Als een moeder sex heeft met haar meerder jarige dochter is dat incest of legaal?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
13.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat is incest en illegaal.
SentWierda
3 jaar geleden
Als je het sociologisch/sociobiologisch bekijkt dan geldt er een incesttaboe. Dit is waarschijnlijk voortgekomen uit incestvermijdingsgedrag.
Maar dat er een incesttaboe is, wil niet zeggen dat incest uitzonderlijk is. Incest komt op grotere schaal voor dan vaak wordt verondersteld, en dan vooral tussen minderjarige meisjes en volwassen mannelijke verwanten - waarbij vaak dwang een rol speelt.
Bron: proefschrift Nel Draijer, 1990.

Antwoorden (2)

Vanuit de definitie van incest:
Incest of bloedschande is strikt genomen en van oudsher geslachtsgemeenschap tussen naaste bloedverwanten. Het woord komt van het Latijnse incastus, hetgeen "onkuis" betekent. Er bestaat tegenwoordig een zekere tendens om ook andere seksuele handelingen tussen dergelijke personen als incest te betitelen,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incest

Vanuit het juridisch woordenboek:
strafrecht - situatie dat geslachtsgemeenschap plaatsvindt tussen bloedverwanten in nabije graad. ~ door ouders met hun minderjarige kinderen is als misdrijf strafbaar. Max. gevangenisstraf 6 jaren of een boete van € 11.250,-.
https://www.juridischwoordenboek.nl/zoek/incest

Dus ik zou zeggen, ja, het is incest, maar omdat de dochter meerderjarig is, is het niet strafbaar ALS de seksuele handelingen gewenst zijn. Wanneer het ongewenste handelingen zijn, is het wel strafbaar, maar dan als verkrachting / aanranding.

Natuurlijk moet er ook gekeken worden naar allerlei andere omstandigheden. Is de dochter wilsbekwaam? Is er een machtsverhouding tussen moeder en dochter? Maar andersom kan ook, is de moeder in staat om nee te zeggen om welke reden dan ook?

Oftewel, de koude "tekst" kan zijn dat het wel incest is en derhalve niet strafbaar, maar er zijn zo veel andere omstandigheden waardoor het illegaal is. Het wetboek van strafrecht geeft namelijk ook voor andere situaties een mogelijkheid tot opleggen van straffen (mensen toevertrouwd aan zorg (in een instelling bijvoorbeeld), de slachtoffers hoeven dan niet minderjarig zijn!).
Zoals altijd, zonder de context kan je hier moeilijk een sluitend antwoord op geven.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus als het vrijwillig gebeurt met goedkeuring van beide, is het volkomen legaal begrijp ik hier uit.
Thecis
3 jaar geleden
Als het vrijwillig gebeurt, met goedkeuring van beide, er geen machtsverhouding is of andere bezwarende omstandigheden, zie ik geen reden waarom het illegaal zou zijn. Of het wenselijk is, is een heel andere discussie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
@BarberaVos
Je vergeet de belangrijke voorwaarde dat er ook geen sprake mag zijn van een verschil in machtsverhoudingen waardoor 'nee' zeggen voor een van beide moeilijk of zelfs onmogelijk is.
(Zeg maar eens 'nee', als je, b.v. voor je zorg, totaal afhankelijk bent van je moeder resp. dochter.)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in dit geval is van machtsmisbruik, afhankelijkheid geen sprake
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@BarbaaVos: van de buitenkant kun je daar nooit helemaal zeker van zijn. (Ook niet bij andere relaties overigens). Een van de partners kan zich wel degelijk gedwongen voelen, zonder dat jij het weet - bijv. omdat zij emotioneel afhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@HannekeJanssen, helemaal waar. Het boek "Achter gesloten deuren" van B.A. Paris is een mooi voorbeeld
Thecis
3 jaar geleden
@BarbaraVos
Het gaat zelfs nog een stap verder. Je mag zelf geen machtsmisbruik of afhankelijkheid in de situatie zien en zelfs de twee waar het om gaat kunnen dit zelf niet zien, maar uiteindelijk kan alsnog blijken dat hiervan wel sprake is geweest. Zeker in de seksuele zin zijn er een boel mensen die zich toch wat "gedwongen" voelen, ook al is dat niet volledig bewust. Maar het kan zijn dat hier bij uw beschreven situatie dit totaal niet aan de orde is. Dan kunnen en willen we niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat hier bij om een moeder en dochter die ik heel goed ken wonen allebei zelfstandig hebben hun eigen leven, maar elkaar af en toe op zoeken ( los van wederzijdse partners ) en dan met elkaar het bed in duiken.
alss de minder jariger dochter het fijn vind is het legaal