Ik krijg geen tampon in!

Ik ben 17 jaar oud en ik krijg géén tampon in! Ik weet niet wat ik fout doe, maar het doet pijn en het is er nog nooit hélemaal in geraakt! Moet ik naar een dokter gaan of is dit probleem niet zo erg? Is er iets mis met mij? En wat als ik seks heb???

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien een kleinere tanpon je hebt echt mini's

Er is niks mis met jou! Veel vrouwen / meisjes vinden het lastig om een tampon in te brengen. Het vergt geduld en oefenen om voor jou de prettgste manier te vinden. Probeer anders de kleinste versie en ga gehurkt zitten en probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Je kan het ook proberen onder de douche. Als het goed is wordt je hier wat meer ontspannen van en dan gaat het wat makkelijker. Als dit niet werkt kun je ook de versie (libresse) met huls kopen. Dit is een hulpstukje zodat het wat beter naar binnen gaat. Heb geduld en ontspan en dan komt het allemaal wel goed!

Het lukte mij op het begin ook alleen maar als ik de allerkleinste van OB gebruikte en met behulp van glijmiddel (kan ook met vaseline). Pas na een tijdje oefenen op die manier ging het ook gewoon. Met inbrenghuls is trouwens ook een aanrader want die zijn niet zo stroef als gewone tampons. En maak je geen zorgen over seks! Dat is bij mij ook goed gekomen ;-)

Er eigenlijk maar 1 antwoord mogelijk: je ontspant niet genoeg. Rondom de vagina zitten allemaal spieren, als je die flink aanspant kan zelfs een tampon of vinger niet naar binnen. Dat aanspannen kan geheel onbewust gebeuren en als je eenmaal die reactie hebt kun je in een vicieuze cirkel belanden, het word een soort reflex.. Doordat 'het dicht zit' ga je een beetje forceren en doet het zeer, daardoor ga je nog meer aanspannen. Volgende keren associeer je dit, onbewust, met de pijn en reageer je nog meer verkrampt. Dit fenomeen is bekend als vaginisme. Er is veel informatie over te vinden, op de onderstaande sites kun je meer te weten komen.

Bronnen:
http://www.seksuologie.nl/seksuologie/vagi...
http://www.vaginisme-info.nl/algemeen/wat_is.htm

Wat je 'fout' doet is vermoedelijk dat je je onvoldoende ontspant, veel te bang bent, en als gevolg daarvan zal de spierspanning wat te hoog zijn en produceer je vermoedelijk ook te weinig vaginaal vocht om soepel een tampon in te brengen. Of je brengt hem gewoon niet diep genoeg (ver voorbij je schaamlippen) in, en dat is inderdaad pijnlijk en gevoelig. Krijg je helemaal NIETS in je vagina, of heb je het specifiek met tampons ? Wanneer het je namelijk wel lukt een vinger of ander (dun) voorwerp in te brengen, is er in elk geval fysiek niets aan hand. Wanneer je ook daar totaal niet in slaagt, is het toch verstandig er mee naar de huisarts/gynaecoloog te gaan ; het kan zowel een (heel erg zeldzaam) lichamelijk probleem zijn alsook een (zeer goed behandelbaar) psychisch probleem. En dat ga je te zijner tijd zeker merken als je sex hebt, terwijl de angst vermoedelijk zichzelf voedt, waardoor je in een vicieuze cirkel kan komen. En dat is natuurlijk doodzonde ; je lichaam is om van te genieten. Het beste wat je zelf kunt doen, is het heel ontspannen en in een prettige houding, zonder tijdsdruk, rustig leren. Een goede manier is gewoon liggend op bed, eventueel een kussen onder je heupen. Probeer desnoods eerst door masturberen wat vochtig en ontspannen te worden, maar kom (nog) niet klaar, want daardoor kunnen je schaamlippen juist wat opzwellen, wat inbrengen weer moeilijker maakt. Gebruik de kleinste maat tampon of een tampon met inbrenghuls (Tampax) ; en gebruik eventueel een glijmiddel (waarbij alles wat vloeibaar en glibberig is prima voldoet). Lees ook heel goed de gebruiksaanwijzing van de tampon of bekijk wat boeken over vrouwelijke anatomie ; je zult niet de eerste zijn die geen flauw idee heeft welke hoek de vagina ongeveer vanuit de ingang naar boven heeft, en in de verkeerde hoek duwen heeft natuurlijk een averechts resultaat. De kans dat er echt iets mis is met je lijkt me bijzonder klein. Het zal voornamelijk een combinatie / wisselwerking tussen angst en spanning zijn, vermoedelijk nog versterkt door een slechte band met / gebrek aan kennis van je eigen lichaam. Leer van jezelf te houden en van je lichaam te genieten ; ook van die plekjes. Dan zul je niet alleen geen problemen hebben met het inbrengen van een tampon, maar gegarandeerd straks ook meer van sex kunnen genieten.

Dat maakt niet uit hoor dat gebeurt ook bij mijn moeder nog. Maar ze zegt als je het goed wilt doen moet je wat kleineren tampons kopen. Je moet het er recht induwen en als je dan loopt en het doet pijn moet je het proberen opnieuw te doen. *Tip 1 Als je het een paar keer doet is de tampon al heel erg vol met bloed dus dan wordt het alleen maar moeilijker probeer het dus in een keer goed te doen. *Tip 2 Als je het echt goed wilt doen moet je een been gestrekt ergens opzetten en dan erin stoppen dan gaat het het makkelijkst. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En of het probleem is dat is het niet het is best wel moeilijk als het niet lukt.

De eerste keer dat je een tampon inbrengt, is meestal een heel gestuntel. Doe het daarom thuis en neem er de tijd voor. Sluit je bijvoorbeeld op in de badkamer. Het inbrengen van een tampon gaat het makkelijkst wanneer je flink bloed verliest. Het bloed maakt de vaginawand gladder waardoor de tampon gemakkelijker naar binnen glijdt. Breng daarom je eerste tampon bij voorkeur in op een dag dat je flink bloedt. Als je eenmaal weet hoe het moet, dan lukt het ook op de dagen dat je minder bloedt. Het voor de eerste keer inbrengen van een tampon kan wat pijnlijk zijn. Dat kan komen doordat de vaginawand nog strak is of doordat het maagdenvlies misschien een beetje beschadigd wordt (een tampon kan je overigens niet ontmaagden). Maar meestal komt het doordat je te gespannen bent en onbewust de spieren rondom je vagina aanspant. Probeer je daarom te ontspannen als je de tampon inbrengt. Soms helpt het wanneer je heel zachtjes perst (alsof je moet poepen) op het moment dat je de tampon inbrengt. Als het je niet lukt om een tampon met je vinger in te brengen, dan kun je proberen of het met een inbrenghuls wel lukt. Lukt het dan ook niet, dan kun je altijd hulp en advies vragen aan bijvoorbeeld je moeder, een vriendin of de huisarts.

Bronnen:
http://www.medicinfo.nl/%7B3150bc48-5056-4...

Probeer ob tampons met inbrenghuls en dan de allerkleinste super makkelijk

het eerste stukje is altijd pijnlijk. duw m wel zover mogelijk door anders krijg je er last van!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100