Kun je als je partner je heeft ontmaagd en jij haar toch HIV, AIDS of SOA's oplopen of onstaan door onbeschermde sx?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat vraag je nou precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moest de vraag ook een paar keer lezen om te begrijpen wat er stond. Je moet de vraag als je leestekens toevoegt zo lezen:
"Kun je, als je partner je heeft ontmaagd en jij haar, tóch..."

Antwoorden (3)

als jij ontmaagd bent Door iemand zonder soa dan kun jij geen soa hebben. Een soa kan alleen over gedragen worden als een van beide al een soa heeft van bijvoorbeeld een eerdere partner
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Zo eenvoudig is het helaas niet. "Veel geslachtsziekten zijn ook wel op een andere wijze overdraagbaar, bijvoorbeeld door intraveneus druggebruik, intiem maar niet seksueel contact, of door bloedtransfusies." "Een aantal venerische ziekten zijn ook overdraagbaar via bloed: - als gevolg van een onhygiënische tatoeage of piercing;
- als bij drugsgebruik naalden, spuiten of andere attributen van een ander worden gebruikt;
- tijdens de zwangerschap: hiv, hepatitis B en syfilis kunnen overgedragen worden van moeder op kind;
- tijdens de geboorte: hiv, hepatitis B, syfilis, chlamydia, herpes genitalis en gonorroe kunnen overgedragen worden op de baby. Bij slechte lichamelijke hygiëne en primitieve woonomstandigheden kan de besmetting betrekkelijk gemakkelijk zonder seksueel contact plaatsvinden. Zo kent men bij sommige volken een endemische vorm van syfilis, waarbij het karakter van geslachtsziekte grotendeels verloren is gegaan. Gonorroe kan op jonge meisjes worden overgebracht door het gemeenschappelijk gebruik van handdoeken en sponzen. Sommige geslachtsziekten kunnen overgedragen worden door bijvoorbeeld een vuile onderbroek te dragen van iemand die schaamluizen heeft, of in hetzelfde bed slapen als die persoon. Een soabesmetting kan niet ontstaan door uit het kopje van een ander te drinken, ook niet via een hoestbui, insectenbeten, een vieze wc-bril of in het zwembad." Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_overdraagbare_aandoening
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uiteraard! maar Door sex tr hebben met iemand zonder soa kun jij geen soa krijgen.
Stel persoon A en B zijn beide maagd.
Na ''intiem contact'' is het mogelijk dat A of B of beide een soa heeft?

Antwoord: Ja.

Stel persoon A en B zijn beide maagd.
Beide hebben geen soa, en wel ''intiem contact'', is het mogelijk dat A of B of beide een soa heeft?

Antwoord: Nee.

toelichting:
Sommige SoA's kan je ook via je ouders krijgen. Stel één van je ouders heeft HIV.
Je kan dan wel maagd zijn, maar hebt wel een soa.

Toegevoegd na 42 seconden:
Bij deze veronderstelling ben ik er vanuit gegaan dat A of B is geboren NA de ouders de SoA kregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Je kunt inderdaad een soa hebben zonder ooit seks gehad te hebben, zoals de persoon hierboven al beschrijft. HIV kun je bijvoorbeeld via bloed van je moeder hebben meegekregen en zo al je hele leven hebben. Ook bepaalde herpes-varianten (denk aan een koortslip, dat is ook een herpes-soort) kun je mee besmet raken bij je geboorte. Zo kun je dus een soa bij je dragen zonder dat je ooit seks gehad hebt.