Wat zijn de vaakste voorkomende dyspareunie klachten bij mannen?

Dyspareunie omvat alle terugkerende lichamelijke en psychische problemen voor, tijdens of na de daad. Uit statistieken van Rutgers blijkt dat vrouwen hier vaker mee kampen dan mannen. Maar ik vroeg me af welke problemen het vaakst voorkomen bij de heren.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Volgens de definitie van DSM-IV-TR is er bij dyspareunie sprake van herhaald of intermitterend optreden van genitale pijn samenhangend met de geslachtsgemeenschap. In een Nederlands onderzoek onder bezoekers van een polikliniek urologie ging dyspareunie bij mannen in bijna de helft van de gevallen gepaard met klachten van mictie (=urinelozing) en/of defecatie (=ontlasting). Dit laatste is meestal een uiting van een overactieve bekkenbodem.
5 jaar geleden
Balanitis komt relatief vaak voor bij Nederlandse mannen. Dit is een schimmelinfectie van de eikel. Bij mannen van boven de vijftig jaar is prostaatontsteking een kwaal waar steeds meer kans op is naar mate men ouder wordt. Ditzelfde geldt voor prostatodynie (prostaatpijn zonder ontsteking).

Andere problemen die voorkomen bij Nederlandse mannen: een gespannen bekkenbodem, te gevoelige eikel, vernauwde voorhuid, te kort toompje, de ziekte van Peyronie.

Wat betreft soa's, komt chlamydia het vaakst voor bij Nederlandse mannen gevolgd door gonorroe. Zowel chlamydia als gonorroe kan bij mannen prostaatontsteking veroorzaken.