mag je volgens de wet onder de 16 sex hebben?

Ik weet dat het strafbaar is als iemand van bijvoorbeeld 12 met iemand van bijvoorbeeld 17 sex heeft strafbaar is voor de 17 jarige maar is het ook zo als iemand van 13 sex heeft met iemand van 13 is dat strafbaar en mag dat van de wet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Nee dat is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar.
Als bijkomende consequentie is het bv ook strafbaar als minderjarigen elkaar sexueel getinte mails etc sturen (sexting).
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ja, in theorie en volgens de wet is dit strafbaar. In de praktijk wordt echter over het algemeen geaccepteerd dat pubers/jongeren experimenteren met seks. Wanneer dit experimenteren door alle betrokkenen vrijwillig gebeurt, zal er meestal geen vervolging plaatsvinden. Hierbij wordt er rekening mee gehouden dat de leeftijden van de betrokkenen niet te veel van elkaar verschilllen. Een groot leeftijdsverschil kan de oudere van de twee betrokkenen een onevenredig overwicht op de jongere geven. Dan is er mogelijk geen sprake meer van vrijwilligheid (van de jongste betrokkene).
Antoni
8 jaar geleden
In de link van je bron (die vooral gaat over sexting) staat wat ik hierboven schreef, impliciet vermeld: "sexting, oftewel online seks, oftewel het uitwisselen van foto's of filmpjes, is strafbaar tot je 18 jaar bent omdat het onder kinderporno valt. Online seks is dus illegaler dan echte seks!".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een goed voorbeeld waaruit blijkt dat wetgeving hopeloos achterloopt op de feiten. Ben wel altijd blij dat we niet in de VS leven, waarin puristen dit ook nog eens realiteit maken door kinderen daadwerkelijk aan te klagen. Min voor het antwoord wat schreeuwt om wat verduidelijking/nuancering. Als je op de letter leest zal het waar zijn, echter seks tussen twee 13/14/15 jarigen zal geen enkele consequentie hebben in de praktijk. Zelfs 14 en 17 of 15 en 19 zal in bijna geen enkel geval tot enige veroordeling leiden als alles maar vrijwillig gebeurt. Ontzettend jammer dat dat dus ook niet gewoon gelegaliseerd wordt in de wet met een paar duidelijk richtlijnen. De wet is nu achterhaald, wat in theorie en wellicht ook in de praktijk voor onnodig gerommel kan zorgen. Voor een genuanceerdere uitleg:
http://www.ouders.nl/vraagbaken/is-mijn-zoon-strafbaar-als-hij-vrijt-met-zijn-vriendinnetje-12-16-jr http://www.zedenadvocaat.nl/ontucht-minderjarig-kind-10-11-12-13-14-15/
Ontucht of sex tussen kinderen
Wanneer kinderen met elkaar sex hebben, wordt dit niet snel aangemerkt als ontucht. Van ontucht is pas sprake wanneer de sexuele handelingen in strijd zijn met de sociaal-etische norm. Sex tussen een jongen van 17 en een meisje van 15 wordt over het algemeen niet snel als ontuchtig aangemerkt. Vindt de sex plaats tussen een jongen van 18 en een meisje van 13, is er al sneller sprake van ontucht, hetzelfde als bij groepsex tussen jongeren, zoals in het geval dat meerdere jongens afwisselend sex hebben met een minderjarig meisje. Of er in de concrete omstandigheden van het geval sprake is van ontucht, is vaak al in de jurisprudentie aan de orde geweest. Onze advocaten kunnen u hier meer over vertellen. De grote vraag is bij twee 13jarigen wie er strafbaar is? Beiden? Of wordt dan maar voor het gemak de penetrerende partij als schuldige aangewezen?
tinus1969
8 jaar geleden
@Antoni: Online sex is strafbaar tot je 18e (omdat de kinderpornografiewetgeving van toepassing is); echte sex is strafbaar tot je 16e. Het Nederlandse wetboek maakt geen onderscheid mbt leeftijd van de dader. Dat de wet in dit verband vaak niet wordt uitgevoerd, doet aan het formele feit dat dit strafbaar is, niets af.
Antoni
8 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal, maar de nuancering die ik aangaf bij je antwoord vind ik wel van belang voor de vraagsteller.
Antoni
8 jaar geleden
Overigens heb ik je antwoord geen duimpje omlaag gegeven.