Waarom worden (kleine) kinderen over het algemeen zo beschermd tegen (beelden van) sex(ualiteit)?

Sex is naar het schijnt toch zo natuurlijk als eten en drinken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (12)

Eerlijk gezegd heb ik er minder moeite mee als kinderen seks zien dan bijvoorbeeld geweld. Ik heb zelf kinderen van 10, 12 en 14. Op die leeftijd worden ze sowiezo al geconfronteerd met seksualiteit. Zolang de seks beperkt blijft tot normale zaken (dus geen extreme seks-scenes o.i.d.) lijkt het mij niet erg voor kinderen om het te zien.

Ik ben minder gecharmeerd van extreem geweld of programma's als "jackass" of "new kids" waarin het normaal wordt gevonden dat mensen stomme/domme geintjes uithalen met anderen. Kinderen zien hierin vaker een voorbeeld dan in seks-scenes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de Amerikaanse puriteinse invloed op de Nederlandse samenleving. Nederland volgt die trend in Amerika, daarom is dat zo.

Seks is NIET naar het schijnt zo natuurlijk als eten en drinken, seks IS zo natuurlijk als eten en drinken. Er is geen schepsel in de natuur die er moeilijk over doet, alleen de mens maakt er iets onnatuurlijks van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seks en kinderen is al heel lang taboe onder mensen. Ook voor Columbus Amerika ontdekte was seks al iets dat ver van kleine kinderen werd gehouden.
Mensen hebben de behoefte om hun kinderen lang te beschermen. Goede ouders voelen instinctmatig aan dat kinderen niet bij sex betrokken horen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@meneerjanssen:
Het zijn de Amerikanen die zijn blijven hangen in de puriteinse gewoonten van het Victoriaanse tijdperk. Europa is sindsdien langzaam aan liberaler geworden omtrent menselijke seksualiteit.
In de dierenwereld is sex net zo natuurlijk als eten en drinken. In de mensenwereld is dat echter niet zo. Daar is een heleboel taboe.

Jonge kinderen kopiëren gedrag van ouderen. Dit doen ze vaak door spel. Om te voorkomen dat kinderen spelenderwijs met broertjes of zusje, neefjes of nichtje, vriendinnetjes of vriendjes (of met volwassenen!) al op te jonge leeftijd aan het experimenteren slaan of misbruikt worden, wordt het kind (als het goed is) afgeschermd van sex. Er wordt eerst voorlichting gegeven over wat wel en niet kan; met wie je wel mag vrijen en wat de eventuele gevolgen zijn, etc.

In onze maatschappij mogen kinderen eerst nog even kind zijn voor ze met sex in aanraking komen (in de meeste gevallen).
Als het kind iets ouders is en wat meer van sex begrijpt kan het uiteraard geen kwaad als ze zo nu en dan beelden van sex zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bravo voor deze uitleg.
Dat heeft alles te maken met de christelijke moraal.

Vroeger hier, toen we nog niet van die huizen hadden waar ieder en alles een eigen ruimte heeft, toen sliep het hele gezin in een ruimte en alles wat er gebeurde, werd door iedereen gehoord en soms gezien.
Dat is heus nog niet zo lang geleden.

Dat was helemaal niet erg, er was geen taboe, het was iets wat bij het normale dagelijkse leven hoorde.

Toen kwam de kerk met: alleen sex als je kinderen wilt verwekken en voor de rest mag er niks. Toen werd sex eng.

En iets wat eng is en omgeven met een waas van geheimzinnigheid en spanning, is natuurlijk extra aantrekkelijk.

Dus ik vind dat je kinderen niet overdreven hoeft te beschermen. Maar dat is tegenwoordig moeilijker dan vroeger, dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook toen gebeurde seks niet 'echt' open en bloot waar kinderen bij waren en werd net als bij dieren iedere toevallige passant besprongen.
Seks is bij mensen altijd al iets geweest wat vooral bij grote mensen, en bij voorkeur bij een vaste partner plaatsvond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus. Ik ben het met je eens namelijk. In een grijs verleden was sex iets veel natuurlijkers dan tegenwoordig. En in sommige culturen geldt dat overigens nog steeds. Hoe " Christelijker" hoe bedekter en preutser en stiekemer. En dat iedere passant besprongen werd betwijfel ik. In de tijd dat DAT gebeurde goldt ook een groepscode. Uitwassen werden wel degelijk bestraft. Juist het stiekeme van nu geeft ruimte aan al die rariteiten!
Hoe eerlijker, hoe opener, hoe mondiger en beschermder wat mij betreft.
Beelden van sexualiteit hebben vaak een hele spannende lading, of zijn onbegrijpelijk gekunsteld voor een kind. Omdat ze het niet kennen denken ze dat het wel pijn moet doen en omdat er zo'n taboe op rust denken ze dat het vies is. Ze kunnen zich niet voorstellen dat volwassenen dit leuk vinden en voor de lol en de liefde doen.

Als sex door iedereen echt zo natuurlijk als eten en drinken werd beleefd en niet zo werd gehype'd, zou er helemaal niks mis zijn met het blootstellen van kinderen aan beelden van sex.

Het is juist het taboe en de beladenheid wat er zulke rare plaatjes van maakt, dat ze voor kinderen niet meer geschikt zijn.

Anderzijds hoef je kinderen natuurlijk ook niet overal aan bloot te stellen. Mijn snotbellen en huidschilfers zijn ook volkomen natuurlijk maar toch hoeven mijn kinderen daar ook geen foto van te zien ook al is de beladenheid vrijwel nul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ik vind het overdreven als kinderen op jonge leeftijd daar na moeten kijken ik vind het juist slecht als ze op jonge leeftijd porno laten kijken begin rusitg aan met sexuele voorlichting voodat je beelden aan te pas komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, porno heeft ook weinig te maken met gewone sex.
Omdat ik denk dat seksualiteit in de zin van seks zelf bij volwassen worden te maken hebben. Echter zijn kinderen van 4 al bezig met seksualiteit; op dat moment leren kinderen eigen lichaam kennen en je ziet ook vaak in peutergroepen dat jongetjes met hun hand in de broek zitten? Waarom? Om te ontdekken welk geslacht ze hebben. Echter zijn kinderen nog niet zo bezig met seksualiteit als bij een oudere leeftijd, waar de beelden op gebaseerd zijn en daarom willen veel ouders dat beschermen. Daarnaast denk ik ook dat mensen/ouders ook belangrijk vinden dat kinderen kinderen blijven zolang mogelijk en dat seks over het algemeen gewoon iets bijzonders is wat je niet normaal moet vinden in de zin van; je doet het met iedereen. Dat begrip krijg je ook pas op een latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de opvoeding is het belangrijk dat een kind alles op zijn tijd krijgt.
Als een kind een keer naast de gewone kind-ouder-liefde die het ervaart, iets ziet van sex van volwassenen, zal het daaraan voorbij gaan, want het hoort nog niet tot zijn/haar belevingswereld. Met wat ouder worden, komt er steeds meer "binnen"".

Maar in mijn mw (maatschappelijk werk)tijd kwam ik eens in een gezin, waar de gehele dag pornofilms op tv stonden. Er was een nogal door sexuele uitingen gedreven moeder met een nieuwe vriend. Het jongetje was in ons instituut opgenomen. Hij gaf tongzoenen en greep onder de rokken.
Dat lijkt mij dus absoluut niet gezond.

Er moet dus wel een grens worden getrokken.

Opdringerige beelden, of het nu sex is of geweld, die frequent worden vertoond, geven het jonge kind de indruk dat iets ""normaal"" is, wat het in onze cultuur, absoluut voor die leeftijd niet is.

Je moet kinderen opvoeden tot wenselijk gedrag.

Geweld hoort daar zeker niet bij. Maar volwassen-sexueel gedrag helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles op z'n tijd. Kinderen pakken alles snel op.

kan je je voorstellen dat een kind die dit allemaal ziet op jonge leeftijd voorbeeld van neemt.

B.V als ik met mijn dochter over straat loop en zien we koppels zoenen vind ik niet erg dat zij dat ziet. WEL als ze overdrijven en aanmekaar gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kinderen imiteren veel van wat ze thuis zien dus stel ik me zo voor als een kind (maar ja over welke leefijd praat je dan eigenlijk) van een jaar of 6 tot 13 veel beelden van sex te zien krijgt ze dat ook gaan toepassen in hun gedrag en dat is zeer onwenselijk

tegen over mij woonde een gezin waar niks verborgen was wat sex betrof apparaten videos, de hele mimmak zeg maar.
die kinderen deden dat dus op straat na en vroegen aan hun buurjongetje van 5 of hij wilde buigen dan zouden ze hun piemel in zijn kont steken
of meisjes die voorbij kwamen en allerlei schunnige woorden naar riepen en dan heb ik het over jongetjes van 8 en 12.

en daarom moeten kleine kinderen niet geconfronteerd worden met beelden van sex want daar zijn ze nog lang niet aan toe en is niet goed voor hun ontwikkeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het kinderen zijn, die horen zich totaal en helemaal nog niet met die dingen bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat kinderen voorbeeld nemen aan volwassenen en het niet natuurlijk is als zij seksueel gedrag gaan vertonen van een niveau dat niet bij hun leeftijd hoort. Ze kunnen hier ook andere kinderen toe overhalen die dit eigenlijk niet willen. Ook kunnen ze zulke opmerkingen gaan maken naar aanleiding van wat ze gezien hebben dat mensen zullen denken dat het kind misbruikt wordt. Wat ook kan is dat het kind de beelden zo vies vindt dat het een afkeer van sex krijgt. Daar kan het later last mee krijgen.

Als ze geslachtsrijp worden zijn het geen kinderen meer maar pubers en ik vind het normaal als die zulke beelden zoeken en bekijken gezien hun ontwikkeling, maar hun moet je ook uitleggen dat niet al hun leeftijdsgenootjes hier aan toe zijn en ze anderen dus niet moeten proberen over te halen tot sexuele handelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en iets tussen volwassenen! weet niet welke wereld jij leeft maar kinderen worden tegenwoordig overal met sex geconfronteerd.