Kan je de "dood" aan voelen komen?

Ja misschien een stomme vraag, maar ik lig nu 6 dagen naast een vrouw die om de 10 min zegt, "ik ga dood"..
ze word lijkbleek, en kijkt zo vreemd..hapt naar lucht, slaat op haar borst..kucht een paar keer, en zucht diep..

nou vraag ik me af, kan je de dood wel aan voelen komen, of gebeurt t ineens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
51.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+gv

Het beste antwoord

Ja de dood voel je aankomen. Toen ik hoogzwanger was van mijn oudste dochter, ging het mis. Mijn lichaam was op. Ik voelde dat het leven uit mij weg ging. Ik hoorde mezelf roepen dat mijn kindje gered moest worden. Tijdens de spoedkeizersnee ben ik 2 x gereanimeerd. Daarna duurde het uren eer dat ik wakker kon worden.

Dus ja, de dood voel je aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je leeft toch nog?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@Donny123 Ik wou precies het zelfde vragen.

Andere antwoorden (6)

ik weet nog dat mijn oma die heel erg ziek was
telkens de cijfers 1 en 9 met haar vinger op het dekbed schreef
dit begon op 11 april en op 19 april is ze overleden
dus 19 was waarschijnlijk 19 bedoelt de dag waarop ze is gestorven
dus ja ik denk dat je dat voelt aankomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie is er weer aan het minnen zonder motivatie?? wat een lafbekken zeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ze schrijft niks of zo maar ze kijkt zo gek en al die dingen erbij...best eng en daar lig ik naast ...
ik weet niet wat ik haar iedere keer moet zeggen ik heb al inmiddels haar 50 keer een fijne reis toegewenst,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar wordt een mens niet vrolijker van Marion! Wat zij doet komt op mij meer over dat ze (nog) niet dood gaat, maar dood WIL en het op deze manier probeert af te roepen. Hoe het ook zij: heel mooi dat je haar al 50x een fijne reis gewenst hebt, en ik wens je heel veel sterkte met zo'n 'buurvrouw'! @werk: minnen zonder motivatie? minnen zonder ruggegraat noem ik het... inderdaad lafbekken dus.
Anyway, mooi voorbeeld van je oma, zo heb ik in mijn leven al diverse 'signalen' meegemaakt waardoor mensen op verschillende manieren hun heengaan 'aankondigen' (mijn vader was er 1 van). Ik vind jouw antwoord goed en duidelijk. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je scarlet101
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oehhh scarlet101..dat meen je niet hè...
sorry, maar ik vind t allemaal al zo eng, en nu zeg je dit...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik krijg het er gewoon koud van.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik krijg het er gewoon koud vsn.
Ik denk dat je dat wel kunt aanvoelen.
Veel mensen geven heel duidelijk voor hun dood aan dat ze gaan sterven.

Maar een mens kan ook zo ziek zijn dat hij denkt dat hij dood gaat, dan hoeft het niet een voorteken te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, als je zelfmoord pleegt dan voel je het aankomen ;)

Ik weet niet of hier echt een feitelijk antwoord op is.

Maar als ik kijk naar bepaalde momenten in het leven dan zou dat best weleens waar kunnen zijn, mits je sterft op een natuurlijke manier.

Mijn opa heeft een tijd gehad waarbij zijn gezondheid met stappen achteruit ging.
Hij verbleef in het ziekenhuis en hij is gestorven in de handen van mijn oma.
alsof die de keuze had gemaakt van, en nu is het genoeg.

Dus ik denk dat er wel momenten kunnen zijn waarbij je de dood voelt aankomen alhoewel je nooit echt weet of het de dood is, of dat je jezelf gewoon gek aan het maken bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf nog niet meegemaakt gelukkig, maar persoonlijk denk ik van wel.

Ik herinner mij mijn beste vriend, die mij uitnodigde om nog 1 keer samen gezellig op stap te gaan.
Nu was mijn vriend hartpatient, maar leefde zoals elke 22 jarige, genoot van het weekend, ging lekker op stap, dronk weliswaar geen alcohol, en rookte niet.
Het was een gezellig weekend geweest, maar mij bereikte zondagavond het trieste bericht, dat mijn beste vriend aan een hartstilstand was bezweken.
Destijds daar niet zo bij stil gestaan, maar terugkijkend, zijn er wel dingen die ik nu wel beantwoord zie, sommige opmerkingen die hij maakte, dat weekend, nog 1 keertje samen stappen.
Persoonlijk denk ik, dat hij het heeft "aanvoelen" komen, maar helaas krijg ik de gelegenheid er niet meer voor om dat te vragen aan hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ oefff
triest
Uit het feit dat ze al 6 dagen zegt dat ze dood gaat om daarna naar lucht te happen en vervolgens toch weer door te leven leid ik af dat ze haar situatie toch niet al te goed inschat.

Ik denk eerder dat ze als bang is dood te gaan en dat het luchthappen een soort paniekreactie is.

Er zijn natuurlijk zat verhalen van mensen die eerst de "lopende zaken" afhandelden voordat ze doodgingen, maar of dit normaal is, of toeval, of gewoon urban myth, dat is voor ons levenden onmogelijk te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze moet wel sterven, ze heeft k...r
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan kanker gewoon opschrijven hoor.
en als je kanker hebt, hoef je natuurlijk niet altijd te sterven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind t een rot woord ik heb allebei mijn ouders eraan zien sterven
Geen 2 mensen sterven op dezelfde manier.
Dus zullen er mensen zijn die het aan voelen komen en die plotseling ´weg ´ zijn.

Er zijn wel een aantal voortekenen die vooral voorkomen bij mensen die ernstig ziek zijn en al een langere periode bedlegerig zijn, waaraan je als buitenstaander kan zien dat het moment van sterven niet lang meer zou duren.

Dit zijn het onstaan van de zgn lijkvlekken op met name de voeten en onder benen en soms ook de rug en stuit, of wel de plekken die het matras raken.
Dit zijn blauwachtige plekken.

De ademhaling die verandert in een cheyne-stockes ademhaling, dit is een ademhaling die wegvalt en dan ineens weer terug komt met een hele diepe zucht.
Vaak zijn mensen dan al buiten bewustzijn.

Ook gebeurt het vaak dat mensen ineens een opleving krijgen, het lijkt dan ineens een stuk beter te gaan maar na een paar dagen zakken ze dan toch weer weg en overlijden.

Ik denk dat als je ernstig ziek op bed ligt je vaak wel kan aanvoelen dat het moment van overlijden dichterbij komt alleen ben je je er niet altijd van bewust.

Als nabestaande denk je dan, zie je wel hij/zij heeft het aan voelen komen want....er worden bepaalde dingen nog eens besproken , afscheid genomen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ maar herken je dit dan wat die mevr doet want ze ligt niet OP sterven maar ze moet sterven...hopelijk niet nu