is het normaal dat een vrouw na haar 50e geen sex meer wil?

is het normaal dat een vrouw in goede gezondheid na haar 50e jaren achtereen nooit meer sex wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Het komt vrij veel voor dat in echtparen een van de twee partners geen zin meer heeft.
Het leidt tot veel frustratie, tot echtscheidingen aan toe.

Zelf denk ik dat dit in zoverre niet normaal is, dat er in heel veel gevallen dieper liggende redenen voor het 'niet willen' zijn en de partners, als deze belemmeringen opgeheven kunnen worden, weer samen kunnen genieten van seks, en daarmee meer plezier in het leven kunnen hebben.

Conclusie: het komt vaak voor, maar is in mijn ogen niet 'normaal'.

Overigens hoeft een seksloze relatie als beide partners daar goed mee (of zonder...) kunnen leven geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ze daar geen zin en behoefte aan heeft is daar niks mis mee. Sexs is geen must in het leven. Dus wat is normaal of niet normaal bepaal je zelf. daar heeft niemand iets mee te maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve dan als ze een relatie heeft... Als ze geen zin in seks heeft en ze heeft wel een relatie dan is er wel degelijk iets mis. Als haar partner tenminste wèl seks wil. Als ze allebei neit willen is er inderdaad niks aan de hand. Wel heel jammer trouwens, wat een gemis....
ronron1212
12 jaar geleden
dat is een mening die zij niet hoeft te delen.
burgos
12 jaar geleden
Nee als ze allebij niet willen,
maar tja, dan had hij die vraag
niet gesteld!
Een vrouw kan na de overgang ladt krijgen van een drogere vagina. Sex is dan pijnlijk en de lust vergaat je dan ook wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Iedereen weet toch dat
er glijmiddel te koop is??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet iedereen wil daar aan of durft dat te kopen.
Als t niet vanzelf kan....
Ligt vaak toch gevoelig, hihi.
Solly ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet niet iedereen, bovendien durft niet iedereen aan te geven dat dat het probleem is (als dat al zo is).
Dus een goed antwoord.
burgos
12 jaar geleden
Gut als je 66 bent durf
je toch wel naar de kruidvat
voor glijmiddel.
We leven niet in het stenen tijdperk
Wat is erger geen goede sex?
of een middeltje kopen?
in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is t nog wel enger op je 66ste dan op je 33ste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos: dat hoeft niets met je leeftijd te maken te hebben. Niet iedereen is daar zo vrij in, jammer genoeg.
burgos
12 jaar geleden
nou sorry hoor
ik ben 70 en als ik
het nodig zou hebben
en ik sta in de rij bij kruidvat
pak ik het hoor.
Iedereen koopt toch ook brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En voor prostaatproblemen of erectieproblemen sta je ook meteen bij de dokter? Geeft jou niet het gevoel dat je faalt als man.
Nou, heel goed. Fijn dat jij daar dan geen gene in kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos: dat dat voor jou geldt, betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
burgos
12 jaar geleden
Nee maar iedereen kan het leren.
En ja voor prostaat problemen
zit ik gelijk bij de dokter.
ik ga daar niet graag dood
aan.
En ja voor erectie problemen
ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, chapeau dan burgos. Hartstikke goed dat jij dat soort dingen meteen bespreekbaar maakt. Alleen maar goed, natuurlijk. Nu nog een beetje begrip en inlevingsvermogen voor de wat schuchterder medemens! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine74: je haalt de woorden uit m'n mond, ehm, toetsenbord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dácht al, wat vóel ik! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sex na 50e moet ook verboden worden vindt ik ja.
Tsja,is dit normaal,is verrekte moeilijk om daar
een antwoord op te geven,ik neem aan dat
het over je vrouw gaat,En dan kan ik vragen
hoe was de sex voor haar 50ste.
moest je toen ook al je best doen om sex te hebben?
K,an natuurlijk best dat ze in een dipje zit,
en inderdaad dan schiet de sex er op die leeftijd
wel eens bij in.
Is het langdurig??
dan vind ik het eigenlijk niet normaal,maar ja
voor sex zijn er wel 2 nodig hoe sta jij er tegenover?
Ik ben zelf 70 maar doe wel m.n best om het zo
gezellig mogenlijk te maken voor m.n vrouw.
Ik sloof me wel een beetje uit,ha ha
Ik denk dat je goede omstandig heden moet
creeren om gezellig sex met je vrouw te hebben.
Ja en heb je alles geprobeerd, dan zou je aan je
vrouw kunnen vragen om er met deskundige
over te praten.
Maar eerst zou ik zelf aan de slag gaan, koop een
bloemetje en maak het gezellig.
Van het een komt het ander.
Suc 6
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 67, voor haar 50 e geen probleem. daarna?
burgos
12 jaar geleden
Dan is er toch wat loos.
Is je huwelijk wel goed??
Of sloft dat ook een beetje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt schijnbaar mijn vraag niet goed gelezen of begrepen,of je lult uit je nek.....
burgos
12 jaar geleden
Over uit je nek lullen
jij heeft problemen
met je vrouw over sex
En jou vrouw wil of kan niet
meer,dan is het toch logisch
als je aan huwelijks problemen
denkt?
Of licht het alleen maar aan het weer?
Dat is zo veranderlijk dat het dan wel
weer terecht komt, niet??
Dat met de leeftijd het verlangen naar seks afneemt, is wel normaal. Maar helemaal geen seks meer willen in een relatie, is natuurlijk iets anders.

Na de overgang is voor sommige vrouwen de seks wat moeilijker. Nu zijn er ook vrouwen die juist na de overgang de seks beschrijven als "beter dan ooit", dus ik wil niet zeggen dat elke vrouw hier last van heeft, maar het komt zeker met enige regelmaat voor dat vrouwen fysiek minder opgewonden raken, en door het veel lagere oestrogeengehalte kan de vagina droog en snel geïrriteerd worden. Een (speciaal) glijmiddel of eventueel een oestrogeenzalf van de huisarts kan daarbij helpen.

Geen seks wíllen is echter iets anders. Dat kan ontstaan doordat seks pijnlijk is geworden, maar de vraag is dan of het verlangen naar seks nog wel hetzelfde is. Ook dat kan afnemen onder invloed van hormonen, en natuurlijk ook door andere oorzaken. Wanneer zij echt helemaal geen zin meer heeft in seks, kan dat duiden op een onderliggende aandoening, van medische of psychische aard. Bepaalde medicatie kan zorgen dat de zin in seks afneemt, en datzelfde geldt voor bijvoorbeeld een depressie of voor andere aandoeningen.

Ik hoop dat je met je vrouw ook hierover spreekt, en dat jullie samen een oplossing kunnen zoeken. Als zij helemaal geen zin in seks meer ervaart, is het misschien goed om advies in te winnen bij de huisarts. Eventueel kan die jullie doorverwijzen naar een psycholoog of seksuoloog. Wanneer er tenminste geen medische oorzaken blijken te zijn voor haar klachten. Het is echter lastig om in te schatten of zij haar gebrek aan seksdrive ook als een probleem beschouwt, of dat het vooral voor jou een probleem is. Wanneer zij het geen probleem vindt, is seksuologische hulpverlening natuurlijk nogal vergezocht. Hopelijk zijn jullie hierin open tegenover elkaar, en is dit een probleem van jullie samen, niet van jou of van haar alleen. Ook als het zover zou komen dat jullie hiervoor specifieke hulp zouden inroepen, is het belangrijk om dat vast te houden: problemen met seks zijn in een relatie altijd een gezamenlijk probleem, dat je dan ook samen moet oplossen. Je vrouw 'naar een hulpverlener sturen' - zoals iemand hier suggereerde - zal dan ook weinig uithalen: dit soort dingen moet je samen aanpakken, seks is immers ook iets van twee mensen samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je puur op de statistieken afgaat is het niet normaal.
Los van de "overgang" die de hormoonhuishouding in de war gooit krijgen vrouwen van die leeftijd weer wat meer tijd voor zichzelf. Doordat meestal de kinderen wat ouder zijn en of het huis uitgaan hun carriere minder vergt zullen ze wat rustiger in hun lichaam zitten en meer energie overhebben voor sex.
Dat is wel het moment dat hun partner daar ook die energie (nog) in wil en moet stoppen en ze niet uitgekeken zijn op elkaar.
Ik ken meerdere vrouwen die eigenlijk "pieken" op die leeftijd omdat ze al jong kinderen kregen een baan hadden etc etc..
Vroeger was je oud met 50 tegenwoordig is het vaker het begin van een wat vrijer leven.

Natuurlijk zijn er vrouwen die na haar 50ste geen of minder sex willen maar die zijn er ook van 20 30 of 40
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De seksuele behoefte verdwijnt niet met de ouderdom. Dus dit wijst op zekere problemen. Die kunnen van fysieke, psychische, of relationele aard zijn.

Het beste is haar aan te raden om zich te vervoegen bij de huisarts.