Puberteit hoe begint het

Ik ben 13 jaar maar hoe kan je merken dat je in de puberteit kom (ben een jongen) op volgorde dis als krijg je dat dan dat enz

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Helaas komt de pubertijd niet met 'volgordes', want dan was het makkelijker je voor te bereiden.

Pubertijd sluipt er langzaam in. Je voelt je anders, zowel van binnen als van buiten. Je emoties gaan met je aan de haal. Je lichaam verandert best snel, zodat jij het niet helemaal kunt bijhouden. Je wordt opstandig omdat je het gevoel hebt dat je nergens bij hoort. Je bent geen volwassene, maar ook geen kind meer. Je zit met een identiteitscrisis, je wilt ergens bij horen. Je gaat experimenteren met seks en je ontdekt je eigen lichaam. Jongens krijgen de baard in de keel en meisjes gaan menstrueren.

Maaar.........gelukkig gebeurt dit niet allemaal tegelijk en lang niet altijd even hevig. Iedereen is anders en iedereen beleeft zijn pubertijd ook anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint als jij vind dat je ouders ineens overal een probleem van lijken te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de -
Beknopt:
Veranderingen in de puberteit bij jongens zijn:
* Je lichaam word groter
* Je lichaam wordt breder, vooral je schouders en borst
* Je lichaam gaat meer transpireren(zweten)
* Je haar kan vetter worden
* Je huid word vetter en er kunnen puisten krijgen
* Er groeit haar onder je armen, op de benen, in de schaamstreek, op je gezicht en soms op de borst.
* De stem van je word dieper(hoewel, het kan in het begin doorslaan)
* De penis en teelballen worden groter en er word sperma geproduceerd(om later kinderen mee te kunnen krijgen)

Baardgroei, schaamhaar, stemverandering etc. Je herkent dit misschien wanneer je in de puberteit komt. Je krijgt ook een groeispurt, deze vind plaats bij jongens zo tussen elf en veertien jaar. Maar het kan ook vroeger of later zijn, en het gaat vaak schoksgewijs. Soms kan je je erg onhandig met je eigen lichaam voelen. Er groeit schaamhaar op de balzak,rond de penis en onder de oksels. En bij sommige jongens groeit ook haar op de buik, borst en schouders. Iets later ontstaat baardgroei. Ook je stem gaat veranderen, hij wordt zwaarder, je kan uitschieters krijgen; de zogenaamde -baard in de keel-. Je penis, je ballen en je balzak gaan groeien. Bij de meest jongens zit de voorhuid over de eikel als de penis slap is. Bij een stijve penis schuift de voorhuid terug en komt de eikel vrij. Als dat niet zo is en je hebt er geen last van, is er niets aan de hand. Heb je er wel last van en pijn, dan kan je beter even naar de huisarts gaan. Je penis wordt dus af en toe stijf en gaat overeind staan. Dat noem je een erectie(of stijve). Dat is al vanaf je geboorte. Je hoeft er niet opgewonden voor te zijn. Op sommige momenten tijdens je slaap krijg je ook een erectie. In je penis zit een zwellichaam, dat is een sponsachtig weefsel met kleine adertjes. Als deze zich vullen met bloed wordt de penis groter en stijf. Je merkt al dat wij het neutrale woord penis gebruiken. Je kent natuurlijk heel wat andere benamingen zoals: piemel, pik, lul, snikkel, plasser en nog veel meer. Over de lengte van penissen is veel geschreven. Ook zijn ze vaak gemeten door jongens en mannen die nieuwsgierig of onzeker over de lengte zijn.

Lees meer en verder op
http://gronac.tripod.com/puberteit/id10.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent in de puberteit als je veel naar het andere geslacht kijk of je hebt het gevoel om je zelf te bevredigen het klinkt een beetje raar maar het is eenmaal zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je veel naar het andere geslacht kijkt ben je in de puberteit??