Als iemand een bloedonderzoek laat doen, wordt dan automatisch getest op eventuele soa's?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet eens. In de praktijk wordt niet elk detail van een bloedonderzoek besproken maar het moet wel in de lijn liggen van wat je aan klachten uit en van wat de arts je erover uitlegt.

Stel dat je een poosje last hebt van kortademigheid en dat je snel moe bent. Ik noem maar iets, waarmee je bij de huisarts kunt belanden, die mogelijk iets vermoedt in de richting van bloedarmoede, vooral als je wat bleek bent etc. Op het labformulier zie je dan vermoedelijk ‘Anemie analyse’ en/of ‘Hb’ staan maar vaak ook ‘Bezinking’ (ontstekingen), ‘TSH’ (schildklierfunctie) en ‘Glucose’ bij een routineonderzoek.

Voor onderzoek op SOA/HIV/hepatitis moet een zekere aanleiding zijn en die moet ook netjes uitgelegd worden, als je zelf al niet die vraag hebt. Wil je zo’n onderzoek niet dan mag dat ook niet gebeuren. Het zou anders wel heel raar zijn als je denkt dat je wat ijzertabletjes zal krijgen voor je bloedarmoede en de dokter vertelt je dat je en passant ook even op HIV bent nagekeken en positief bent. Stel dat, maar dat zou echt een vorm van onzorgvuldig medisch handelen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee voor de meeste bloed onderzoeken zoeken ze specifiek naar de opgegeven afwijkingen of bijzonderheden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bloedonderzoek wordt altijd met een reden gedaan, nooit 'zomaar'.
Er is een formulier waarop aangekruist wordt waarop getest moet worden.
Als je ook op soa getest wilt worden, moet je dat even aangeven, want dat kan wel tegelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er wordt idd alleen op getest als je daar specifiek om vraagt of als je zwanger bent, dan laten ze het wel altijd testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet voor bloedonderzoek!
Wel standaard als je bloeddonor bent (weer een reden om bloed te geven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er word alleen op SOA's getest als je daarom vraag. Bv als je een bloedonderzoek word gedaan omdat je ontsteking heb word er alleen daar naar gekeken. Dat heeft een verpleegkundige mij ooit verteld.