Vitamine d geconstateerd , maar huisarts schrijft niks voor , is dat normaal ?

Toegevoegd na 16 minuten:
Sorry mensen , ik bedoelde inderdaad ee tokort aa vitamine d , preciese waarde weet ik niet , ze zeiden alleen dat ht veel te laag was.

Toegevoegd na 16 minuten:
Sorry mensen , ik bedoelde inderdaad ee tokort aa vitamine d , preciese waarde weet ik niet , ze zeiden alleen dat het veel te laag was.

Weet jij het antwoord?

/2500

Vitamine D is goed verkrijgbaar. Omdat vitaminen tot de voedingssuplementen behoort, kun je bij de drogist een preparaat kopen waar vitamine D in zit. Er zijn producten met specifiek vit A en D, maar je kunt ook voor een multivitaminepreparaat zoals Dagravit Total 30 kiezen. Zelf heb ik daar de beste ervaringen mee. Toegevoegd na 15 minuten: Andere mogelijkheden zijn een zonnebankkuur alhoewel ik daar geen voorstander van ben. Als je vit D gebruikt is doorgaans ook wat calcium -inname handig, deze twee stoffen werken samen in tal van biochemische processen in je lichaam. Ik weet niet met welke klachten je naar de arts gegaan bent maar vitamine D is vooral betrokken bij botgroeiprocessen, je weerstand enz. Zonder te weten waarom je bij de arts beland bent die wellicht gebrek aan vit D dan vastgesteld heeft, waarschijnlijk via bloedonderzoek, is een meer gericht advies moeilijk. Mede daarom raad ik een multivitamineproduct aan. Normaal maak je dat zelf door zonlicht aan. Heb je een donkere huid, dan maakt je huid zeker in de winter veel minder Vit D aan dan als je een blanke huid hebt. Heb je een donkere huid , dan ben je misschien beter geholpen met een specifiek vit D3 preparaat. Artsen schrijven het echter niet meer voor. Vroeger kreeg mijn vrouw op de paar jaar twee vit D injecties van de huisarts en knapte daar erg van op. Door veranderde inzichten en vooral ook andere regels in de vergoedingen van medische kosten, wordt dit niet meer gedaan in Nederland. We zijn toen overgegaan op verschillende preparaten maar hadden het meeste baat bij het eerder genoemde dagravit Total 30, we hebben nog maar zelden griep of verkoudheden wanneer we dat in de winter gebruiken, het verschil tussen wel en niet gebruik is opvallend. Ook onze pleegkinderen geven we dit als ze niet fit zijn en ze knappen dan erg op. Als ik merk dat er griep, verkoudheid aankomt, dan neem ik een poosje 2 per dag en kan dan meestal het tij keren, de ziekte breekt dan niet door. Dit is echter een geheel persoonlijke visie en ervaring. Daarom doe je er verstandig aan de oorzaak van het vit D gebrek te achterhalen, dat is verstandiger dan domweg vitamines slikken en/of onder de zonnebank kruipen. Toegevoegd na 20 minuten: Zie bij reacties voor aanvulling. TEVEEL VIT. D IS ZEER SCHADELIJK!

Je kan het zelf oplossendoor een tijdelijk vitaminepreparaat. Verder zit vitamine d in vette vissoorten lever kip en eigeel. Verder is zonlicht belangrijk. Vitamine d tekort krijg je door een eenzijdig voedingspatroon. Je moet gevarieerd eten en veel de zon opzoeken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100