Als je maar 1 seks partner heb gehad. En zij ook. Dus voor beiden is 1e. Kan je dan alles doen zonder condoom?

Pijpen beffen bedoel ik daarmee.
Seks wel met condoom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen is altijd helemaal eerlijk bij het vertellen over zijn of haar seksuele verleden. Schaamte kan hier een rol bij spelen. Wees dus voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je absoluut 100% zeker dat je de eerste bent???
Alleen jezelf kan je echt vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah 100%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil niet zeiken... Maar "pijpen/beffen" kun je ook "orale seks" noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doodie, als je de vraag zelf al leest, snap je toch wel dat de vraagsteller hier niet zo snel opkomt :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)

Antwoorden (4)

Op het gebied van SOA's zou het kunnen als het voor beiden echt zo is dat het de eerste partner is. Soms zijn mensen daar niet helemaal eerlijk in. Maar als je het zeker weet is er geen enkel probleem tov SOA's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat het voor beide sexpartners de eerste keer is?
Dan moeten de allebei de sexpartners geen sex hebben gehad behalve met jou en je vriendin. De kans op een soa is alsnog groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zegt de vraagsteller. Als je even de vraag leest, zul je zien dat dat de aanname is. Mocht dat niet zo zijn, heb ik ook nog ingebouwd
Bijna helemaal eens met bovenstaand antwoord, behalve dat je wél een SOA kan hebben zonder dat je beiden meerdere partners hebben gehad. Via besmette naalden of andere besmette voorwerpen kan er toch een SOA overgedragen worden.

Stel: mijn partner en ik zijn beiden de enigen voor elkaar geweest. Ik werk als arts in het ziekenhuis, tijdens het uitvoeren van bloedonderzoek bij een HIV-patiënt schiet ik uit met de naald waar ik mijn patiënt mee behandeld heb, dan kan ik dus HIV-geïnfecteerd zijn geraakt. Ik heb dan een SOA zonder meerdere bedpartners te hebben gehad.

Het blijft altijd een risicogeval.
- Je moet goed van vertrouwen zijn
- Er kunnen zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen.

Ik raad je aan om je beiden toch eerst te testen voordat je hieraan begint. Als je goed ziek wordt dan is er geen weg meer terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval moet je bereid zijn jouw leven in de handen van jouw partner te leggen. Als jouw partner liegt, kan jij goed ziek worden waardoor je dus eerder dan voorzien kan komen te overlijden. Ieder ziekteverloop verschilt per persoon. De één kan 80 worden met AIDS de ander wordt hooguit 60 jaar oud. Je kan ook kiezen voor meer zekerheid en vooraf gewoon een SOA-test doen. Zelf vind ik het niet echt een vertrouwenskwestie maar meer zelfbescherming. Als het om je leven gaat is het toch wat anders....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@iatrogeen, behalve herpes, daar kom je nooit meer van af en wat dach je van gonorroe? Lees hier maar eens.
http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Gezondheid/340667/Geslachtsziekte-gonorroe-wordt-resistent-voor-antibiotica.htm En geen enkele ziekte is onschuldig lijkt mij, als je er anderen mee kunt besmetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf nooit een SOA gehad en het lijkt mij vreselijk om er ooit een te krijgen en alles behalve onschuldig. Sommige SOA kunnen vrouwen onvruchtbaar maken, dit lijkt mij erg onwenselijk als je nog een kinderwens hebt. Je hebt niet gelijk AIDS te pakken? Dat weet je niet totdat je het hebt. Met goed van vertrouwen zijn bedoelde ik dat áls je ervoor kiest om seks te hebben met jouw partner zonder dat jouw partner getest is dat je jouw partner heel erg moet vertrouwen. Je moet dus bereid zijn iemand jouw leven toe te vertrouwen.
Nog één toevoeging op het antwoord hierboven:
Je kunt ook soa's meekrijgen van de moeder, die worden overgedragen tijdens de zwangerschap of geboorte. Dit is in Nederland niet zo veelvoorkomend, maar het kan.

Je kunt voor de zekerheid een test doen, maar de kans is vrij groot dat jullie gewoon zonder risico orale seks kunnen hebben zonder condoom.

Toegevoegd na 3 minuten:
*Overigens: de meeste soa's brengen niet zo veel risico met zich mee wanneer ze op tijd worden behandeld, het voornamelijk ongemakkelijk. Wanneer ze tijdig behandeld worden met antibiotica, hou je er in de meeste gevallen niets aan over, afgezien van ervaring en een voorliefde voor condooms.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb nog wel één toevoeging: het is mogelijk om herpes simplex ('koortslip') over te dragen op de geslachtsdelen. Heb dus geen orale seks als een van beiden een koortslip heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan, je kunt altijd seks hebben zonder condoom.