Kunnen voedingsproducenten worden aangeklaagd door ouders van dikke kinderen?

Je ziet tegenwoordig zoveel kinderen met overgewicht. Wat gaat hier mis, zijn het de ouders die het kind hun gang maar laten gaan of zijn het de voedingsproducenten die zeer verleidelijke reclames maken waardoor kinderen sneller tot snoepen worden gezet of zit er te veel suiker en vetten in de levensmiddelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het zijn de ouders die het voedsel kopen en bepalen wat zij hun kinderen thuis aanbieden. Als je ze van jongs af aan leert niet (te) veel te snoepen, zelf het goede voorbeeld geeft en ze voorlicht over gezond voedsel en het belang daarvan zal de kans kleiner worden dat zij overgewicht krijgen en zich een ongezonde leefstijl aanmeten.

Ik zeg met nadruk "kans" want er zijn ook genoeg ouders die het op dat gebied heel goed doen maar wel een kind hebben met overgewicht. Erfelijke factoren en soms medische problemen kunnen ook een rol spelen bij overgewicht. Daarbij zijn pubers niet zo geneigd om "gezond" te eten (vooral tussendoortjes). Daar heb je als ouders weinig invloed meer op.

Daarbij moet m.i. de overheid ophouden met die onzin over dat vet gevaarlijk zou zijn en we allemaal aan de light en vetarme produkten zouden moeten. Leg liever de nadruk op onbewerkt, voedzaam eten zonder overbodige geraffineerde witmelen, geraffineerde suikers, (trans)vetten, kunstmatige zoetstoffen en E-nummers. Eet liever meer volkorenproducten, vetten en eiwitten.

Voorbeeld:
Ontbijtkoek zou gezonder zijn dan een dikke plak volvette kaas. Ontbijtkoek zit stampvol glucosefructosestroop, dat ervoor zorgt dat je een suikerdip krijgt en nog meer gaat eten. Na een dikke plak kaas zit je vol en eet je niet meer. Je bloedsuiker blijft lekker stabiel en je bent langere verzadigd.

Meer weten over de vetmythe? Kijk eens hier: http://www.tijdvoorechtegezondheid.nl/documenten/forbidden.html

Toegevoegd na 6 minuten:
En als je de stelregel aanhoudt: eet gezond en voedzaam als je honger hebt (geen lekkere trek) en stop als je verzadigd bent, dan heeft niemand meer overgewicht. Het lichaam geeft nl. zelf aan wat en hoeveel het nodig heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=wRHcEwu0Zuc

En als je dan toch eens lekkere trek hebt: stop met eten zodra het niet meer zo heerlijk is als bij de eerste hap.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hmmm, ik zie dat ik in mijn enthousiasme nog geen volledig antwoord heb gegeven op je vraag. De levensmiddelenfabrikanten produceren wat goed verkoopt. Omdat wij geleerd hebben om vet, zoet en zout lekker te vinden maken zij zulke producten. En of die producten gezond zijn, zal hun worst wezen. Als er maar aan verdiend wordt. Dus produceren zij bijv. toetjes met 4 klontjes suiker per portie. En ouders maar denken dat het gezond is omdat er een paar procent "fruit" in zit. De enige remedie: etiketten lezen. Wat niet meer verkocht wordt, wordt niet meer gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excusez le mot in dit verband maar een hele vette plus! +

Andere antwoorden (12)

Nee, want het wordt voor iedereen duidelijk gemaakt dat je verantwoord moet eten.

Ouders kunnen natuurlijk wel verantwoordelijk worden gehouden. Dit kan worden gezien als kindermishandeling/verwaarlozing. En ouders kunnen in het ergste geval uit de ouderlijke macht worden gezet (als het kind echt gevaarlijk dik is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat voornamelijk de ouders een goede eet en snoep opvoeding moeten geven en daarbij zelf het goede voorbeeld moeten geven en daarbij hun kinderen wegwijs in de reclames moeten leren maken
fremar
13 jaar geleden
In Amerika kan dat wel. Hier in Nederland kan dat niet. Ik kan me herinneren, dat een moeder Mcdonalds heeft aangeklaagd omdat haar kind daardoor te dik was geworden. Absurd natuurlijk, de ouders zouden aangeklaagd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen in Amerika... afschuiven van verantwoordelijkheid. +
Producenten zijn verplicht ingredienten en voedingswaarden te noemen op de verpakking van het product.
Mensen kunnen dit zo lezen. Ze kunnen de producent niet aanklagen, want die heeft netjes verteld dat er bijvoorbeeld veel vet in zijn product zit, je kiest er zelf voor om dit te kopen en op te eten.
13 jaar geleden
Nee, dat vindt ik niet. De reclame is er, en het gezeur waarschijnlijk ook om het product. Het is echter aan de ouders om het wèl of niet te kopen zolang de kinderen nog niet zelf het boodschappenlijstje hanteren, of ze nu wel of niet op de grond van de supermarkt liggen krijsen om dat ene ijsje of snoepje wat ze op tv hebben gezien.

Er zullen zoals je zegt best wel ouders zijn die daaraan toegeven dan, maar dat is niet de schuld van de reclamemakers, hoe slinks die ook soms te werk gaan. De verantwoording ligt nog altijd bij de ouders die de portemonnee en de opvoeding van hun kids hanteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie geeft die kinderen te eten. Volgens mijn de ouders. Die zijn waarschijnlijk makkelijk. Haal maar patat of pitza of iets anders vets
ronron1212
13 jaar geleden
Dat zou een mooie mop zijn, zou ik geen roomboter meer durven produceren (of chips of kroketten), "iedereen" weet dat je dik wordt als je daar te veel van eet.
amigo
13 jaar geleden
Het is de eigen verantwoordelijkheid van die ouders, je gaat toch ook niet een sigarettenfabrikant aan klagen, als je longkanker hebt gekregen?
Waarbij het trouwens ook nog de vraag is, of dat wel door dat roken veroorzaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat aanklagen van sigarettenfabrikanten gebeurt overigens wel in Amerika.
Voor mij is het én, én. Ooit beweerde een topmanager van Unilever dat een Magnum past in een verantwoord voedingspatroon. Hij vergat er alleen bij te vertellen dat die vlieger alleen maar opgaat als je bij zeer hoge uitzondering zo'n Magnum eet. Da's kwalijk.

Vervolgens kun je met louter producten met gezondheidslogo's (Ik Kies Bewust en het klavertje) de meest enge ziektes oplopen. Hoezo 'ik kies bewust'? Met zo'n logo kies je juist onbewust voor producten die hoogstens een heel klein beetje minder ongezond zijn dan vergelijkbaar voedsel in de betreffende productengroep.

Ja, dus als je producenten en hun brancheorganisaties verantwoordelijk wilt stellen voor de volksgezondheid. De vraag is echter hoe je dat doet, want die voedselproducenten hebben een onevenredig grote invloed op wat er officieel gezond is en wat niet.

Ik ga bepaald niet over één nacht ijs bij mijn beoordelingen van voedselproducten. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat er verschrikkelijk veel troep verkocht wordt onder het mom van goede en verantwoorde voeding. Dat is vooral dood geraffineerde troep, niet meer dan een chemisch overblijfsel van wat ooit een redelijk volwaardige grondstof was, met wat toevoegingen die het goedje weer naar een verantwoord voedingsproduct moeten verheffen. Die spullen hoef ik dus niet. Op de verpakking mag wat mij betreft een waarschuwing. Met koeienletters.

Niet dat ik nooit een schepje witte suiker of wit meel gebruik en ik bezondig me ook weleens aan patat en dergelijke voedingsmiddelen. Maar als ze de hoofdingrediënten van je voeding uitmaken kan het geen kwaad je af te vragen of je wel zo gezond bezig bent.

Eigen verantwoordelijkheid moet een rol blijven spelen. Ik eet dingen die het Voedingscentrum afraadt. Ik eet een aantal dingen niet of minder dan die het VC juist aanraadt. Dat doe ik omdat ik vind dat het VC een aantal adviezen geeft die meer door financiële belangen van de voedingsindustrie ingegeven zijn dan die van de volksgezondheid.

Goeie vraag (+) maar een eenvoudig antwoord is niet mogelijk, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf een moeder van 3 kinderen en vind zeker niet dat voedingsproducenten moeten worden aangeklaagd.
Ik vind dat we er eens mee moeten ophouden om steeds de verantwoording af te schuiven.
Je hebt als ouders kinderen op de wereld gezet, en jij bent daar als ouders verantwoordelijk voor. Dus als ouder moet je in de gaten houden of je kind te dik wordt, en tijdig ingrijpen.

Ik krijg de laatste tijd wel eens een beetje het idee dat, nu steeds meer kinderen te dik zijn, sommige ouders het ook minder erg lijken te vinden, omdat hun kind niet meer als enige uit de toon valt, en er dus minder snel gepest wordt.

Verder is het natuurlijk ook zo dat de overheid enorm stimuleert dat vaders én moeders zoveel mogelijk aan het arbeidsproces moeten deelnemen. Steeds meer ouders werken fulltime, of part-time. Hierdoor komt er vaker een snelle hap op tafel, i.p.v. vers gekookt vitaminerijk voedsel. Hierdoor is er ook minder tijd om kinderen heen en weer te rijden naar sportclubs en dergelijke. Want het moet allemaal wel in het gezinsschema passen.

Ik heb mijn kinderen altijd min of meer "verplicht" om minstens op één sport te gaan, en meerdere sporten wordt ook aangemoedigd indien gewenst. Ze mochten alle sporten uitproberen die ze leuk leken, en hebben alledrie hier prima hun draai in gevonden. Verder is de tijd achter de computer gelimiteerd, en wordt het buitenspelen gestimuleerd. Mijn oudste twee zijn de leeftijd van het buitenspelen ontgroeid, maar zitten beiden op de middelbare school waar ze ook heen moeten fietsen (7 km) . Door weer en wind. Dan zijn ze ook in beweging.

Om een lang verhaal kort te maken: Om je kinderen een gezond gewicht te laten behouden heb je als ouders een verantwoordelijkheid. Geef ze gezond te eten, en hou ze in beweging!! Schuif de verantwoordelijkheid dus niet af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In heel veel voeding zit MSG en dat zijn ook dik makers en heel ongezond .
Er wordt met opzet reclame gemaakt ooit wel eens een reclame gezien waar ze zeggen dat kinderen minder moeten snoepen ?
kijk maar naar you tube ; De geveren van msg en aspartaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het liegt niet aan de kinderen, altijd aan de ouders, in mijn ogen kunnen ze de voedingsproducenten niet aanklagen, ze verkopen niet alleen vet of suiker!
De keuze word zelf gemaakt!
Trouwens alle voedingsmiddelen zijn welcom, zolang je er niet in overdrijft, simpel toch!