Kun je seks hebben als je chronische pijn hebt?

Ik heb pijn over mijn hele lichaam, maar het meest in mijn onderbuik.Ik heb geen ervaring, het zou de eerste keer zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan zelfs verlichting geven, maar zelf bepalen hoe ver je gaat.
Erna55
7 jaar geleden
Ja, dat kan zeker.
Ritsuka
7 jaar geleden
het kan verlichting geven, maar dat moet je zelf even proberen.

Het beste antwoord

Mijn eerste gedachte was: “ja, natuurlijk.” Het zou wat zijn zeg, als al die mensen met chronische pijn nooit seks zouden kunnen hebben.

Toen las ik wáár jij pijn hebt, en begreep ik je vraag iets beter. Ik kan me voorstellen dat je met (ernstige) pijn in je buik minder zin hebt in seks, of dat je bang bent dat de klachten zullen toenemen. Dat hangt natuurlijk ook erg af van de oorzaak van die klachten. Buikpijn door endometriose bijvoorbeeld zal een heel andere invloed hebben op seks dan buikpijn door een darmziekte.

Toch is het allemaal niet zo heel verschillend: het gaat erom dat je een partner hebt die je volledig kunt vertrouwen, dat je het rustig aan doet (zéker bij een eerste keer), dat je goed aangeeft wat je wel en niet prettig vindt en dat je stopt als het te pijnlijk wordt.

Misschien heb je iets aan de informatie over seksualiteit op de site van Stichting Intermobiel: http://www.intermobiel.com/Themas/Seksualiteit/
Hun oorspronkelijke doelgroep was (jonge) mensen die – grotendeels – bedlegerig zijn, maar intussen richten ze zich op de veel bredere doelgroep van gehandicapten en chronisch zieken. Veel informatie is gericht op mensen met een mobiliteitsbeperking, maar er is zeker ook aandacht voor chronische pijn en onzichtbare handicaps. In de themahoek over seks vind je een veelheid aan informatie, zoals interviews en artikelen over seksualiteit in relatie tot een handicap en/of chronische pijn.

Wat eigenlijk altijd al geldt, geldt in jouw geval nog sterker: probeer uit welke houding voor jou het meest prettig is, en welke handelingen je wel of niet prettig vindt. Misschien vind jij druk op je buik niet prettig, in dat geval moeten jij en je sekspartner kiezen voor een houding waarbij hij of zij niet teveel bovenop jou ligt of zit. Zorg voor een ontspannen houding, voldoende voorspel en eventueel wat glijmiddel. Als je veel pijn hebt of als bepaalde houdingen of activiteiten bij jou pijn uitlokken, zou je kunnen overwegen om vantevoren (extra) pijnstilling te nemen zodat je je beter kunt ontspannen.

En bedenk: seks doe je met je hele lichaam. Mensen met chronische pijn hebben soms vooral negatieve gedachten over hun eigen lichaam, maar bij seks gaat het juist om de fijne en prettige sensaties van je lichaam. Daar moet je je een beetje aan over kunnen geven. Als je dat moeilijk vindt, kan het goed zijn om te beginnen met iets anders waarbij je geniet van je lichaam, zoals een goede ontspanningsmassage of een lekker warm bad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Wat een steengoed antwoord. Petje af en een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik denk dat ik hier zeker iets aan heb! Ik ben ook bedlegerig, maar dat komt ook door de pijn.

Andere antwoorden (1)

Dat is iets wat voor jou persoonlijk heel anders kan zijn dan voor iemand anders.
Daar kun je natuurlijk niks mee, dus daarom zou ik je aanraden om het te proberen.
Zorg wel dat je het alleen doet met een persoon die je volledig kunt vertrouwen en zorg dat jij degene bent die "de leiding heeft". En natuurlijk: praat van tevoren ook eerst er over met je partner en leg uit hoe spannend/eng het voor jou is en dat kan jou ook pijn kan doen.
En als laatste zou ik aanraden dat jij zorgt dat je bovenop zit/ligt. Dat voorkomt dat hij met zijn gewicht op je ligt en je op die manier pijn doet. Ook kun je dan sneller/makkelijker stoppen en/of pauzeren als dat voor jou beter is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankje.