Nadat de zon is ondergegaan, eerder niet. Maar het lijkt mij verstandiger om eerst te gaan eten, anders heb je er misschien te weinig kracht voor.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo is dat : plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het niet gelooft, vraag het dan aan de imam!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Koran zegt erover dat het mag (sorry voor de slechte vertaling, heb het met Google Translate vertaald):
'Koran:
2:187 Het is u veroorloofd, in de nacht van het vasten, is de aanpak van uw vrouwen. Zij zijn uw klederen en gij zijt hun kleding. Allah weet wat gij gebruikt om in het geheim te doen bij uzelven, maar Hij draaide zich om u en u vergeven heeft, zo nu associëren met hen, en het zoeken naar hetgeen Allah heeft verordend voor u, en eet en drinkt, totdat de witte draad van de dageraad verschijnen om u te onderscheiden uit zijn zwarte draad; voltooien dan uw snelle Tot de nacht verschijnt, maar niet associëren met uw vrouwen, terwijl gij in retraite in de moskeeën. Dat zijn Grenzen (door te stellen) Allah. Aanpak niet nabij daarop. Zo zet Allah Zijn tekenen aan de mensen: dat ze zelfbeheersing kunnen leren.' Prima antwoord dus Momopoyolo!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eet inderdaad vantevoren, maar drink ook voldoende. Zeker voor vrouwen is dit belangrijk: het weinige drinken op de dag vergroot al het risico op blaasontsteking bij vrouwen die daar gevoelig voor zijn en dan is het extra belangrijk om na de seks goed uit te gaan plassen. Dat lukt niet als je niet of te weinig hebt gedronken, dus is het extra belangrijk om - als je overdag niet drinkt - goed te drinken na zonsondergang als je seks wilt hebben. En om na de seks dus te gaan plassen (de vrouw tenminste, voor mannen is dat niet erg relevant).
Mag je gemeenschap hebben tijdens de Ramadan?
Vraag:

Is het hebben van geslachtsgemeenschap in de maand Ramadan toegestaan nadat de zon is ondergegaan?

Antwoord:

Het hebben van geslachtsgemeenschap met de echtgenoot in de maand Ramadan is toegestaan tussen Salaat ul-Maghrib (avondgebed) en Salaat ul-Fadjr (ochtendgebed) Dit omdat Allah het volgende zegt (interpretatie van de betekenis):

“Het is jullie in de nachten van het vasten toegestaan omgang te hebben met jullie vrouwen. Zij zijn een Libaas (kleding of gewaad)voor jullie en jullie zijn een Libaas voor hen. Allah wist dat jullie jezelf bedrogen, Hij aanvaardde jullie berouw en vergaf jullie. Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad (licht van de zonsopkomst)en de zwarte draad (van het duister)voor jullie te onderscheiden is tijdens al-Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang. En hebt geen omgang met hen, terwijl jullie Ictikaaf (het zich terugtrekken in de moskee in de laatste tien dagen van de maand Ramadan) in de moskeeën verrichten. Dat zijn de grenzen van Allah, nadert deze daarom niet. Zo maakt Allah Zijn Tekenen duidelijk voor de mensen, opdat zij Allah zullen vrezen.”

(Soerat al-Baqarah: 187)
Sheich Mohammed Salih al-Munajjid

bron: http://ramadan.al-yaqeen.com/index.php?page=vraag-antwoord

Ps. sex is in het Engels. In het Nederlands heet het seks.