Volgens het bijgeloof kon de duivel bij je naar binnenkomen als je nieste. Dat wilde men natuurlijk niet, en door gezondheid te zeggen (soort zegening eigenlijk) probeerde men het onheil af te wenden. Een hand voor je mond houden bij niesen hielp ook om de duivel buiten te houden, vandaar dat we dat nog steeds doen
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (6)

Het is een wens: Je wenst iemand gezondheid toe. Niesen kan een teken van een aankomende verkoudheid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Turken wensen elkaar ook als leef lang enz net als grieken. Omdat het tijdens niezen al je organen + je hart op dat moment voor eventjes stil gaat. En dat je daarna nog steeds leef. Daarom wensen mensen mekaar gezondheid.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je hart stil staat is niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Platje, dat is inderdaad niet waar. Maar het kan een oud volksbijgeloof zijn. Net als het verhaal van Anneliez. In onze cultuur werd inderdaad geloofd dat wanneer je niesde de duivel of kwade geesten bezit van je konden nemen. Het is een goed antwoord op de vraag van Feemmm n.l. waar deze gewoonte vandaan kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom + van mij
Als aanvulling op het antwoord van anneliez: ik heb ooit gelezen dat het vooral voor jezelf bedoeld is - de ander niest, dus mankeert iets. En dan zeg je 'gezondheid!' als afweer, om te voorkomen dat jij ook ziek wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarin ligt opgesloten dat men denkt dat het niezen de voorbode is van een verkoudheid, en men wenst de niezer dus een goede gezondheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een link naar verschillende verklaringen:
http://www.verwijl.nl/?id=37

Hierin ook o.a. de volgende alinea:

Een traditionele verklaring wil dat een boze geest door de openstaande mond van de niezer naar binnen zou kunnen vliegen; om dat te voorkomen moet je een heilwens uitspreken. Het voorkomt bovendien dat het omgekeerde gebeurt: dat de ziel door het niezen het lichaam verlaat.

Dit is dus het antwoord dat Anneliez gaf.

Maar nog veel meer leuke weetjes en verklaringen waarom vanuit de historie en andere culturen 'gezondheid' wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger dacht men dat ziekte door de lucht werd doorgegeven en dat iemand die nieste een ziekte verspreidde. Door gezondheid te zeggen wenste men voor zichzelf en voor degene die nieste gezondheid. Want men geloofde er heilig in dat goede wensen hielpen.
Amadea