Vriend is soa-vrij. Ben ik dag dan ook?

Hoi, ik ben een jongen en geb al een tijdje een vriendje. We hebben sinds enkele maanden ook onbeschermde seks. Nu heeft hij zich onlangs laten testen op soa's. Hij is clean. Betekent dit dat ik dan automatisch ook clean ben? (Heb verder geen seks met andere jongens).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Amadea
9 jaar geleden
Niet als hij niet de eerste persoon is met wie jij seksueel contact hebt. Dan zou het zelfs kunnen dat jíj een soa overdraagt op je vriend.
Ritsuka
9 jaar geleden
Sommige soa's hebben een lange incubatietijd

Antwoorden (4)

Dat hoefd niks te beteken. Je moet ten eerste je altijd laten testen. Ten tweede er is wel een grote kans dat je soa vrij bent als je het niet hebt gedaan met andere.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet per se.
Bij aids bijvoorbeeld, is de kans op besmetting heel variabel. Sommige mensen raken al na 1x onbeschermde seks met iemand die hiv-positief is besmet, maar er zijn ook mensen die na honderden keren nog niet besmet zijn. Dus stel dat jij hiv-positief zou zijn (bijvoorbeeld door seksuele contacten van vóór je je vriend leerde kennen of door tijdens jullie relatie besmet te raken via bloedcontact met iemand anders), dan kan het gebeuren dat je vriend na een aantal maanden onbeschermde seks nog steeds clean is.
Misschien dat dat bij andere soa's ook wel mogelijk is, dat weet ik niet.

Ik wil overigens niet de kans op hiv bagatelliseren, mensen die na zo vaak onbeschermde seks nog niet besmet zijn, zijn misschien gewoon héél erg grote uitzonderingen. Kies altijd voor veilig, tot je beide getest bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Plus. Geen risico nemen.
De enige manier om hier een zo betrouwbaar antwoord als mogelijk op te vinden voor jezelf is om deze vraag neer te leggen bij je huisarts en je te laten testen.

Uiteraard hangt het af van allerlei omstandigheden. Hoe je seks hebt gehad met elkaar, welke lichaamsdelen voornamelijk contact met elkaar hebben gehad, op welke SOA's jouw vriend zich heeft laten testen, zijn seksueel verleden, jouw seksueel verleden en ga zo maar door.

Ook heb je SOA's die wel aanwezig kunnen zijn, maar niet te testen zijn als ze zich (nog) niet manifesteren in symptomen zoals genitale wratten. HIV is wel te testen maar ook deze test is niet 100% betrouwbaar omdat er vaak aangeraden wordt de test ~6 maanden later weer te doen, omdat de test in vroege fases nog 'negatief' kan aangeven.

Punt is dat, hoe naar het ook is, je nooit met 100% zekerheid antwoord kan krijgen op deze vraag en dat het dus altijd belangrijk is dit van jezelf zo zeker als mogelijk te weten. Dit doe je door overzicht te houden van genoemde punten en te testen waar je je vragen erbij stelt in combinatie met iemand die ervoor gestudeerd heeft.

Uiteraard is je eigen oordeelsvermogen waardevol en belangrijk, maar maak vooral gebruik van iemands professie in dit soort onderwerpen waar deze beschikbaar voor je zijn. Bespreek je gedachten ook met je partner waar je een verhouding met elkaar hebt die op vertrouwen en openheid gebaseerd is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit betekend inderdaad niet dat je zelf ook soa vrij bent. HIV word pas 3 mnd na het seksuele contact in het bloed gedetecteerd. De andere soa's worden wel snel herkend en de kans dat je een van die soa's hebt is wel klein. Dit wil echter niet zeggen dat je geen soa kunt hebben. Testen dus!
Nee, dat hoeft niet het geval te zijn.
De meeste SOA's zijn infectieziekten waar je geen drager van zult zijn als je nooit eerder seksueel contact hebt gehad.
Er zijn echter twee uitzonderingen:

- Het HIV virus is ook genetisch overdraagbaar (bron 1)
- Herpes kan genetisch of tijdens de geboorte worden overgedragen (bron 2)

Daarnaast kan een aantal SOA's ook overgedragen worden bij wondcontact en besmette bloedtransfusies. (bron 3)

Het lijkt me dus verstandig (zoals iedereen hier al beaamt) jezelf toch te laten testen.

En dan nog moet je er dan vanuit kunnen gaan dat je vriend niet vreemdgaat; dat is een risico dat je altijd blijft houden bij onveilige seks.

Toegevoegd na 4 dagen:
Rectificatie:
HIV is niét genetisch overdraagbaar; het is uiteraard een infectieziekte. Wel is het overdraagbaar , zowel in de baarmoeder als tijdens de geboorte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed punt, zal m'n antwoord aanpassen. Dank! :)