Kan je Titanium lassen? Het montuur van mijn bril brak spontaan. Dat is niet de eerste keer, maar de derde keer in 3 jaar. Dat is een dure grap.

De eerste keer waren het de poten die spontaan braken, maar bij het laatste montuur was het bij het glas, en dat is nu het tweede montuur wat op dezelfde plek breekt.
De laatste keer gaf de opticien aan dat hij het volgende montuur niet meer zou vergoeden voor garantie. Maar een montuur moet toch wel langer mee gaan dan 1 jaar.
Ik draag al 45 jaar een bril en ze gaan doorgaans wel 8 jaar mee.
Dus als deze niet vervangen wordt, wil ik kijken of ik hem kan lassen. Want ik heb geen 300 euro mee voor nieuwe glazen (varifocus)!
Enne.. ik doe er niks bijzonders mee. Vanmorgen liep ik gewoon door mijn huis, en 'ping' daar brak het gewoon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de prijs te zien niet, en het is een normaal merk bij een grote opticien keten (Pearle). En het is al de tweede keer dat het gebeurd, op een lasnaad bij de neusbrug. Het vorige montuur was een ander merk. Je kan zien dat het titanium is trouwens.

Het beste antwoord

Als je het montuur nog geen jaar hebt, zou ik terug gaan naar de opticien voor een andere oplossing. Dit werkt dus duidelijk niet en daar hoef jij niet het slachtoffer van te zijn. Hij moet zijn claim maar verhalen bij de monturenfabriek. Kijk of er een montuur is die je aanstaat waar je huidige glazen inpassen, en probeer voor het montuur dan een soort 50/50 deal te krijgen. Een volledig nieuwe bril na 3 jaar is natuurlijk ook niet terecht. Wellicht vergoed je verzekering nog iets?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps moet nog antwoord geven op je vraag, je kunt titanium lassen, maar dat is specialisten werk en geen goedkope grap. Ik heb ook ooit een titanium montuur gehad en die opticien gaf gelijk aan dat als hij stuk ging ik hem een week kwijt zou zijn omdat hij hem op moest sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, Ik heb van de opticien korting gekregen op een nieuw montuur, en heb hem inmiddels al op mijn neus.
Geen titanium meer voor mij, een mooi stalen montuur nu! Bedankt voor je (jullie) antwoorden!

Andere antwoorden (4)

Zeker kun je titanium lassen, en wel volgens het TIG (Tungsten Inert Gas)las proces. Wordt veelvuldig toegepast in de apparatenbouw bij slijtvaste componenten.
Het probleem bij het lassen van het montuur van jouw bril is echter tweeledig:
A. De warmte die vrij komt bij het lassen van een zo'n kleine oppervlakte. De warmte kan nergens heen, met als resultaat krom trekken, vervorming.
B.Het visuele aspect. Áls het al lukt, zal het er niet mooi uitzien.

Mocht je zeker willen zijn van je zaak, kun je overwegen naar een constructiebedrijfje te gaan, waar ze boven genoemd las proces beheersen, en vragen of ze het aandurven om het montuur te lassen, maar ik geef je niet veel kans.

Mischien 2 componentenlijm? MR industrie krachtlijm).

Succes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja titanium is te lassen ( zie link )
maar ook daar is wel wat voor nodig!
ik denk aleen dat een bril met huis tuin en keuken spul niet gaat lukken, met materiaal is gewoon te dun.

als het op een onopvallende plek zit zou ik het zelf probeeren hard te soldeeren, pas aleen wel op dat je glazen niet breeken met soldeeren/lassen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je montuur spontaan breekt dan zou ik er ook zeker even mee teruggaan naar de opticien want dat is niet normaal. Wellicht is hij te strak om het glas gezet. Lijkt mij dat je toch de opticien er nog een keer op aan moet spreken. Vraag anders eerst bij een andere opticien (andere vestiging) wat hij er van vindt.

Maar Titanium is wel te lassen idd, wel een secuur werkje zo bij het glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Titanium is te lassen, de vraag is of het de moeite loont.
Ik zou de opticien toch aansprakelijk stellen en als hij geen garantie meer wil geven kan hij misschien tegen inkoopsprijs leveren.