Kan het zuurstofpeil in een ruimte dalen zodat je duf wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (5)

Ja, dat kan zeker. Even goed ventileren, dan los je het probleem weer op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ook kan is dat er koolmonoxide in de ruimte aanwezig is. Koolmonixide zorgt er voor dat je lichaam minder zuurstof op kan nemen. Dit geeft ook als effect dat je duf wordt. Zorg dus voor goed werkende apparaten als geisers ed en zorg dat er altijd ventilatie is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Wanneer een ruimte,b.v. een kamer,niet goed is geventileerd,dan verbruikt iemand op een gegeven momentteveel zuurstof en ademt teveel stikstof uiteindelijk uit om niet duizelig te worden,m.a.w.:

wanneer je naar verhouding te weinig zuurstof om in te ademen hebt in een afgesloten ruimte,dan wordt je vanzelf duizelig,omdat je lichaam nu eenmaal te weinig zuurstof in het bloed opneemt en er dus onvoldoende van naar de hersenen stroomt.

Toegevoegd na 4 uur:
toevoeging:

uiteindelijk wordt de verhouding zuurstof-stikstof beslecht in het voordeel van stikstof,dus ja: het zuurstofpeil daalt wanneer er iemand of meerdere personen zich (langdurig) in een afgesloten,niet goed geventileerde,ruimte bevinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat stikstof in jouw verhaal doet?
het gaat om de verhouding o² - co²
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry,het heeft toch hoofdzakelijk te maken met de hoeveeheid (gebrek aan ) ) -= zuurstof moleculen in verhouding met stikstof (= nog altijd: N- =stikstofmoleculen) geloof je dit niet? hier is dé link: lees 'm aandachtig;
: http://lindegasbenelux.com/international/web/lg/nl
Jazeker. Als je een tijd in een (kleine) ruimte zit met gesloten ramen, dan verbruik je langzaam het zuurstof. Er komt natuurlijk altijd wel wat door kieren en dergelijke, maar na een tijdje word je zeker duf en heb je frisse lucht nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en of. In een ruimte met meerdere mensen, moet dan al snel een raam open, anders krijgen we zuurstoftekort en worden zo duf als een konijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker !
Ik zou daar erg zorgvuldig mee omgaan.
Frisse lucht bevat normaliter 20,6% zuurstof. Onder de 20% word je duf en richting 19% moet je je echt zorgen gaan maken. Ventilatie is het devies.
Helemaal gevaarlijk wordt het als er slecht werkende verbrandingsapparaten staan die koolmonoxide (CO) produceren. Koolmonoxide is een sluipmoordenaar. Als je je suf begint te voelen in aanwezigheid van CO is het te laat. Je bent dan niet of nauwelijks meer in staat om nog actie te ondernemen.