Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mastruberen/zelfbevredigen harram? (moslims)

Geacht mijn broeders,

Bij deze wil ik jullie allemaal vragen of Mastrubatie/Zelfbevrediging in het Islam is verboden?
Ik heb meerdere maal te horen gekregen dat het makrouh is?
maar ik heb het aan imam ge vraagt aan vrienden en opgezocht op internet en alles.
Iedereen zegt wat anders?
Wat is het nou harram? of Makrouh?
Help mijn vrienden help mij deze vraag eerlijk te beantwoorden ik wil serieuze reacties. Ik zit echt met een probleem bij deze vraag
Groetjes!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
25K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Binnen de islamitische rechtsstromingen bestaan er een aantal opvattingen omtrent het onderwerp masturbatie of zelfbevrediging. Een aantal Malikitische geleerden hebben masturbatie verboden op basis van een stuk uit het boek van de islamitische geleerde Malik:

"En die hun vleselijke lusten beheersen. Behalve met hun vrouwen of hetgeen hun rechterhand bezit, want dan treft hen geen verwijt. Doch degenen die deze perken te buiten gaan, zullen overtreders zijn." (Al Moeminoen, 40/5-7)

Een andere geleerde, Ahmad ibn Hanbal vond dat een zaadlozing een natuurlijk fenomeen is dat door het lichaam wordt geproduceerd. Sommige Hanbali geleerden hebben zelfs toestemming gegeven voor een soort dildo (die van dierenhuid was gemaakt) voor vrouwen als de man lange tijd van huis was (Ibn Qayyim 1292-1350, Rawdat:119-120 en Bada, vol 4:96-98 in Van Bommel, 2005:53)

De Hanbali geleerden staan masturbatie toe onder twee voorwaarden:

- uit angst om ontucht of overspel te plegen, dus wanneer de drang naar seks te sterk wordt

- wanneer men niet in staat is of de gelegenheid niet heeft om te trouwen

In deze situaties is het eventueel toegestaan voor jongeren om te masturberen zodat het hen behoedt voor veel ergere dingen. Wanneer de drang naar seks zijn hoogtepunt bereikt, kunnen jongeren kiezen voor masturbatie. Na de seksuele ontlading kan iemand zich veelal kalmer en ontspannen voelen en zakt de drang naar seks. Na een orgasme door masturbatie is in ieder geval ghusl, een gehele lichaamswassing, noodzakelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus het is harram?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- uit angst om ontucht of overspel te plegen, dus wanneer de drang naar seks te sterk wordt - wanneer men niet in staat is of de gelegenheid niet heeft om te trouwen Als één van deze twee punten die hierboven beschreven staat op jou van toepassing is wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel niet van toepassing zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding