Hoe zeker is de morning after pil?

Dus mn vriendin en ik hebben kort seks gehad ongeveer 5minuten toen zijn we gestopt want we kwamen er achter dat ze de pil was vergeten(ben niet klaargekomen). Voor de zekerheid heeft mn vriendin de morning after pil gehaald en ingenomen binnen 20 uur. Hoe groot is de kans op zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Eerste Hulp bij Seks Ongelukken, zo zou je de morning after pil wel kunnen omschrijven. De meeste vrouwen slikken ‘m namelijk nadat er met de anticonceptie die ze normaal gebruiken, iets mis is gegaan. Het condoom is gescheurd, ze realiseren zich dat ze de pil niet erg zorgvuldig hebben geslikt of waren zo door passie overmand dat ze anticonceptie totaal vergaten. Kan gebeuren, en dan is het reuze handig dat één telefoontje naar de assistente van de huisarts doorgaans genoeg is om de morning after pil in huis te krijgen.
De morning after pil (die meestal bestaat uit twee pillen die je met een tussenpoos van twaalf uur slikt) is behalve een uitkomst bij falende anticonceptie een pilletje waar veel fabels over de ronde doen. Zo zou je er altijd vreselijk misselijk van worden en zou hij nooit werken als de seks na de eisprong plaatsvond. Onzin dus. Zoals het helaas ook niet waar is dat hij, zoals veel wordt gedacht, honderd procent betrouwbaar is. Wie de morning after pil slikt, heeft alsnog een kleine kans op een zwangerschap.
10 jaar geleden
Hoe later de je de morning-afterpil neemt, hoe meer kans je hebt op zwangerschap. Elk uitstel van de eerste pil verhoogt de kans met ongeveer 50%. Als je ze moet uitbraken neem je zo snel mogelijk een andere pil. Bij correct gebruik is de morning-after pil vrij betrouwbaar, maar nog steeds wat minder veilig dan andere voorbehoedmiddelen zoals de anticonceptiepil of het condoom. Succes!