Hoe komt het dat bij sommige meisjes/vrouwen hun binnenste schaamlippen grijs gekleurd zijn en bij andere gewoon róse/of rood zijn..??

heeft dit soms met hun leeftijd te maken of kan het temaken hebben dat ze mischien al kinderen hebben gehad..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Het uiterlijk van de vulva (venusheuvel, schaamlippen, clitoris, clitoriskapje en vagina) verschilt enorm van vrouw tot vrouw. De grootte en vorm van schaamlippen dus ook. De binnenste schaamlippen zijn vaak wat langer dan de buitenste, zijn wat rafelig, vaak een beetje asymmetrisch, en de kleur kan variëren van een beetje grijsblauwig tot roze of rood. Bij seksuele opwinding zwellen ze op en spreiden ze zich wat, en door de verbeterde doorbloeding wordt de kleur dan vaak meer roze. Als een vrouw niet opgewonden is, is de doorbloeding minder sterk, en dan kan de kleur van de binnenste schaamlippen een beetje grauwig zijn. Maar dat verschilt enorm per vrouw. Sommige vrouwen zeggen dat tijdens de menstruatie hun schaamlippen meer blauwig zijn, anderen merken geen verschil als ze ongesteld zijn.

Het heeft dus niet zozeer met leeftijd te maken of met andere omstandigheden, behalve dan dat de schaamlippen van een jong meisje er heel anders uitzien dan die van een volwassen vrouw die de puberteit al voorbij is. Bij jonge meisjes zijn de binnenste schaamlippen veel kleiner, liggen ze vaak besloten in de buitenste schaamlippen, en de kleur is dan vaak meer zoals de hele huidskleur is. Tijdens de puberteit groeien de binnenste schaamlippen, en verandert ook de kleur en vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord. Goed ook de term buitenste en binnenste schaamlippen. De benoeming van "grote en kleine" schaamlippen zorgt meestal voor nogal wat verwarring :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is het erg duidelijk..!
Bedankt.....

Andere antwoorden (1)

Nee hoor dat is gewoon genetisch bepaalt.