok beïnvloedt kunnen avondmensen om 's ochtends beter op gang te komen even bewust in helder daglicht kijken. Zo stabiliseer je je ritme. Maar een avondmens zal nooit een ochtendmens worden (en omgekeerd ook niet)!

http://www.teleac.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728#b578294

Biologische klok
Je biologische klok is een soort inwendige klok die je lichaam vertelt hoe laat het is. Je biologische klok loopt relatief gelijk met het natuurlijke 24 uur-ritme van de aarde, en vooral met de afwisseling van licht en donker. Je biologische klok houdt ook je waakzaamheid in stand waardoor je op bepaalde tijdstippen beter wakker blijft. Deze tijdsafhankelijke waakzaamheid is het hoogst rond negen uur 's morgens en 's avonds en het laagst rond drie uur 's middags (je dip na de lunch) en drie uur 's nachts.

Ochtend- of avondmens
Ben je iemand die 's avonds op tijd in bed kruipt en liefst voor dag en dauw ontwaakt met de natuur of voel je je 's avonds kiplekker en stel je het slapengaan liever uit om vervolgens moeite te hebben met opstaan? Of je een ochtend- of avondmens bent, hangt af van je biologische klok. Weet je niet zeker welk type jij bent, denk dan eens na over het tijdstip dat je kiest om te gaan slapen wanneer je de volgende dag geen verplichtingen hebt.

Wat je kunt doen: Zorg er 's avonds voor dat alles al klaar staat. Tafel gedekt, lunchpakket klaar, tas ingepakt, kleding voor die dag klaar. Zodat je rustig wakker kunt worden en niet gelijk hoeft te haasten.
Een wekker met je favoriete muziek kan ook helpen. En inderdaad beginnen met vers fruit of uitgeperst (kan 's avonds al klaargezet worden). En een kop thee. Kalme start....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga iedere ochtend even sporten. Bijvoorbeeld een rondje joggen of een stuk wandelen. Zodra je in de buitenlucht komt, gaat het wakker worden vanzelf. Door de beweging komt alles weer lekker op gang.

Na thuiskomst lekker douchen en ontbijten. Daarna ben je weer klaar voor de dag.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
´s Avonds laat niets meer eten.
Slaap in een koele, geventileerde kamer.
Wekker zetten en een paar minuten op je bed blijven zitten (niet liggen dus) om wakker te worden.
Niet te warm douchen.
En als ontbijt alleen wat fruit nemen. Pas rond tien uur een boterhammetje oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt deze vraag om +- 5 uur 's nachts. Gun jezelf wat meer nachtrust!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de tijd ervoor kunt nemen om op gang te komen lijkt het me ook niet zo'n probleem. Misschien doe je dat al gezien het vroege tijdstip waarop je je vraag stelt. Ik heb er een hekel aan om me 's morgens te haasten waardoor ik op tijd opsta en overal ruim de tijd voor neem. Ik begin de dag met een glas water en een glas groentensap. Voordat ik de deur uitga heb ik altijd in alle rust ontbeten. Als ik op mijn fietsje naar mijn werk wat ontmoetingen heb met bosdieren is mijn dag bij voorbaat al helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij helpt de lichtwekker - dan ben ik wàkker als ik m'n bed uit moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste met honger én vroeg naar bed. De ochtend zelf drink je eerst een glas water (250 ml) met 1 uitgeperste citroen. Dan even wachten. Na ongeveer een half uur sta je te springen van de energie.

Dit wordt veroorzaakt door de opname van een grote hoeveelheid vitamine C. Op een nuchtere maag wordt vrijwel alle vitamine C opgenomen en dit geeft een gigantische kick. Wat ook lekker is, is vers geperst sinaasappelsap met 1 citroen.

Probeer maar es! Het werkt veel beter dan koffie.