Interseksualiteit of wel Hermafrodiet. hoe ziet het geslacht er dan uit ? en ondervinden deze personen lichamelijke problemen? of kan het geen kwaad?

ik ben gewoon heel benieuwd er is zo weinig over bekend. het lijkt me geen slechte manier van voortplanting als men 2 slachtig zou zijn.
is dit werkelijk een afwijking of evolutionair voordeel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45.2K

Het beste antwoord

In de natuur komen er bij sommige diersoorten hermafrodieten voor, zoals bij slakken en wormen.
Ze hebben dan een vrouwelijk en mannelijk voortplantingsysteem.

Ook bij planten komt dit natuurlijk voor, de stampers zijn de vrouwelijke voortplantingsorganen en de meeldraden de mannelijke.

Bij hermafrodiete soorten wordt meestal voorkomen dat ze zichzelf bevruchten om genetische variatie te bevorderen. Dat is namelijk een voordeel van geslachtelijke voortplanting. Een slak en een worm hebben dus wel seks met een andere slak/worm. Ze bevruchten elkaar dan.

Bij mensen komt hermafroditisme niet voor, althans, het zou biologisch een verkeerde benaming zijn omdat bij de mens het wel voorkomt dat beide geslachten zich ontwikkelen, maar niet volledig vruchtbraar zijn. Bij mensen ligt het ingewikkelder en wordt de term interseksueel wel genoemd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij dieren kan dit een voordeel zijn, in tijden dat er geen partner gevonden kan worden bijvoorbeeld.

Voor wat betreft hoe het geslacht er uit ziet, bij mensen kan het zo zijn dat een vrouw met borsten een penis heeft, maar dat is nog geen hermafrodiet. De penis kan functioneren, maar zeer waarschijnlijk zonder levende zaadcellen. Bij deze vrouwen is er misschien ook geen ontwikkelde baarmoeder/eierstokken aanwezig. In feite is in het eerste stadium (embryonale ontwikkeling) van mannen en vrouwen alles in aanleg gelijk. Het ene deel ontwikkelt zich tot een penis bij mannen en tot een clitoris bij vrouwen, of de ballen bij mannen en een eierstok bij vrouwen onder invloed van geslachtshormonen en erfelijke factoren. Je kunt juist vanwege deze ontwikkeling niet allebei hebben, wel kan de ontwikkeling verstoord zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
NB. Bij mensen is het een afwijking (en sowieso een probleem bij de voortplanting), bij slakken, wormen, tweeslachtige planten is het een evolutionair voordeel. Maar deze soorten hebben wel beperkingen zodat de genetische variatie (dus samensmelten geslachtscellen van verschillende individuen) de voorkeur heeft.

Het is ook niet zo dat ongeslachtelijke voortplanting geen evolutionair voordeel heeft. Bacteriën doen niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meest informatief

Andere antwoorden (2)

het komt wel voor maar het is een zeer zeldzaam verschijnsel deze mensen lopen i n het leven tegen veel problemen aan omdat de maatschapij ingedeeld is op twee seksen deze mensen vallen buiten de boot omdat ze gedongen worden in geslacht te passen vroeger werd vaak al op zeer jonge leeftijd besloten operatief het lichaam aan te passen aan een geslacht waar die mensen dan maar naar moesten leven tegenwoordig worden zulke ingrepen niet meer gedaan en laat men de persoon zelf de beslissing nemen maar het leverd natuurlijk wel de nodige problemen op bv met het aangaan van relaties ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
in het verleden kon dit idd knap fout uitpakken voor die mensen, +
Een hermafrodiet is tweeslachtig voor de geboorte en heeft dus zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken.Er wordt 1hermafrodiet op 4500 geboren.
Het betreft hier een afwijking van chromosomen.
Meestal gaat het om een kruising tussen een penis en een vagina sommigen hebben één zaadbal en één eierstok.
Meestal zijn ze onvruchtbaar alhoewel er altijd een uitzondering zijn.
Eén ding staat vast ze kunnen zichzelf nooit bevruchten