Wat is dit voor een beestje ongedierte in mijn schouder

Heb sinds vier maanden overlast van allerlie beestjes in huis. Ook lijkt het alsof er vliegjes uit mijn huid komen, heel soms. Wordt wel gesneden in mijn vingers, door miniscule beestjes en zoek me een ongeluk. De huisarts en specialist hebben ook geen idee. Eerst moest ik bij de foto aan een teek ofzo denken, maarik twijfel, gezien de vorm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Onschuldige onderhuidse zwelling die geïnfecteerd kan raken

Een folliculaire cyste is een glad knobbeltje dat onder de huid ontstaat wanneer een haarzakje verstopt raakt. De zwelling bestaat uit een zakje, gevuld met dode huidcellen en talg, de vettige afscheiding van de talgkliertjes die in de haarzakjes uitstroomt. Sommige cysten hebben in het midden een donkere porie.

Folliculaire cysten komen vooral voor op de hoofdhuid, het gezicht, de romp en de geslachtsdelen, maar kunnen ook op andere lichaamsdelen ontstaan. Hoewel ze onschuldig zijn, kunnen de cysten groot en lelijk worden. Een atheroomcyste die met bacteriën is geïnfecteerd, kan ontstoken raken en pijnlijk worden, en na enige tijd openbarsten.

De behandeling
Zo lang een folliculaire cyste geen last veroorzaakt, hoeft er niets aan te worden gedaan. Als de cyste groot of pijnlijk wordt, kan hij onder plaatselijke verdoving chirurgisch worden weggehaald. Meestal zal men de cyste in zijn geheel verwijderen, omdat de zwelling kan terugkeren als het zakje niet volledig wordt weggenomen. Een incisie die de pus laat afvloeien, geeft verlichting.

Toegevoegd na 18 minuten:
Misschien kan het ook botvlieg zijn dat is een soort paardevlieg waarvan de larven leven in levende zoogdieren (parasieten)
Er is een soort die daarvoor mensen gebruikt.

Bronnen:
worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Human_bot_fly
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest bij het zien van de foto ook direct aan zo`n "talgpukkeltje" denken. Maar kan dat niet goed combineren met die beestjes.

Andere antwoorden (4)

Ik zit aan de hooimijt te denken.
Ik heb een foto gevonden, maar zal nog even zoeken naar eentje die van dichterbij is genomen.

http://www.huidinfo.nl/hooimijt.html

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry, 'k heb geen andere foto kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht gelijk aan schurft, maar dat zou een huisarts zeker moeten kunnen vaststellen.
bamibal
13 jaar geleden
Misschien heb je wandluis of bedwants /wandluis

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/58101-bloedzuigende-bedwants-en-ander-ongedierte-in-je-huis.html

http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/60898-bedwantsen-wandluis-symptomen-bestrijden-en-voorkomen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dingetje op de foto doet me het meeste aan een waterwratje denken. Wordt veroorzaakt door een virus en is een tamelijk onschuldige aandoening. Kleine vliegjes die in de huid snijden, er een minuscuul hapje uit nemen, zijn knutjes maar die komen niet zozeer binnenshuis maar in de vrije natuur voor.