Kan verliefdheid de rijvaardigheid beïnvloeden ?

Verliefdheid voelt soms aan als drugs, je wordt er door verdoofd, maar kan dit ook gevaarlijk zijn in het verkeer ?

12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou eigenlijk verboden moeten worden, rijden terwijl je verliefd bent. Misschien helpt een blaastest om deze mensen van de weg af te krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven kan de rijvaardigheid beïnvloeden, dat is wel bewezen!

Het beste antwoord

Verliefdheid is een sterke emotie en en de hersenen geven een verhoogde afgifte van een aantal hormonen ( Adrenaline,
Dopamine, Phenylethylamine (PEA), Norepinephrine.)
Deze (verslavende) stoffen geven je een bijzonder goed en gelukmakend gevoel.
(Bekend is wel dat na drie jaar deze afgifte sterk verminderd
zodat je zelf op zoek moet gaan naar "vervangers" om de relatie "levend" te houden.)
Onder invloed van die stoffen gaat het lichaam uiteraard ook anders reageren. Vol energie, actief en je voelt je gelukkig.
Doordat jouw gedachten natuurlijk bijna de hele dag bij hem of haar zijn, je de uren aftelt dat je de lieve ogen weer ziet, is het logisch dat de aandacht op andere dingen afneemt.
Verschijnselen, o.a.: Dagdromen, concentratieverlies, hyperactief, bijzonder goed humeur.
Ben je met je gedachten meer bij de ander dan bij het weggebruik, dan kan dat wel eens vervelende gevolgen hebben.
Ben je op weg naar jouw "enige en echte" liefde, dan wordt het lievelingsliedje opgezet ( max. volume) en wordt er keihard meegezongen, het liefst met hoofdbewegingen en armzwaaien. Ook dat kan onverwachte situaties opleveren in het verkeer.

Antwoord op jouw vraag:
Ben je intens stapelverliefd op een jongen of meisje, dan kan jouw gedrag, onder invloed van hormonen, een risico gaan vormen voor jouw mede weggebruikers.
P.s.:Dat gaat ook op voor alle andere hevige emoties.
Noot: Ik ben ruim 34 jaar getrouwd en nog steeds verliefd op mijn vrouw. dat beinvloed mijn rijstijl niet. Ik weet zelfs dat vanaf de periode dat we onze kinderen kregen, ik meer verantwoord ging rijden en mijn "wilde haren en streken" heel snel achter me gelaten heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
het was moeilijk kiezen, er waren veel goede antwoorden, hier stond als enige een link bij geplaatst en deze heeft de eigen ervaring ook erbij gezet

Andere antwoorden (6)

Dat ligt eraan,
drugs is een verdoving waar je constant vanaf het begin tot het eind last van hebt, dus ook onder het rijden.

Liefde is een "drug" die op komt treden zo nu en dan, en makkelijk uit te schakelen door aan iets anders te denken (nou ja uitschakelen kan niet echt, maar je snapt wat ik bedoel)
Dit kan de rijvaardigheid beinvloeden als je helemaal in de wolken bent en aan niks anders kan denken (denk aan: je geliefde voor je zien, en helemaal wegdromen, terwijl je niet op het verkeer let)

maar een ervaren weggebruiker zal niet zo snel in die "ban" raken.

maar het antwoord is dus : ja het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dit gevaarlijk zijn in het verkeer, als je er dromerig van wordt, of er slecht door slaapt, kan dat tot gevaarlijke situaties leiden, maar alles wat kan, hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongetwijfeld. Zoals ook net ontslagen zijn, net een dierbare verloren hebben, net een grote prijs gewonnen hebben, je zorgen maken over je financiële situatie, of iets simpels als het hebben van hoofdpijn of een nacht slecht geslapen hebben je rijvaardigheid kan beïnvloeden.

Je kunt echter niet alles controleren, en al helemaal niet alles verbieden. Normale menselijke emoties hebben invloed op alles wat we doen, en dus ook op ons rijgedrag. Soms positief, en soms negatief. Dit zijn echter de normale variaties in onze emoties en daarmee ook normale variaties in ons gedrag. Pas wanneer het iets is wat controleerbaar, te voorkomen en duidelijk aantoonbaar gevaarlijk is (zoals het drinken van een paar glazen alcohol) kun je er iets mee in de wetgeving, en wordt het verwijtbaar als iemand er brokken door maakt. Hoewel je hetzelfde zou kunnen zeggen van iemand die in slaap valt achter het stuur nadat hij drie nachten achter elkaar nauwelijks heeft geslapen. Laten we dan ook maar hopen met z'n allen dat iemand die zo moe is, zelf zo verstandig en verantwoordelijk is om de trein te pakken in plaats van de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag..! :) Zelf denk ik van wel. Je kunt thuiskomen en denken 'welke weg heb ik ook alweer genomen?'. Da's best erg als je je dat realiseert. Denk vast dat je er roekelozer van zou kunnen worden, dromeriger (zoals je al in je trefwoord aangeeft) en het gevoel kunt hebben alles aan te kunnen. As we speak staat er hier op de achtergrond Wegmisbruikers aan op de tv en daar hebben ze het ook over "overmoedigheid door drankgebruik". Door verliefdheid kun je zeker ook overmoedig worden, dus het zal zeker je rijvaardigheid kunnen beïnvloeden.
Maar ja, men kan er geen consequenties aan verbinden. De wet kan niet iemand verbieden deel te nemen in het verkeer als je 'onder invloed' van verliefdheid bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdoofd wordt je niet van een verliefdheid, je krijgt er kriebels van in je lichaam en kan met je gedachten continue bij die persoon zijn. Het is inderdaad gevaarlijk een voertuig te besturen op de weg terwijl je met je gedachten heel ergens anders zit dan in het verkeer. In zo'n golf van verliefdheid en fantasieen zou het zomaar kunnen dat de omgeving waarin jij je bevind voor jou in de vergetelheid raakt en je dus te laat kan zijn bij ingrijpen als er plotsklaps iets gebeurd en jij uit je droom ontwaakt.

In feite is het niet de verliefdheid wat gevaarlijk is in het verkeer maar de persoon zelf die gewoon snel afgeleid is met gedachten. De ene verliefde persoon vind het besturen van de auto op de weg op dat moment even te belangrijk om aan die andere persoon te denken en de andere persoon daarentegen kan die gedachten gewoon niet uit zijn kop krijgen en droomt er op los achter het stuur.

De laatst genoemde personen zijn niet alleen afgeleid van een verliefdheid, maar ook van blote mannen of vrouwen op een groot bord langs de weg, zijn afgeleid van een mooie omgeving of mooi huis, zijn afgeleid van een Ferrari die hun inhaalt of als ze Geert Wilders langs zien rijden of ineens moeten stoppen voor een overstekende kudde paarden met de gouden koets.

Kortom, om antwoord te geven op je vraag:

Nee, het is niet de verliefdheid die het gevaarlijk maakt om een motorvoertuig te besturen, het zijn de mensen die gewoon snel afgeleid zijn, zowel in het verkeer als op de werkvloer als ook op school tijdens examens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou...ik denk het wel hoor!
Iedereen is natuurlijk op geheel eigen wijze bezig met verliefd zijn dus daar hangt het natuurlijk helemaal van af.
ik bedoel:

Lekker de muziek keihard!! En uit volle borst gelukkig&verliefd meezingen met in je gedachte die ontzettende leuke vent of vrouw
betekend toch minder concentratie op de weg.
En het kleinste beetje minder concentratie kan toch al hele grote gevolgen hebben in het verkeer!

Maar ja...ik zit tijdens het rijden er zo vaak niet helemaal 100 % met mijn hoofd bij. Mijn gedachten staan nooit stil dus ook dan niet.
Ik zorg altijd wel dat ik mijn ogen open hou en hou mijn handen aan het stuur. De rest gaat eigenlijk dan vanzelf.
En ik rij inmiddels al 12 jaar schadevrij dus ik ben wel tevreden zo!