Kunnen een man en een vrouw met blauwe ogen samen een kind krijgen met bruine ogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

Ja dat kan, kijk maar naar wetten van Mendeljeff... Het is recessief of dominant doorgegeven in de geboorte...

Toegevoegd op 27-05-2009 20:36:37
sorry Mendel zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit kan, stel de man en vrouw hebben een dominant allel voor een blauw oog, en allebei een recessief allel voor een bruin oog dan zou dit kunnen
In de biologie schrijf je dit op met een hoofdletter voor een dominant allel en een kleine letter voor een recessief allel. Dan kom je bij zo'n tabel terecht.
Rr x Rr

R x R = RR (blauwe ogen)
R x r = Rr (blauwe ogen)
r x R = Rr (blauwe ogen)
r x r = rr (bruine ogen)

Zolang er een dominant allel in zit (R) zal het blauwe pigment overheersen en dus uiteindelijk een blauw oog krijgen. Bij 2 recessieve allelen is er geen andere oplossing dan bruine ogen. Dus vandaar dat het kan. Op papier lijkt het 25% kans op bruine ogen en 75% kans op blauwe ogen. Maar in werkelijkheid is dit waarschijnlijk anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk van niet..
bruin oog kleur is dominant over blauwe kleur..

dus ouders met blauwe ogen hebben ressesief gen b en b

als we bruin als dominant B noemen en blauwe b noemen

dan hebben ze zoiezo homozygote b dus wat doorgegeven kan worden is b*b = b

want als ouders hetrozygote waren dus een Bb een van de ouders of beide ouders had een van hen of beide bruine ogen

Toegevoegd op 27-05-2009 21:34:02
wel kan het zo zijn als ouders hetrozygot zijn en bruine ogen hebben

als we kruising van Bb *Bb hebben

BB , Bb , Bb,bb

de verhouding is dan 1 op 4 dus 25 % kans dat ouders met bruine ogen een kind krijgen met blauwe ogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan, met een kans van 25%

Ba × Ba B.=bruin aa=blauw
25% BB = bruin
50% Ba = bruin
25% aa = BLAUW :D

morgen hier repetitie over... makkie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb thuis het bewijs dat het kan. EN mijn zus is ook het bewijs. Mijn ouders hebben bruine ogen en mijn zus blauw.

Ik heb een zoon met blauwe ogen en blond haar en een zoon met bruine ogen en blond haar. Wij hebben beide bruine ogen.