Heeft niet willen stoppen met roken te maken met geen discipline?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/1088950/2010/04/04/Roken-is-een-teken-van-domheid.dhtml

Antwoorden (7)

Nee. Niet KUNNEN stoppen is discipline. Niet WILLEN stoppen heeft te maken met prioriswering & eigen wil. Er zijn een heleboel dingen slecht voor je. Sommige mensen kiezen er voor om te leven en nemen een bepaalde mate van 'risico' mee. En accepteren dat er het risico op hart, long en vaatziekten van roken, omdat ze roken prettigf vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je per se wilt stoppen met roken om goede redenen, dan zal je discipline moeten tonen. Als je in die situatie een slappe houding aanneemt en er dus met de pet naar gooit, heb je geen discipline!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag letterlijk genomen (maar misschien bedoel je het anders) is niet willen stoppen met roken gewoon een vorm van vrije keus (wel een domme mogelijk).

Het niet KUNNEN stoppen met roken kan komen door gebrek aan: discipline of wilskracht of steun (van anderen) of verleiding (al je vrienden roken nog wel) en dat laatste is misschien wel een mooi voorbeeld van gebrek aan discipline
amigo
13 jaar geleden
Ik ken veel vervente rokers die na een hartinfarct moesten stoppen.
Dat is hen gelukt.
Ik neig er dus na dat stoppen met roken dus een disciplinekwestie is.
Dat niet stoppers geen discipline hebben wil ik daarmee echter niet zeggen.
Discipline heb je in veel vormen en op veel terreinen.
Soms zijn buitengewoon gedisciplineerde mensen toch rokers en zouden ze graag willen stoppen.
Dus op dat punt missen ze voldoende discipline of voldoende motivatie, waaruit de benodigde discipline voortkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet willen stoppen= Een eigen keus
Niet kunnen stoppen=Faalangst/gebrek aan zelfvertrouwen en geen doorzettings vermogen

Pogingen wagen om te stoppen met roken (met vallen en opstaan) of om in 1 keer het roken af te kappen=discipline
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het wel heel mooi. Verreweg de meeste rokers zijn verslaafd. Om de eer te redden beweren sommige rokers dat ze uit vrije wil roken en op elk willekeurig moment kunnen stoppen. Daar hebben ze helemaal gelijk in. Echter, het verslavingsmechanisme zorgt er nu juist voor dat ze niet willen stoppen. Dan is er dus geen sprake van vrije wil.

Met discipline of wilskracht heeft het allemaal niets te maken. Die wilskracht wordt ingezet om in een sneeuwstorm tegen de wind in bij dat ene open benzinepompstation het favoriet pakje te scoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen,het heeft te maken met dwaasheid.