Hoe weet een mens wat zijn of haar seksuele voorkeur is? En hebben andere dieren ook seksuele voorkeuren? Bijvoorbeeld mannetjes homo honden?

Hoe weet men ZEKER wat zijn of haar seksuele voorkeur is? Het kan niet getest worden met bijvoorbeeld een bloedtest.
En wat veroorzaakt die seksuele voorkeur bij mensen? Er is toch een reden waarom mensen op mannen of vrouwen vallen? Ik snap dat bijvoorbeeld mannen op vrouwen vallen omdat ze zich willen voortplanten, maar waarom vallen dan sommige mannen toch op andere mannen?
Ik vroeg mij af hoe dit werkte. En dus ook of dieren dit hebben net zoals mensen? Dat zou namelijk homoseksualiteit iets maken van de natuur en niet iets verwerpelijks zoals sommige mensen vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (7)

De enige manier om daar achter te komen, is door je leven te leven en te kijken hoe het komt.

Er gaan al jarenlang discussies over seksuele geaardheid, en
of dat nu 'nature' of 'nurture' is, met andere woorden: of het 'ingebakken' is of dat het met opvoeding te maken heeft. Er is steeds meer bewijs dat je seksuele voorkeur al vastligt op het moment dat je geboren wordt.

Bij dieren komt homoseksualiteit ook voor, al is het op beperktere schaal dan bij mensen. En als je bepaalde dieren geen keus geeft (bijvoorbeeld dameskonijntjes bij elkaar houdt zonder heren) zullen ze sowieso een uitlaatklep zoeken voor hun seksuele driften en op elkaar gaan rijden.

Een hele interessante documentaire om eens te bekijken op joeptjoep is 'The making of Me' met John Barrowman (de onvolprezen Captain Jack Harkness uit Torchwood) waarin precies dit onderwerp wordt onderzocht: Barrowman wil nu wel eens weten of hij altijd al homo was, of dat hij door zijn levenswandel homo is geworden. Ik plak hieronder deel 1 van 6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat soms zonder reden maar vaak hormonaal. Onze hormonen veranderen continu. Als het er al inzit zal de interesse in dezelfde sekse naar boven komen. Of je het doet is een tweede. ( denk aan landen waar homofilie leidt tot de doodstraf) die zullen nooit uit de kast komen zeg maar...
Ook kanhet te maken hebben met experimenteren en ervaring. Er zijn veel mensen die de interesse hebben, maar maakt ze dat meteen een homo? En is een bi ook een homo? Allemaal vragen die in het midden liggen.. Bij dieren komt het ook voor dat 2 mannetjes of vrouwtjes seks hebben met elkaar. Maar dan reist de vraag of dit paar/ instinct gedrag is ( puur lust) of dat ze daadwerkelijk liever een mannetje hebben? Incest is ook iets wat bij dieren voorkomt, maar niet als zodanig wordt gezien. Een dier zal eerder'bi' zijn dan dat ze een seksuele voorkeur voor dezelfde sekse hebben. Maar er zijn zeker honden die niks van de andere sekse willen. Maar is dat Alpha male gedrag of willen ze liever niet met ze spelen? Het blijft een kwestie van onderzoek blijven doen, maar om het met 100% zekerheid te zeggen...? Denk niet dat dat bij dieren geldt. Maar ik ken ook mensen die na 40 jaar trouwe huwelijk opeens met een ander thuiskomen van dezelfde sekse...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Eigenlijk komt het zelfs geregeld en bij verschillende diersoorten voor.
Ooit zag ik een reportage waar het om o.a. ooievaars ging die met partners van hetzelfde geslacht samen bleven, jaar in jaar uit. Ook wilden zij broeden en men legde er dan een of twee eieren bij zodat zij hun drang konden volgen.
Deze ooievaars hoefden niet voor een partner van hetzelfde geslacht te kiezen omdat er geen partner van het andere geslacht beschikbaar zou zijn. Dat was er wel, er waren in de groep ooievaarskoppels meerdere koppels die van hetzelfde geslacht waren. Gewoon: omdat dat blijkbaar hun voorkeur had.
En er zijn nog veel meer diersoorten waarbij dat geregeld voorkomt.
Je voelt je gewoon aangetrokken tot een bepaald geslacht.
Als je nieuwsgierig ben naar je eigen geslacht dan weet je snel dat je bi of een homo/lesbienne .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aanwijzing zou kunnen zijn of in je erotische dromen mensen van hetzelfde of het andere geslacht een hoofdrol spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is aangeboren, en het is gewoon je eigen voorkeur. Dat weet je, omdat je wel of geen gevoelens krijgt voor anderen.
Bij ratten dekken de vrouwtjes elkaar in de vruchtbare periodes en er is geen mannetje is de buurt, om zo toch aan hun trekken te komen ;) ook homoseks dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is gewoon waar je op reageert. Mensen zouden zich daar niet zo vast in moeten leggen. Ik ben ervan overtuigd dat ik hetero ben, maar wie kan mij garanderen dat ik helemaal nooit op een vrouw verliefd zal worden? ook al moet ik er niet aan denken nu.

Natuurlijk kan je een vaste voorkeur hebben en dat is prima. Je zou jezelf daarin vrij moeten laten en als je dat kan kan je dat met anderen ook. Iets is pas verwerpelijk als het een ander schaadt en dan bedoel ik echt schaden dus niet vanwege godsdienst of leefregels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog onduidelijk waar homoseksualiteit vandaan komt. Er zijn wel wat aannames, maar niets is nog overduidelijk. Of je homoseksualiteit accepteert of niet, is iets dat uit jezelf moet komen, vind ik. Overheid en homo-organisaties zoals het COC kunnen hier niets toe bijdragen. Het feit dat zij een soort kruistocht voor de homoëmancipatie voeren, werkt mijns inziens alleen maar averechts en roept homohaat op. Een bewijs hiervan vindt men in NL campagnes in Oost-Europa, waar de situatie voor homo's zeer verslechterd is.

Als homoseksualiteit een natuurlijk aangeboren stoornis is, mag je het zien als een afwijking van het normale. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je iemand dan veracht of haat. Per slot van rekening kan die persoon toch niets doen aan zijn afwijking; Het is er gewoon.

Ik vind het verder wel triest dat de overheid programma's om van homoseksualiteit af te komen, tegenwerkt en verbiedt. Past dit bij emancipatie?

Verder vind ik de verplichte homoles op scholen zeer kwaadaardig. Het riekt naar je reinste indoctrinatie. Nogmaals, acceptatie van homoseksuelen hoort uit een intrinsieke motivatie voort te komen. Het is misschien wel nodig dat uit bepaalde milieu's vooroordelen worden weggenomen, maar waarom moet dit dan verplicht?

Ik denk dus dat er op maatschappelijk en politiek vlak op een militante manier getracht wordt meningen van mensen te wijzigen en daar is ten eerste nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor.