Rodehond is een besmettelijke vlekjesziekte die wordt veroorzaakt door een virus.
Het virus zit in de neus en keel van iemand die besmet is. Door hoesten, praten en niezen komt het virus in de lucht en kan het door een ander ingeademd worden. Zo kan besmetting optreden.
Mensen die besmet zijn kunnen anderen besmetten vanaf 5 dagen voordat er rode vlekjes op de huid te zien zijn tot 5 dagen na het ontstaan van deze vlekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Net Zoals bij Griep, door De lucht Via Niezen En Hoesten.
14 jaar geleden
Rodehond wordt veroorzaak door het rubellavirus, dat alleen bij mensen voorkomt. Besmetting vindt plaats via druppetjes in de lucht, bijvoorbeeld bij hoesten en niezen. Wie een rodehond infectie heeft, steekt gemiddeld zeven tot acht andere mensen aan. Een besmette moeder kan via de placenta haar ongeboren kind besmetten. Tussen besmetting met rodehond en het uitbreken van de ziekte zitten gemiddeld 14 tot 16 dagen. De ziekte is besmettelijk van 10 dagen voor het uitbreken van de huiduitslag tot 1 week erna.