Transseksualiteit is het fenomeen waarbij een persoon zichzelf beschouwt als behorende tot de andere sekse, en ook de behoefte heeft dit gevoel te vertalen naar de realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Transseksualiteit is het fenomeen waarbij een persoon zichzelf beschouwt als behorende tot de andere sekse, en ook de behoefte heeft dit gevoel te vertalen naar de realiteit.

In enge zin is transseksualiteit het proces van een persoon die in een lichamelijke verandering van de ene naar de andere sekse zit. Dit begint met de zogenaamde real life test en eindigt, echter niet in alle gevallen, met de werkelijke operatieve geslachtsverandering.

Transseksualiteit is de extreme vorm van geslachtsidentiteitsstoornis (genderdysforie), waarbij er bij de persoon in kwestie een verschil bestaat tussen de beleefde seksuele identiteit en de biologische seksuele identiteit. Hieruit volgt de wens in transitie te gaan naar het andere geslacht. Omdat genderdysforie in verschillende gradaties voorkomt zal niet iedere genderdysfore persoon de volledige transitie willen doorlopen. Sommigen voelen zich tussen de geslachten in; transgenderisme, waarbij anderen al voldoening halen uit crossdressing. Dit ruimere begrip wordt ook wel transgender genoemd.

Wegens de verwarring met homo-, hetero- en andere vormen van seksualiteit, spreekt de DSM IV in plaats van transseksualiteit, nu over geslachtsidentiteitsstoornis. Transseksualiteit heeft immers maar zijdelings te maken met seksualiteit, niets te maken met het geslacht van de mensen tot wie men zich aangetrokken voelt, maar alles met de eigen geslachtsidentiteit.

Vaak wordt de term transseksueel ten onrechte gebruikt voor een persoon die de verandering al in zijn geheel heeft doorlopen en dus al de geslachtsverandering heeft ondergaan. Dit is in feite onjuist, omdat de persoon niet meer in de transgressie (overgang) zit van het ene naar het andere geslacht. Als de persoon de hele transgressie heeft doorlopen, wordt deze ex-transseksueel of gendereufoor genoemd.

Transseksuelen wensen te worden aangeduid met het geslacht waarmee ze zich identificeren. Een man-naar-vrouw transseksueel wordt een transvrouw genoemd, een vrouw-naar-man transseksueel een transman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiki-kopie zonder link -levert altijd minnen op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transseksualiteit
Iemand die een man is maar het gevoel heeft dat hij eigenlijk van binnen een vrouw is.. Of een vrouw die het gevoel heeft dat ze van binnen eigenlijk een man is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Transseksualiteit of transgender is een aangeboren 'afwijking' van het gemiddelde/normale, waarbij iemand aan de buitenkant het lichaam heeft van het ene geslacht, maar aan de binnenkant, de ontwikkeling van de hersenen, het andere.

Dat kan, omdat in het foetale stadium de sekse en de hersenen, EN de seksuele identiteit zich onafhankelijk van elkaar op verschillende tijdstippen ontwikkelen. Gaat er iets mis in dat proces, in de regel door hormonale stoornissen, dan kan een genetisch meisje zich qua hersenen als man ontwikkelen, en vice versa.

Nog verwarrender is het gegeven dat de seksuele voorkeur - die zich ook al voor de geboorte ontwikkelt- los kan staan van de sekse-identiteit. Dat betekent dat een man in een vrouwenlichaam, zelf man kan ZIJN, maar toch ook op mannen kan vallen. Sterker nog ; dat komt zelfs relatief vaak voor.

Transseksuelen komen voor in soorten en maten ; wij leren mannetje-vrouwtje , maar daar zit dus heel veel tussenin. Net zoals we leren homo-hetero, maar ook tussen die uitersten zit een keur aan mogelijkheden. Omdat we de wereld graag overzichtelijk in twee kampen indelen, hebben veel mensen helaas moeite met deze verwarrende sekse-identiteiten, en al helemaal als ze elkaar overlappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je genuanceerde antwoord.
Helaas vinden heel veel mensen transgenders nog raar. Terwijl ze er niks aan kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hen zelfs een reportage gezien waarin werd uitgelegd dat dat in Nederland helemaal zo gaat, doktoren willen hier horen: ik ben man en wil vrouw worden of andersom, terwijl de trans in kwestie ergens in het midden wil blijven. Als je echter zegt maar een aantal kenmerken te willen veranderen wordt dat gezien als twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ook niet uit de tweede hand, dus hoe het precies in Nederland gaat weet ik niet en ik weet ook niet of de documentaire die je hebt gezien over Nederland ging, maar over het algemeen zijn ze hier juist zeer zorgvuldig en is er WEL ruimte voor mensen die uiteindelijk niet kiezen voor, bijvoorbeeld, een volledige geslachtsverandering, maar wel (of juist geen) borsten willen. Dus wel wat je van veraf ziet, maar niet per se de intieme delen.
Voor artsen blijft het vooralsnog denk ik ook lastige materie. En de operaties zijn uiteindelijk nogal ingrijpend, dus daar mag je mijns inziens best even over twijfelen. Of besluiten ze zelfs achterwege te laten.