Is het waar, dat je door weinig sex een verhoogde kans hebt op prostaatkanker?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.webmd.com/prostate-cancer/ejaculation-prostate-cancer-risk#1
https://www.medicalnewstoday.com/articles/319536.php
Er is meer onderzoek nodig, er lijkt wel een link te zijn, maar die is nog niet voldoende hard gemaakt.

Antwoorden (2)

Nee, er bestaat geen correlatie tussen seksuele activiteit en prostaatkanker.
De twee onderzoeken die wel een relatie vonden, waren onbetrouwbaar (De mannen moesten vragenlijsten invullen en aangeven hoeveel zaadlozingen ze tientallen jaren geleden hadden ervaren). Zaadlozingen stellen de prostaatklier niet in staat zich te ontdoen van kankerverwekkende stoffen.

Prostaatkankercellen hebben testosteron nodig om te overleven. Daarom is het vaak effectief om bij uitzaaiingen van prostaatkanker de testosteronspiegel van patiënten met een medicijn te verlagen. Dan krijgen de tumorcellen geen voeding. Dat betekent niet dat testosteron de ziekte ook veroorzaakt.
Britse wetenschappers concludeerden in het British Journal of Cancer dat het niet uitmaakt of mannen een lage of een hoge testosteronspiegel hebben: er is op latere leeftijd geen verschil in het risico op prostaatkanker.
Een zaadlozing is goed voor de gezondheid, maar dan vooral vanwege het ontspannende effect.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Prima antwoord. Het schijnt zelfs te zijn dat alle mannen op een gegeven moment prostaatkanker zouden ontwikkelen, indien elke man stokoud wordt. Stel dat iedere man ouder zou worden dan bijvoorbeeld 120 jaar, dan treedt dit verschijnsel op. Als de man dan bijvoorbeeld sterft met een gemiddelde leeftijd van 200 jaar, zou elke man deze vorm krijgen. Onderzoek hiernaar is in volle gang.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt. Helaas heeft meer dan 50% van alle mannen boven de 80 al prostaatkanker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt, dus hoe ouder de man wordt (indien de gemiddelde leeftijd drastisch stijgt) hoe hoger het getal helaas wordt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is nu al veel te hoog.
Ivana
4 jaar geleden
Hebben we het nu over prostaatvergroting of prostaatkanker op latere leeftijd? Maakt nogal een verschil!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Prostaatkanker. Als mannen niet zouden sterven, ontwikkelen ze op hele late leeftijd waarschijnlijk allemaal prostaatkanker. Klinkt inderdaad heel raar, maar is waarschijnlijk echt waar. Wordt veel onderzoek naar gedaan.
ja, omtrent dit onderwerp is er in Amerika een wetenschappelijke onderzoek verricht en daar heeft men kunnen vaststellen dat weinig sex de kans op prostaat kanker wel kan verhogen. Mannen die een actief sex leven, of vaker zaadlozingen hebben 33% minder kans op prostaat kanker.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Dat onderzoek deugt dus niet. Er is achteraf een verklaring gezocht bij de cijfers. Over het verband tussen het aantal zaadlozingen en prostaatkanker is geen zinnig woord te zeggen. Testosteron veroorzaakt de ziekte niet.