Bij intramusculair spuiten moet je de insteekplaats afwisselen volgens de p.d.a. Wat betekend p.d.a.?

Toegevoegd na 16 minuten:
Als je iemand meerdere keren im spuit. Moet je dat afwisselen. Dat is logisch, maar.....Dat moet volgens p.d.a. Dat staat in het protocol. De verpleegkundige op de afdeling weet ook niet wat het is. Ik kan het ook niet vinden.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.ziekenverzorgende.nl/protocol-intra-musculair-injecteren.htm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Steenuiltje
13 jaar geleden
In welk verband staat deze zin dan? Kan er nu niets van maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet! Volgens mij moet je bij subcutaan spuiten ook de insteekplaats afwisselen, maar dat terzijde.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja ook dat!
Rieneke1
13 jaar geleden
het enige wat ik kan vinden is personal digital assistent, een klein zakcomputertje.
mogelijk dat je daarop de plekken kan invoeren, zodat je het overzicht hebt waar je de laatste keren geprikt hebt??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee denk niet dat het dat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar toch bedankt trouwens!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't wordt zo wel een gezellig onderonsje van mensen uit de gezondheidszorg! (-;
Steenuiltje
13 jaar geleden
Heb nu de handleiding gelezen maar kan er geen soep van maken (van dat pda dan hè). Wat me wel opviel.... als je met je naald op het bot komt alles verwijderen en nieuwe naald op spuit zetten en procedure herhalen?? Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat niet doet, spuit je de vloeistof onder het botweefsel. Dat lijkt me niet gezond.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Onder het botweefsel of bedoel je botvlies??
Je kunt als je met je naald op het bot zit gewoon je naald een stukje terughalen zodat je weer in de spier zit en dan spuiten .... Hoeft die hele naald er toch niet uit? Alles is steriel. Begrijp het niet?!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend is wel dat de punt van de naald omgebogen kan worden als je het bot raakt. Ik snap ook het nut er niet zo van om de hele procedure weer opnieuw te beginnen. Ook een drupje bloed wordt heus wel geresorbeerd door de spier. Overigens gebruik ik liever wat kleinere naalden bij magere mensen. Die kun je beheerst in het gewenste weefsel prikken. Je moet wel goed rekening houden met de dikte van het onderhuidse bindweefsel als het echt IM moet. Zeker bij depots moet je daar zeker van zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel het botvlies. Dat je de procedure weer moet herhalen begrijp ik wel, je ziet namelijk niet wat voor schade je hebt aangericht. Zo voorkom je erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er wel zeker van zijn in welk weefsel je de injectievloeistof deponeert. Anders inderdaad de procedure afbreken en van voren af aan herhalen. Bij heel dikke mensen moet je bijvoorbeeld uitkijken dat je niet in het onderhuidse bindweefsel injecteert omdat een modale IM-naald domweg tekort is.

Het beste antwoord

Het moet een afkorting zijn die in één of een paar verpleeghuizen een eigen leven is gaan leiden en alleen door de ingewijden begrepen wordt. In de gauwigheid zal het iets te maken hebben met persoonsgebonden afspraken volgens protocol maar het kan ook een verwijzing zijn naar het patiëntdossier.

Toegevoegd na 11 minuten:
Of allebei, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou best eens kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Personal Digital Assistent leek me niet het juiste antwoord, hoewel er in de (thuis-)zorg steeds vaker met die dingen wordt gewerkt. Ik ben benieuwd of er zich iemand van de betreffende zorgketen meldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik. Als jij al niet weet wat het betekent dan moet het iets heel specifieks van een bepaalde organisatie zijn. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk ik ook. Vraag het nog op school, en anders komt hij in het vergeethoekje:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja, maar ik ben wel nieuwsgierig, hoor!

Andere antwoorden (2)

PDA staat voor Patent ductus arteriosus.
Engelse verklaring op t web:
Patent ductus arteriosus (PDA) is a condition where a temporary blood vessel near an unborn baby's heart, the ductus arteriosus, fails to close after birth. (The blood vessel normally closes after birth because it is no longer needed). The word "patent" means open.

Zie verder link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niks te maken hebben met I.M. spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zoek ff verder....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch bedankt alvast, maar het is niet wat ik bedoel.
Zelfs internet geeft geen uitsluitsel. Het principe is om de insteekopeningen te verdelen zodat plaatsen niet teveel belast worden met het insteken zoals bij calparine of insuline.