Is het legaal om als 16-jarige seks te hebben met iemand van 25?

Ik ben een jongen van 16 jaar. Nu en dan heb ik gemeenschap met een meisje van 25. Ik las ergens op internet dat het legaal is maar ik hoor van vrienden dat het illegaal is.
(wat is waar?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
196K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als de 16 jarige toestemming heeft van zijn ouders dat het mag. Goeie vraag :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
^haha lijkt me echt vreselijk om toestemming te moeten vragen lol dan maar stiekem hoor! maar toch, als ik 25 was zou ik liever een oudere jongen hebben..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb je goed geregeld maat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 16 bent,hoef je geen toestemming te hebben van je ouders hoor.
En het is legaal dus niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seks hebben met een minderjarige is niet legaal!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik geloof dat je nu 22 bent, geen probleem meer dus!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat zij meerderjarig is en jij zelf minderjarig zijn zou dit normaal niet mogen maar ik denk persoonlijk dat als je zelf denkt dat je er klaar voor bent en hier ook toesteming voor geeft dit wel oke is, natuurlijk ligt de leeftijds grens wel op 16 jaar. En aangezien je niet jonger bent is dit niet zo illegaal.

Antwoorden (2)

Boven de 16 (mits vrijwillig en toerekeningsvatbaar) is seksuele gemeenschap in Nederland legaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens artikel 247 van het Wetboek van Strafrecht zijn ontuchtige handelingen met iemand die jonger is dan zestien jaar waar men niet mee is getrouwd strafbaar. Volgens artikel 248b is dit ook verboden met een prostitué (man) dan wel prostituee (vrouw) van zestien of zeventien. Artikel 244 en 245 behandelen zwaardere gevallen. Zo is volgens artikel 244 het verrichten van seksuele handelingen met minderjarigen tot twaalf jaar oud waarbij het lichaam wordt binnengedrongen strafbaar met maximaal twaalf jaar gevangenisstraf

Toegevoegd na 54 minuten:
Hieronder de officiële tekst:

Artikel 247

Hij die met iemand van wie hij weet dat hij in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijk onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden of met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemelde tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk ligt de leeftijdsgrens op 16 jaar.
Sex, geslachtsgemeenschap hebben met/tussen kinderen t/m de leeftijd is verboden en strafbaar.
Sex, geslachtsgemeenschap hebben met/tussen 'n persoon van 16 jaar of ouder is legaal.
Je vrienden hebben dus ongelijk en jij mag wettelijk gezien gewoon vrijelijk legaal sex, geslachtsgemeenschap met je 25 jarige vriendin hebben.
Ik zou zeggen; geniet van/met haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zijn kinderen onder de 16 strafbaar als ze onderling sex hebben ? Hun ouders dan toch zeker , omdat ze dat toelaten ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als er een gering leeftijdsverschil is, er geen sprake is van dwang maar wel sprake is van een affectieve relatie, is seks tussen kinderen onderling onder de 16 niet strafbaar. Als je allebei 14 bent en verkering hebt en seks hebt, is niemand strafbaar. Als de één 15 is en de ander tien, is er geen 'gering leeftijdsverschil' en dus wel een probleem.