wat maakt je lichaam warm?

misschien een aparte vraag maar... welk orgaan houdt je lichaam nou op temperatuur? je spieren kunnen door beweging warmte produceren dat weet ik maar als je slaapt beweeg je niet zoveel... hoe zit dat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom slaap je 's nachts ook onder een deken. Het lichaam houdt zich dan minder goed warm.

Antwoorden (5)

Elke cel verbrandt voedingsstoffen (bv suikers) en dat levert warmte op. Dus elke cel van je lichaam draagt er aan bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zuurstof die door de rode bloedlichaampjes wordt vervoerd, zorgen ook voor warmte. Vanwege een goede doorbloeding, En je huid zorgt ervoor dat het de warmte vasthoudt. En bij teveel warmte ga je zweten dus dan kan het teveel ontsnappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de zuurstof?? t is buite -5.... k ben bang dat de zuurstof die je buite in ademt niet je lichaam op -5 brengt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja, klopt. Jullie hebben gelijk. bedankt!
In je hersenen zit de hypothalamus. Hiervandaan wordt alle warmte in je lichaam geregeld.
Als je lichaam te koud of te warm wordt geeft de hypothalamus signalen af die van alles in je lichaam in werking stellen om de temperatuur weer constant te krijgen.

Zie anders ook de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn verscheidene processen die er voor zorgen dat warmte geproduceerd wordt.
je lichaam heeft in je hersenen (hypothalamus) een barometer die instelt welke referentie temperatuur men wil hebben. Aan de hand van deze maat zal het lichaam proberen op te warmen of af te koelen.
Enkele processen die zorgen voor opwarming:
- sluiten van perifere bloedvaten -> redistributie bloed naar belangrijke organen (bv hersenen)
- rillen = onwillekeurige spiersamentrekkingen waardoor warmte wordt geproduceerd.
- verbranding van energierijke producten vooral in de lever waarbij warmte vrij komt

het proces van warmte verkrijgen ontstaat door het metaboliseren (afbreken) van voedingsstoffen waaronder vet en glucose in je lichaam.
glucose wordt omgezet in acetyl-CoA en vervolgens gemetaboliseerd in de citroenzuurcyclus. Tussenstofjes (als ik het goed heb NADPH) kunnen vervolgens in de mitochondriën gebruikt worden om via oxidatieve fosforylering warmte te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huid is samen met het warmtecentrum in mijn hersenen de thermostaat van mijn lichaam. De lichaamstemperatuur ligt normaal tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius. Dat kan verschillen per persoon.

Zit ik een halve graad boven of onder mijn normale lichaamstemperatuur, dan heb ik verhoging of verlaging. Bij één graad erboven of er onder heb ik koorts.

Dit geeft aan hoe gevoelig mijn lichaam is. Als de temperatuur te hoog oploopt, ga ik zweten.

Vanuit mijn hersenen wordt er dan een signaal gegeven die er voor zorgt mijn poriën verder open gaan staan.

Als gevolg daarvan treden er druppeltjes vocht naar buiten. Dat vocht komt op mijn huid en doordat mijn huid warmer is, verdampt dat vocht.

Door deze verdamping wordt er warmte aan mijn huid onttrokken en mijn lichaamstemperatuur neemt daardoor iets af. Op deze manier blijft de temperatuur voor mijn lichaam binnen de aanvaardbare waarden. Anders gezegd, ik heb het wel warm, maar ik blijf mijzelf prettig voelen.