Verhoogt frequent masturberen (in de jonge levensjaren) het risico op prostaat/teelbalkanker?

Dit lijkt me een interessante vraag. Op het web beweert men dat frequent masturberen/ejaculeren in de oude levensjaren het risico op prostaat/teelbalkanker zou verlagen, terwijl het risico erop zou toenemen als je het veel in je jonge levensjaren doet.

Weet iemand of deze stelling correct is?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Zoals bij alles gaat het om de balans. Bij elke zaadlozing raak je een beetje zink kwijt. Bij echt overmatig masturberen zou dat dus een probleem kunnen zijn. Heeft ook invloed op je neurotransmitters. Zo krijg je elke keer een dopaminekick. Wat vaker een dalorgasme schijnt ook beter te zijn.

Antwoorden (1)

Zoals je zelf al merkt spreken studies op dit gebied elkaar tegen.

Voorbeeld van een recente studie:
Onderzoekers analyseerden de gewoonten en gezondheid van 31.925 mannen, met bevindingen die werden gepubliceerd in het tijdschrift European Urology.
Ze ontdekten dat mannen die een hogere ejaculatiefrequentie rapporteerden op volwassen leeftijd, minder kans hadden om vervolgens de diagnose prostaatkanker te krijgen.
Deze studie hield geen rekening met een aantal risicofactoren zoals leeftijd en familiegeschiedenis.

Kijkende naar de meest recente onderzoeken, kan dit de conclusie zijn:
In het verleden is er geen verband gevonden tussen ejaculatie en kanker, en sommige onderzoeken toonden zelfs aan dat mannen die vaker seks hadden, meer kans hadden op het ontwikkelen van prostaatkanker.
Ejaculatie zou de prostaat kunnen beschermen door schadelijke chemicaliën die zich in het sperma ophopen weg te spoelen. Het kan ook zijn dat mannen die meer ejaculeren gezondere leefgewoonten hebben die de kans op de ziekte verkleinen.