Moet mijn dochter dit met haar hond laten doen.

Mijn dochter heeft een mooie hond (dobberman). Hij is nu 9 jaar oud en heeft de laatste tijd last van een ontsteking onder zijn staart ( gecoupeerd).Telkens naar de dierenarts, medicijnen gekregen voor deze ontsteking maar het komt elke keer terug. De dokter geeft nu het advies om hem hieraan te opereren, omdat hij denkt dat het met testosteron te maken heeft wil hij hem gelijk castreren. Mijn dochter is hier bang voor, omdat een dobberman nog al gevoelig schijnt te zijn voor narcose. Maar ook het castreren, is dit nu wel de juiste oplossing? Daarom vraagt ze aan mij Pa, hoe denk jij hier over. Nu dacht ik laat ik dat nou eens voorleggen bij GV. Daar zijn best wel mensen die mij een goed advies kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ik zou altijd om een 2de advies vragen bij een andere dierenarts en zeker niet uitgaan van de antwoorden die je hier op gv krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een dobberman wil het nog wel eens gebeuren dat ze na een castratie incontinent worden. Toch is elke keer een ontsteking ook geen pretje voor de hond.
Ik zou ook het advies geven om het bij een andere dierenarts ook nog een keer af te checken of dit de beste oplossing is.
Aan de andere kant denk ik dat de dierenarts het goed met je dochter heeft doorgesproken en hij/zij weet waar hij over praat (mag je hopen)
Sukses bij je beslissing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor heel veel rassen gaan er verhalen rond op internet dat ze gevoelig zijn voor narcose. In de meeste gevallen is dit niet waar of zwaar overdreven. Het gaat vooral om Collie-achtigen die anders reageren op narcose en/of medicijnen.
Voordat de dierenarts een narcose toedient zal hij/zij altijd een algemeen onderzoek doen en dan rekening houden met eventuele risico's. Wil je dat de dierenarts nog beter kan inspelen op eventuele risico's tijdens narcose, dan kan je een pre-anaestetisch bloedonderzoek laten doen. Mocht hieruit blijken dat sommige organen het al wat moeilijk hebben, dan kan ook hierop de hoeveelheid en soort narcose op afgestemd worden.
Of het probleem daadwerkelijk met testosteron te maken heeft en of castratie zal helpen, zal niemand op afstand kunnen zeggen. Het enige advies wat ik hierin kan geven is dat je voor een second opinion eens bij een andere arts langs kan gaan. Heb je geld genoeg, dan kan is de absoluut beste second opinion te krijgen in Utrecht. Vraag of je dierenarts je doorverwijst naar een specialist aan de faculteit in Utrecht. Deze hebben absoluut de meeste kennis, beste apparatuur en de meeste opties. Maar hieraan kan wel een behoorlijk prijskaartje hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is natuurlijk een heel moeilijke besluit.
steeds een ontsteking krijgen is ook niet niks voor het beestje het betekend dat hij steeds met pijn te verduren krijgt. je kan met de dierenarts in overleg of er meerdere mogelijkheden zijn dan een operatie.
Ook kan je een paar andere dierenarts praktijken bellen om te vragen wat hun zouden doen en of hun een betere oplossing ervoor hebben zodat de dobberman niet zoveel pijn moet krijgen steeds.
ook moet ik erbij vertellen dat het voor u moeilijk is om tegen uw dochter te zeggen wat ze moet doen,,, want mocht er wat mis gaan dan voelt u zich toch wel rot erover.
dus geef als tip mee bel rond en zoek informatie rond over hoe het zit met ontstekingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet helemaal duidelijk of het om ontstoken anaalklieren gaat of chronische lik gedrag bij de hond.
Er bestaat ook een prik wat ze tijdelijk chemisch castreerd,
Je kan dat wel niet door blijven geven,maar je kan wel zien hoe de hond zich gedraagd of als hij gecastreerd is.
Verder is narcose met gas het veiligste.
Incontienentie komt vaker bij teven voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond had dit ook en ,mijn dokter had het zelfde advies.Maar ik ben eerst zelf wat gaan proberen,ik gaf haar vitamine C hooggedoseerd)drie maal daags 1 pil.Plus een aftreksel van verse brandnetel sap door de eten.Binnen twee weken zag je dat er verbetering was.Je moet het wel in de gaten houden,want zie je geen verbetering dan moet je echt terug naar de dierenarts.Maar mijn hond is daarvan genezen,wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook bij jou hond gebeurt,maar baat het niet schaad het niet Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een goede dierenarts kan een Dobermann gewoon onder narcose hoor, dat is geen enkel probleem.

Negen jaar is wel oud voor zo'n grote rashond, dus het kan wel een flinke impact op het dier hebben. Als hij nou erg veel last heeft van die ontstekingen, zou ik hem laten opereren.

Mijn ene Dobermann is al gecastreerd toen hij een jaar was en dat leverde geen problemen op. Mijn andere Dober is rond zijn 7e gecastreerd en ook dat gaf geen problemen.