hoe groot kan een vagina worden?

Ik ben gewoon benieuwd, ik heb het idee dat die van mij namelijk best klein is

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.8K
Erna55
6 jaar geleden
Wat bedoel je met de uitspraak dat je vagina " klein" is ? Het is lastig om te spreken over de " grootte" van een vagina.
Een vagina is rekbaar, er kan een baby doorheen.
Ritsuka
6 jaar geleden
De vagina opening past zich aan aan wat er door moet, een penis of baby past gewoon hoor.
Op wat voor manier denk je dat het 'te klein' zou zijn?

Antwoorden (1)

Zoals Erna al zegt in de reacties is het moeilijk om te spreken van de 'grootte' van een vagina. De vaginawanden 'in ruste' liggen als een soort ingevallen tunnel tegen elkaar aan. Maar het weefsel is bijzonder rekbaar en bij opwinding ontstaat er het zogeheten "tent-effect" waarbij het dieper liggende deel van de vagina voor het grootste deel veel ruimer wordt in zowel de lengte als de breedte: zoals een tent dus. In die toestand is het binnenste gedeelte van de vagina voldoende groot om aan bijna(!) elke penis ruimte te kunnen bieden.

De ingang - het 'gaatje' - van de vagina is een ander verhaal. Ook dit bestaat uit zeer rekbaar weefsel en het zal meer mee rekken wanneer dit vaker gebeurt. Dat zie je al een beetje met tampongebruik of wanneer een meisje of vrouw bij het masturberen haar vingers (of voorwerpen) inbrengt, maar zodra je seksueel actief wordt zal het steeds wat soepeler mee kunnen rekken. Dat wil trouwens absoluut niet zeggen dat er op den duur echt een groot gat ontstaat, want dát hangt weer af van de controle van je bekkenbodemspieren. Wanneer je die niet goed kunt ontspannen of ze bewust aanspant, zal de opening dan ook veel nauwer lijken. Met een goede controle over deze spieren zal een vrouw zowel in staat zijn om door middel van ontspanning ook een wat grotere penis - of voorwerp - in te brengen zonder ongemak als er door het aanspannen van de spieren voor zorgen dat haar sekspartner groot genot kan beleven door de stimulatie die een wat 'nauwere' vagina kan geven.

Dan is er nog het maagdenvlies, wat eigenlijk geen vlies is maar een randje van weefsel rondom de ingang van de vagina. Als het maagdenvlies nog intact is, is er daadwerkelijk sprake van een wat nauwere doorgang. Is het maagdenvlies eenmaal opgerekt of (in)gescheurd, dan komt er iets meer ruimte.

Tenslotte is het grootste voorbeeld van de rekbaarheid van de vagina natuurlijk het feit dat het onder invloed van alle lichamelijke processen die in gang worden gezet bij een bevalling, zelfs mogelijk is om een baby er doorheen te persen. Nu is dat meestal wel een enorm karwei en gebeurt het niet zelden dat de ingang van de vagina wat uitscheurt (of dat er geknipt wordt, vaak in de hoop dit te voorkomen), maar het feit dát het mogelijk is, is toch wel een duidelijk getuigenis van hoe rekbaar het weefsel op die plaats wel niet is.