Is pedoseksualiteit een ziekte of een geaardheid, of een vergissing van de natuur?

Ik worstel eigenlijk al jaren met die vraag.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.2K
Erna55
5 jaar geleden
Je worstelt er al jaren mee..... Heb je zelf al literatuuronderzoek gedaan?
Erna55
5 jaar geleden
Bij De Waag, centrum voor ambulante forensische psychiatrie, probeert men inzicht te krijgen in de complexe achtergrond van het gedrag en de manier van denken. Volgens Mulder komt de drang tot pedoseksueel handelen voort uit een van vier ‘startpunten’: een gebrek aan sociale intimiteit met volwassenen, een seksuele voorkeur voor kinderen, een gebrek aan controle over gevoelens (bijvoorbeeld door drankgebruik) of een antisociale levenshouding (bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Als ik iets wil, dan mag ik dat’, of ‘ik heb er recht op’). Iemand met een seksuele voorkeur voor kinderen én een sterk antisociale levenshouding is de ‘meest gevaarlijke’ pedoseksueel. Mulder: ‘Dat wordt de sexual predator genoemd, het seksuele roofdier. Maar dat is maar een heel kleine groep.’
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat het een geaardheid is. Net als bijvoorbeeld homofiele. Het is geen ziekte of aandoening. En daarom ook niet te genezen.
Erna55
5 jaar geleden
Pedofilie, het seksueel aangetrokken voelen tot kinderen, is aangeboren. De seksuele voorkeur krijg je mee.
Pedoseksualiteit is de daad, het seksueel contact hebben met kinderen. Een pedoseksueel is iemand die besluit om seksueel contact te hebben met kinderen, om kinderen te verkrachten.

Antwoorden (3)

De stand van de wetenschap zegt momenteel dat pedofilie een aangeboren geaardheid is. Er zijn géén bewijzen dat pedofilie ontstaat door een combinatie van aangeboren factoren én door gebeurtenissen in iemands jeugd .
5 jaar geleden
Hoe pedoseksualiteit wordt beoordeeld is afhankelijk van plaats en tijd. Tegenwoordig wordt pedoseksualiteit in het algemeen beschouwd als psychische stoornis, en is seks met kinderen wettelijk verboden.

In de geschiedenis werd pedoseksualiteit echter soms anders beoordeeld. Ook de seksuele meerderjarigheid (age of consent) verschilt tussen landen op de wereld.
5 jaar geleden
Pedofilie is een geaardheid. Het is geen ziekte en het hoeft ook geen stoornis te zijn. Het is pas een stoornis als de pedofiel er last van heeft of wanneer de pedofiel overgaat tot seksuele contacten en/of handelingen. Wanneer een pedofiel relatief probleemloos door het leven gaat, is het volgens het handboek voor psychiaters geen stoornis en daaruit kan dan weer worden afgeleid, dat het 'zijn van pedofiel' geen ziekte is, volgens de psychiatrie.

Met pedofilie als geaardheid wordt bedoeld 'het hebben van een seksuele voorkeur voor sommige kinderen'...dit is dus een voorkeur en nog geen gedrag. Iemand die seksuele handelingen met kinderen verricht, is een pedoseksueel en pedoseksualiteit zegt iets over het gedrag en dus niets over de geaardheid van de pleger. Een homofiel of hetero die seks met een kind heeft, is dus evengoed pedoseksueel.

Volgens de stand van wetenschap nu, is pedofilie een aangeboren geaardheid. Er zijn geen bewijzen dat het ontstaat door een combi van aangeboren factoren of door gebeurtenissen in de jeugd van iemand. Seksueel misbruik in iemands jeugd wordt niet altijd als negatief ervaren en is dan ook geen indicator voor pedofilie maar voor pedoseksualiteit.