Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je seks hebben als je chronische pijn hebt?

Ik heb pijn over mijn hele lichaam, maar het meest in mijn onderbuik.Ik heb geen ervaring, het zou de eerste keer zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan zelfs verlichting geven, maar zelf bepalen hoe ver je gaat.
Erna55
7 jaar geleden
Ja, dat kan zeker.
Ritsuka
7 jaar geleden
het kan verlichting geven, maar dat moet je zelf even proberen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn eerste gedachte was: “ja, natuurlijk.” Het zou wat zijn zeg, als al die mensen met chronische pijn nooit seks zouden kunnen hebben.

Toen las ik wáár jij pijn hebt, en begreep ik je vraag iets beter. Ik kan me voorstellen dat je met (ernstige) pijn in je buik minder zin hebt in seks, of dat je bang bent dat de klachten zullen toenemen. Dat hangt natuurlijk ook erg af van de oorzaak van die klachten. Buikpijn door endometriose bijvoorbeeld zal een heel andere invloed hebben op seks dan buikpijn door een darmziekte.

Toch is het allemaal niet zo heel verschillend: het gaat erom dat je een partner hebt die je volledig kunt vertrouwen, dat je het rustig aan doet (zéker bij een eerste keer), dat je goed aangeeft wat je wel en niet prettig vindt en dat je stopt als het te pijnlijk wordt.

Misschien heb je iets aan de informatie over seksualiteit op de site van Stichting Intermobiel: http://www.intermobiel.com/Themas/Seksualiteit/