Heb ik te maken gehad met aanranding?

Ik wil dit even kwijt in de hoop dat ik meer antwoorden krijg, ondanks dat ik een beetje moeite heb om mijn verhaal te delen.
In mijn jeugd heb ik heb een hechte band met mijn ouders ontwikkeld. In mijn opvoeding werd mij altijd herinnerd dat alles voor mij uit liefde werd gedaan. Affectie speelde een grote rol. Ik ontving als kind veel knuffels en kusjes, vooral van mijn vader. Maar ik herinner mij ook momenten waarin hij het fijn vond om mij op intieme plekken (billen/borsten) te aaien/strelen (met kleren aan). Ik had er destijds geen problemen mee, was nog maar een kind (4/5 jaar) en dit ging langer door. Ook herinner ik mij momenten dat hij soms in broek zat kietelen. Op oudere leeftijd heb ik het wel eens met mijn moeder erover gehad en zij vertelde mij vaak dat het normaal is en dat hij nooit verkeerde bedoelingen had, “hij toonde liefde op een andere manier.”Ik weet zelf wel zeker dat dit niet uit seksuele behoeftes waren. Maar toch vind ik het beschamend om eraan terug te denken...
Ik heb nichtjes (3/4 jaar) waar hij hetzelfde gedrag vertoont, maar net iets minder erg (aaien op de billen, in t shirtje gluren, kusjes) zelfs een keer onder het rokje strelen.Ik schaamde me dood. Niemand zei er wat van. Ik denk zelf dat dit met cultuurte maken heeft en waar mijn familie is opgegroeid, dat dit niet zo erg wordt gevonden. Maar tochheb ik ersteeds moeite mee als ik zijn gedrag terug zie.. Ikdenk soms dat hijhet expres doet om mij te stangen
Is er sprake van aanranding?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Aviya22, Het gaat dus om ongewenst, storend, choquerend of intimiderend gedrag dat seksueel getint lijkt, (zeker voor jouw gevoel)maar niet als aanranding van de eerbaarheid bestempeld kan worden. Dat zou het begrip - aanranding - wel erg devalueren.
Als je denkt dat het gebeurt om jouw te stangen, reageer dan openlijk, maar niet in het bijzijn van het kind.
Poet
5 jaar geleden
Je weet heel goed dat dit pedofiele aanranding is. De macht van je vader is daarbij zelfs zo groot dat hij dit gewoon openlijk kan doen in het gezin en kennelijk zelf in het gezin van je nichtjes. iedereen schaamt zich maar niemand is in staat iets te doen. Je moeder en jij hebben geen manier gevonden om dit op te lossen maar een vorm gevonden om dit te negeren en ontkennen. Je moeder en jij liegen tegen elkaar dat het normaal is terwijl je beiden weet dat het niet zo is. Het probleem zit diep in jezelf en zal geregeld opspelen in je eigen leven. Je vader is niet ontwikkeld in de tussentijd. Laat jou -nu met je nichtjes- nog steeds voelen dat hij kan doen wat hij wil terwijl jij je mond houdt. Maar jij bent nu groter, wijzer en sterker. Onderdeel van een veel grotere wereld dan jullie gezinnetje en je ziet steeds beter wat er aan de hand is.Voelt wsl een mix van schaamte, medelijden, onmacht. Wilt toch ook het beste voor iedereen. Ik denk dat je vraag eigenlijk is: hoe pak ik dit aan?
LeonardN
5 jaar geleden
@poet
"Je weet heel goed dat dit pedofiele aanranding is."
Nee blijkbaar niet anders zou de vrager de vraag niet stellen. Ook juridisch is het een mijnenveld. Artikel 246 Sr noemt als dwangmiddelen niet alleen geweld en bedreiging met geweld, maar ook (bedreiging met) ‘andere feitelijkheden’. Een voorbeeld van zo’n feitelijkheid is psychisch of fysiek overwicht. Volgens vaste jurisprudentie kan het bestaan van dwang echter niet enkel worden afgeleid uit het bestaan van een afhankelijkheidsrelatie en daarmee verband houdend psychisch overwicht. Zo’n afhankelijkheidsrelatie en psychisch overwicht zegt iets over de beïnvloedbaarheid, maar zegt op zichzelf niets over de mate waarin het slachtoffer onvrijwillig handelt. Wil men daarover meer duidelijkheid krijgen dan moet worden gekeken naar factoren die binnen die afhankelijkheidsrelatie eenduidig wijzen op onvrijwilligheid. Uit de gebezigde
https://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-feitelijke-aanranding-246-sr/
TurfGraver
5 jaar geleden
Aviya22, fijn om te lezen dat jou normen en waarden zich verder hebben ontwikkeld dan die van je vader (en mogelijk rest van je familie). Dit zou wel dehel;ijk met cultuur te maken kunnen hebben.
Los van of het aanranding of wat dan ook is, het is volgens ons (Nederlands) huidige normen en waarde onacceptabel (ontucht) en strafbaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een juridisch mijnenveld noemen veel advocaten tegenwoordig iedere juridische kwestie, van de kroegbaby tot aan de Pietendiscussie toe. Zo bijzonder is dat niet.
https://blog.legaldutch.nl/sinterklaasfeest-juridisch-mijnenveld/
Poet
5 jaar geleden
@ LeonardN: het stellen van een vraag is er geen bewijs van dat men het antwoord niet weet. Juist in dit soort situaties is het vaak eerder een hulpvraag. Ik hoop dat de vraagsteller hierop reageert om dat duidelijk te krijgen.
In je reactie suggereer je dat een meisje van vier zich wellicht vrijwillig de billen en borsten laat strelen door haar vader. En dat er dus in juridische zin mogelijk geen sprake is van aanranding. Dat lijkt me heel erg sterk. Ik denk ook niet dat dit voor vraagsteller het punt is en ik heb het dus ook niet nageplozen in wet en jurisprudentie en ik heb me dus ook niet aan een antwoord gewaagd. Maar in menselijke en taalkundige zin is het nmm zeker wat we met "aanranding" bedoelen. En ik lees tussen de regels van de vraagsteller dat zij dat ook zo ziet.
LeonardN
5 jaar geleden
@poet
Ik denk niet dat we hier om dezelfde reden zitten. Voor jou is het al een klare zaak, ongeacht de definities en wetboeken. Zodra de vrager woord "aanranding" plaatst in een vraag hebben we een juridische term.
"Maar in menselijke ..."
Kijk dat is dus het probleem. Waarom spreekt een vrager al van een juridische term als deze het menselijk uitgelegd wil hebben?
"Dat lijkt me heel erg sterk."
Het is niet zo dat als het geen aanranding is, het niet iets anders strafbaars kan zijn. Vandaar dat de vrager een bekende vraagfout maakt. Deze doet een suggestie ipv een open vraag. Voor de betere vraag zie: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/648833/strafbaar-vader-dochter-kleding-betast/ nu is het volledig open OF de feiten strafbaar zijn, en onder welke noemer.
Als de vrager het menselijk had willen weten en niet is geïnteresseerd in de juridische kant van het verhaal had de vraag beter geweest:
"Was dat wat mijn vader deed "verkeerd", of onwenselijk gedrag?"
Antoni
5 jaar geleden
Ik vind het bijzonder dat iemand zich dingen kan herinneren van toen zij 4 of 5 jaar oud was. Dat lijkt mij zeldzaam, en misschien is het zelfs onmogelijk.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
@Antoni
Herinner jij je niets meer van die tijd dan? Ik ben 34 en ik heb zeker nog wel wat herinneringen van die tijd. Kleuterschool en onze eerste hond. Paar dingen ook nog van de peuterspeelzaal. Logeren bij een vervelende oom. Hard vallen tegen het gasfornuis omdat ik met mijn stoel zat te wippen. Vakantie in Ommen. Verdwalen op een camping in Hoenderloo omdat ik stiekem weg gelopen was (werd de omroep installatie gebruikt!)
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Heb je te maken gehad met aanranding?
Ik vind van wel. En wat hij nu doet bij jouw nichtjes?
Respectloos, en jij en je familie staan het gewoon toe, en dat maakt jullie even erg als hem.
Antoni
5 jaar geleden
@HeerVoldemort,
Nee, van die tijd herinner ik me eigenlijk niets meer.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik herinner me ook best veel van die tijd. Best levendig ook. Ik weet nog dingen van voor dat ik naar de kleuterschool ging. Dit is vrij veelvoorkomend. https://www.famme.nl/vanaf-deze-leeftijd-kun-je-je-pas-echt-dingen-herinneren/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc @Poet Bedankt voor het reageren, ik heb hier echt veel aan. Ik vind de situatie zelf moeilijk te vooroordelen om te suggereren dat er sprake is/was van aanranding, omdat ik er vroeger geen problemen mee had, en mijn nichtjes nu ook niet. Vandaar dat de situatie voor mij verwarrend is, ik weet niet zo goed wat ik het anders kan noemen. Is zijn gedrag abnormaal en verkeerd? absoluut. Maar het was voor mij onduidelijk of het strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort Ik geef je gelijk, ik vind dit net zo erg. Maar velen begrijpen niet dat dit ook een lastig situatie voor mij is. Wanneer de de helft van de familie incl. de ouders hier geen probleem inziet (cultuur) en je toch niet gehoord wordt. Met iemand gaan praten van buiten af heeft ook weinig nut, want er is 1. geen bewijs en 2. ik loop de kans dat mijn familie zich tegen mij keert.
Poet
5 jaar geleden
@LeonardN - je hebt gelijk dat er in juridische zin waarschijnlijk geen sprake is van aanranding maar van sexueel misbruik. Daar heb ik me vergist.

Antwoorden (3)

Ja toch wel, dit is geen normale uiting van affectie.
Kusjes en knuffels zijn prima mits niet gegeven op intieme plekken van het lichaam van het kind. Ook komt het voor dat ouders kinderen op de mond blijven kussen, is ook niet goed te praten.
Alles uit liefde doen en dit soort gedrag daarmee goed praten, als dat echt zo was, mag dan cultureel gebonden zijn maar daar geloof ik niet zo in. Het zal wellicht meer te maken hebben met .. wij zien niets - wij laten het oogluikend toe .. anders krijgen wij klappen.

-----Op oudere leeftijd heb ik het wel eens met mijn moeder erover gehad en zij vertelde mij vaak dat het normaal is en dat hij nooit verkeerde bedoelingen had, “hij toonde liefde op een andere manier.”Ik weet zelf wel zeker dat dit niet uit seksuele behoeftes waren. Maar toch vind ik het beschamend om eraan terug te denken.-----

Of het wel of niet uit seksuele behoefte was doet er eigenlijk niet zo toe. Het is niet goed welke bedoeling er ook achter zit. Het moet niet gebeuren. Jouw gevoel zegt je genoeg.

Jij kan het voor je nichtjes veranderen door aan de rem te trekken. Op zich kan je al met je vader een gesprek aan gaan of iemand bellen en vragen of en hoe je dit kan verhelpen of bestrijden. Heb je iemand een betrouwbare docent of contactpersoon waarmee je kunt praten. Met de huisarts kan altijd of neem contact op met maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Plus. Hier staat een straf op van maximaal tien jaar.
Aanranding klinkt in mijn ogen nog te onschuldig. Ik zou het seksueel kindermisbruik noemen: dit omvat alle seksuele handelingen die een kind gedwongen wordt te ondergaan. Een situatie kan als dwingend worden ervaren wanneer iemand afhankelijk is van een ander.
http://www.wetrecht.nl/aanranding/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Prima antwoord en advies Jodokus. Blijven ageren en aan de rem blijven trekken bij het constateren van grensoverschrijdend gedrag maar doe dit nooit in het bijzijn van de peuters. Voor de wet is seksueel misbruik elke vorm van seksuele grensoverschrijding waarbij sprake is van seks tussen een volwassene met een kind, waarbij ook nog sprake is van geweld. Daar is voor zover ik uit het verhaal begrijp, absoluut geen sprake, toen niet en nu niet.
SimonV
5 jaar geleden
Waarbij ook nog sprake is van geweld? Openbaar Ministerie zegt wat anders, volgens mij:
Seksuele handelingen waarbij misbruik wordt gemaakt van een leeftijds- of machtsverschil, noemen we seksueel misbruik. Seksueel misbruik is strafbaar, ook al wordt er geen geweld gebruikt. Zo zijn alle seksuele handelingen door een volwassene met een kind strafbaar, omdat hier per definitie sprake is van ongelijkwaardigheid.
https://www.om.nl/onderwerpen/seksueel-geweld/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV, begin eerst eens te onderzoeken wat de juridische definitie is van seksueel geweld.
De vraag van @Aviya22 betreft gebeurtenissen die zij ervaart als seksueel grensoverschrijdend gedrag (waarvan ook niet iedere vorm strafbaar is gesteld bij de wet).
Laten wij in vredesnaam - aanranding - reserveren voor de afschuwelijke en schokkende ervaringen waar de term aanranding voor bedoeld is.
LeonardN
5 jaar geleden
@JoanDArc
Wellicht kan je een bron geven die goed aangeeft wat aanranding is. De vrager maakt een bekende vraagfout. Ze vraagt of de geschetste situatie aanranding is, daarop kan je enkel nog positief of negatief op antwoorden. Beter had ze kunnen vragen of de handeling strafbaar zijn/waren. Aanranding is een van de termen die valt binnen seksueel misbruik/geweld. Elke bron die ik tot nu toe lees lijkt jou ongelijk te geven in de stelling: "met een kind, waarbij ook nog sprake is van geweld." , overal lees ik dat ook bijvoorbeeld de bedreiging tot geweld icm met ongewenst seksueel handelen ook al daaronder valt. En dat gaat dan nog over aanranding. Als het gaat om seksueel misbruik, dan is de definitie veel breder. Er kan dan bijvoorbeeld iemand onzedelijk betast of zelfs gepentreerd worden zonder dat deze dat in de gaten heeft (onbewust), dan is geweld al helemaal niet relevant. Als dit geen aanranding is, is het antwoord onjuist.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.zedenadvocaat.nl/wanneer-er-sprake-van-ontuchtige-handelingen/
https://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-feitelijke-aanranding-246-sr/
https://www.advocaat-zedendelict.nl/zedendelicten/ontucht-ontuchtige-handelingen-en-incest
https://www.zedendelict-advocaat.nl/aanranding-wetsartikel-246-strafrecht/
De vraag wordt gesteld zoals de vragensteller hem bedoelt met feiten en omstandigheden zoals zij deze ervaart. Het is niet aan een ander om een vraag te wijzigen zoals deze vindt dat de vraag gesteld moet worden.
LeonardN
5 jaar geleden
Er is nu enorm veel discussie over het woord "aanranding". Als de hoofdvraag dat woord niet had bevat, had de vraag minder sturend geweest. Jodokus52 bevestigt de vraag op een positieve wijze, daarmee zegt deze dus dat het aanranding is. V: "Heb ik te maken gehad met aanranding?
.......
Is er sprake van aanranding?"
A: "Ja toch wel, dit is ..." Vragen worden juist heel vaak niet gesteld zoals de vraag optimaal gesteld kan worden. Een vrager kan beter altijd een vraag open laten. Ik vraag me af of jodokus52 op de vraag: "Hoe zou ik deze handelingen van mijn vader juridisch moeten classificeren?" Beantwoord had met "aanranding" en als dat wel het geval zou zijn, wat jouw mening in dat geval zou zijn van het antwoord. Bedenk dat in dat geval jodokus52 eigenlijk hetzelfde antwoord. "Artikel 246 Sr noemt als dwangmiddelen niet alleen geweld en bedreiging met geweld, maar ook (bedreiging met) ‘andere feitelijkheden’. Een voorbeeld van zo’n feitelijkheid is psychisch of fysiek overwicht."
Het is denk ik niet echt aanranding zolang hij dit nooit tegen jouw wil heeft gedaan. Toch is het niet helemaal normaal om zulk gedrag te vertonen bij een kind, dat ligt zelfs tegen pedofilie aan (maar daar gaan we maar niet te snel over oordelen). Waarom zeg je niet tegen hem dat je je er ongemakkelijk bij voelt als hij dit doet bij deze kindjes?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
anneliez
5 jaar geleden
kan een kind van 4-5 jaar al weten dat ze dit niet hoeft te willen? het was wel haar vader he, die ze zou moeten kunnen vertrouwen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Prima antwoord, nu zeggen dat je vindt dat hij te ver gaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Shawnthemuffin
Dankjewel voor je reactie. Ik kan zelf niet echt communiceren met hem omdat ik een vrij slechte band met hem heb. Wel heeft mijn moeder namens ons (ik, broer en zus) vaak proberen te praten met hem, maar helaas neemt hij ons niet serieus. Hij vindt dat wij overdrijven en zegt dat hij geen verkeerde bedoelingen mee heeft, hij vindt het raar dat wij hem hierop aanspreken en het als verkeerd zien. alsnog gaat hij gewoon door.
Nee, zeer waarschijnlijk niet, dat betekent niet dat wat je vader deed en/of doet goed is, het is zeer waarschijnlijk wel strafbaar, maar dan onder een andere delictsomschrijving.

https://www.om.nl/onderwerpen/seksueel-geweld/

--
(Geen aanranding volgens de definitie)
Wanneer is er sprake van aanranding of verkrachting (seksueel geweld)? Uitgeklapt
Als seksuele handelingen zijn afgedwongen door geweld of dreiging met geweld, dan spreken we van aanranding of verkrachting. Bij aanranding gaat het om alle seksuele handelingen behalve seksueel binnendringen. Bij verkrachting is sprake van seksueel binnendringen. Ook als iemand bijvoorbeeld onder invloed van middelen bewusteloos is of lichamelijk onmachtig, zijn seksuele handelingen met die persoon strafbaar. Het wordt dan volgens de wet alleen geen verkrachting of aanranding genoemd.
--
(Waarschijnlijk wel seksueel misbruik aldus het OM:)
Seksuele handelingen waarbij misbruik wordt gemaakt van een leeftijds- of machtsverschil, noemen we seksueel misbruik. Seksueel misbruik is strafbaar, ook al wordt er geen geweld gebruikt. Zo zijn alle seksuele handelingen door een volwassene met een kind strafbaar, omdat hier per definitie sprake is van ongelijkwaardigheid. Als de volwassene een familielid is van het kind, wordt het seksueel misbruik in het spraakgebruik ook wel incest genoemd. Ook andere situaties waarbij misbruik wordt gemaakt van een leeftijds- of machtsverschil vallen onder de wet, bijvoorbeeld wanneer een hulpverlener seks heeft met een cliënt.
--

De strafmaat en delictsomschrijving lijken het meest te passen in wat men "Categorie 2" betiteld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-4052.html
Categorie 2

3 tot 12 maanden gevangenisstraf

Alle ontuchtige handelingen waarbij er sprake is van aanraking tussen verdachte en slachtoffer of door het slachtoffer bij zichzelf of bij of door een ander. Zowel aanraking over de kleding als over de naakte huid valt binnen deze categorie, met uitzondering van aanraking van de naakte geslachtsdelen. Er valt onder meer te denken aan het aaien of wrijven over en betasten, grijpen, kussen of likken van de borsten, billen of overige lichaamsdelen. Ook het betasten van het kruis over de kleding behoort hiertoe.
--
Uiteindelijk ligt de exacte veroordeling natuurlijk altijd in de handen van een rechter, maar dit is zover ik er iets over kan zeggen.
Toegevoegd op 10 juni 2018 19:26: tekst