Help, krijg ik een psychose? Word ik gek?

deze week is het zo druk in mijn hoofd. Veel gedachten, muziek en gepraat, maar niet dat ik stemmen hoor ofzo.
Ik ben zo bang dat ik een psychose krijg. Ik word er helemaal bang van! Misschien is het een bijwerking van de anti depressiva waar ik net 3 weken mee begonnen ben.
Heb je het zelf door als je gek wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
16K

Antwoorden (13)

Ik zou dat maar eens heel snel gaan bespreken met de arts die jou die antidepressiva heeft voorgeschreven.

En mijzelf heel goed afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal!!!

Heb je die anti-depressiva echt nodig?
Zo niet: stoppen er mee!
Misschien kun je iets van therapie krijgen in de plaats?

Ik kreeg anti-depressiva als pijnbestrijding bij een wond, maar ben er al heeeeel snel mee gestopt!
Ik ging me raar voelen.

En geloof me:
Je word zo maar niet gek.
Je hebt het niet altijd door als je gek wordt of bent,
maar als dat gevoel veroorzaakt wordt door medicijnen
dan moet je daar mee stoppen.
In overleg met je arts natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is een slecht advies, ik heb je per ongeluk ook nog een plus gegeven, bedoel eigenlijk een min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg hetzelfde als jij, zelfs al in mijn eerste zin: bespreken met de arts.
En ik herhaal dat in mijn laatste zin. En ik vertel over mijn ervaring. Toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anti-depressiva als pijnbestrijding? Wat voor wond was dat dan wel niet?
Neem even contact op met je behandelend arts, die kan je vertellen of dit een normale bijwerking is.

Toegevoegd na 28 minuten:
In alle tijd dat ik zelf antidepressiva slik is me 1 ding duidelijk geworden; luister niet naar de mensen om je heen die allerlei adviezen geven. Dat klinkt hard, maar ga ervan uit dat je ze nodig hebt omdat ze je voorgeschreven zijn. Als je vreemde bijwerkingen hebt, meldt dit aan je arts. Stop nooit zelf met de medicatie, want dan krijg je weer andere bijwerkingen. Er rust een stigma op antidepressiva, maar er zijn nu eenmaal mensen die ze nodig hebben. Drie weken is erg kort, veel bijwerkingen nemen ook weer af. Nogmaals, spreek met je arts, en laat je niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat stigma op antidepressiva is er niet voor niets. Het wordt veel te veel en veel te vaak voorgeschreven en ik heb mensen daar heel ongelukkig van zien worden. En verslaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit een flinke depressie gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Jera, ik slik al ruim 10 jaar antidepressiva en zal er nooit meer vanaf komen, niet omdat ik er verslaafd aan ben, maar ik heb het nodig. Momopoyolo, is een diabeet verslaafd aan insuline?
Ze kunnen er immers niet buiten, dan worden ze ziek. Dringen mensen bij diabeten aan om maar eens zonder insuline te proberen?
Nee natuurlijk niet. Veel mensen die antidepressiva gebruiken hebben het nodig. Die missen een stofje in hun hersenen. Natuurlijk blijft er altijd een groep mensen die het tijdelijk nodig heeft en die na herstel weer kunnen stoppen. Maar ik wordt er een beetje moe van om steeds maar te lezen en te horen dat ik verslaafd ben en maar eens moet stoppen.
Ik voel me goed, kan het leven aan, heb therapieën gehad, de laatste was om te accepteren dat ik nooit meer van de antidepressiva af kom. Wordt je ongelukkig van antidepressiva dan moet je natuurlijk terug naar je arts en de begeleiding moet goed zijn.
Maar dat negatieve beeld wat er rond antidepressiva hangt is lang niet altijd terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens met je nelly3; ik ben het langzamerhand ook beu dat gezeur. Ja, ik ben depressief en heb medicijnen nodig. En zelfs met medicijnen gaat het niet altijd even lekker. Ik kom waarschijnlijk ook nooit meer van de medicatie af. Maar als je net zoals jij al jaren aan het tobben bent ben je langzamerhand het stadium voorbij dat je geen pillen meer wil. Al moet ik elke dag 20 pillen slikken, jammer dan, maar ik wil gewoon kunnen leven!
En ik baal ervan dat er mensen zo ongenuanceerd kunnen zeggen, dan stop je toch, het middel is erger dan de kwaal etc. etc.
Dat zijn vaak mensen die nog nooit een lange periode maar 3 kleuren zien; lichtgrijs, donkergrijs en zwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@nelly3 en jera: het is alsof jullie mijn gedachten hebben beschreven! Zit er zelf ook al 10jaar aanvast. maar heb nu een veel prettiger leven. Bedankt voor jullie reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is soms zoeken naar een middel dat goed werkt bij iemand, maar dat is geen reden om te zeggen dat iemand maar geen antidepressiva moet gebruiken.
Ik gebruik middelen tegen epilepsie, hebben een aantal nare bijwerkingen, maar die wegen toch echt wel op tegen het leven zonder die pillen.
Ik gebruik ze al 23 jaar en ik kan niet zonder - ben ik dan "verslaafd" of gebruik ik een noodzakelijk middel?
En waarom wordt medicijngebruik bij fysieke klachten als 'logisch' gezien en bij psychische klachten door sommigen als 'zwakte'? Volgens mij zegt dat meer over de bestempelaar dan over de bestempelde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal Hippo !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms helpen anti-depressiva heel goed, soms doen ze meer kwaad dan goed. Dat zijn gewoon de feiten. Mij hielp slechts een illegale dosis, lichtelijk. Iemand anders die ik ken kreeg zelfmoordneigingen ervan (die is gestopt tegen de behandelaar in en dat lijkt me zeer verstandig). Weer anderen die ik ken doen het heel goed op anti-depressiva. Er is gewoon absolute waarheid.
Laat jezelf niet gek praten op het internet. Als je daar (dus ook hier op gv) gaat zoeken naar symptomen die je mogelijk zou kunnen hebben, dan horen daar automatisch ook de ergste ziekten bij. Die vind je dan ook op het internet.

Niet doen dus, laat medisch bij de specialisten. Kennelijk loop je al bij een psychiater en hij zal je kunnen helpen hiermee.
Ook je angst is heel begrijpelijk, maar bang zijn is ook een erge ziekte.
Dat je iets zo graag niet wilt, betekend nog niet dat je het hebt of niet hebt. De vraag is moet je er bang voor zijn, en waar ben je dan bang voor?
Wat is dan het ergste wat er GAAT gebeuren als jij een psychose hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt een vraag voor degene die jou de anti-depressiva heeft voorgeschreven.
Ik denk dat we hier niet eens op zouden mogen antwoorden.

De eerste 4 tot 6 weken kunnen bij gebruik van antidepressiva de klachten verergeren, maar de begeleiding ligt geheel bij de behandelend arts.
Je mag nooit uit eigen beweging ineens met de pillen stoppen.

Hier moet door ons niet meer op geantwoord worden, dat is gevaarlijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grote plus +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben gewoon uit eigen beweging gestopt.
Daarna voelde ik mij niet meer zo zombieachtig. Het is toch verdorie je eigen lijf?
Je mag toch zelf beslissen wat voor vergif je daar al da niet in stopt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momopoyolo; je bent niet slim bezig door dit soort uitspraken te doen terwijl de vraagsteller zo onzeker is. Wij zijn geen psychiater en kunnen niet beoordelen waarom de vraagsteller medicatie nodig heeft. Uit jezelf stoppen is een slecht advies. Dat jij dat hebt gedaan is je goed recht maar verwijs anderen terug naar hun behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momopoyolo: bij bepaalde middelen kan 'zomaar stoppen' behoorlijk gevaarlijk zijn.
"Ik ben zo bang dat ik een psychose krijg. Ik word er helemaal bang van!" -> there is nothing to fear but fear itself.

Maak je niet te druk, en maak het vooral geen self fulfilling prophecy. Bij een psychose ben je echt behoorlijk verwijderd van je omgeving. Angst + stress = behoorlijk wat ongemak, maar geen psychose.

Ga eens aan de slag met ontspanningsoefeningen, yoga of ademhalingsoefeningen. Neem wat tijd voor jezelf, lees een goed boek met een kop thee op de bank of maak een lekkere boswandeling met een partner of goeie vriend(in). Kortom: relax!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al genoemd, ga naar de arts.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand van anit depressiva een psychose heeft gekregen, dit ter geruststelling.
En ja, de eerste 6 weken kun je dat soort bijwerkingen ervaren. Daarna wordt het beter. Wat je zelf in de gaten moeten houden (in overleg met arts), is of de bijwerkingen voor jou dragelijk zijn. Zo niet, dan kan het middel erger zijn dan de kwaal. Je kan dan eventueel overstappen op een ander middel, of helemaal stoppen en op andere manier hulp krijgen.
Er zijn echt meerdere mogelijkheden en een arts kan je hier goed bij helpen.
Veel sterkte en succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Je wordt echt niet gek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bedoeling van medicijnen is dat je er beter van wordt. Dat is iets anders dan 'genezen' maar dat even terzijde. Als je je slechter voelt door medicijngebruik, dan kan dat twee dingen betekenen: je hebt onvoldoende informatie (gekregen) over de manier waarop bijwerkingen zich manifesteren of je hebt niet de goede medicijnen ten gevolge van een niet geheel sluitende diagnose gekregen.

Overleg dit in ieder geval met de arts die je het spul heeft voorgeschreven. Er is een grote kans dat die arts jouw informatie nodig heeft om het beleid bij te stellen, casu quo een uitstekende uitleg heeft waarom de dingen bij jou zo lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik eerst wil zeggen is dat deze vraag thuis hoort bij jouw behandelaar. Neem morgen contact met hem op en stel de vraag aan hem.

Door mijn ervaring en belangstelling kan ik je wel wat vertellen over antidepressiva. In deze groep medicijnen is de keus tamelijk groot. Er zijn tientalle medicijnen die kunnen helpen bij depressie. Het is aan jou en je behandelaar om bij dat medicijn uit te komen wat voor jou het beste is. Daarvoor moet je open zijn tegen je behandelaar. Een goede medicatiestelling kan een hele zoektocht zijn. Als het goed is heb je, zeker in het beginstadium, regelmatig contact met jouw behandelaar.

Er zijn anti-depressica die in het begin een soort psychose opwekken. Doe daar niet al te moeilijk over maar bespreek het met je behandelaar. Wees niet bang dat je gek wordt maar weet dat de medicijnen het opwekkken. Dat drukke gevoel in je hoofd komt mij bekend voor. Omdat die anti-depressica het gevoel bij depressie dat je "buiten het leven staat" tegen gaat kunnen je gedachtes, muziek en gesprekken in je hoofd een teken zijn dat je langzamerhand weer beter wordt. Maar nogmaals bespreek het met je behandelaar.

In het eerste stadium dat ik anti-depressica gebruikte heb ik één keer een psychose meegemaakt. Toen was ik ook bang. Het bleef bij één keer en kwam door de medicijnen. Daarna heb ik er geen last meer van gehad.

Veel sterkte bij je depressie, ik hoop echt dat het snel beter met je gaat. Hou vol dan komen jij en je behandelaar er wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is gek. wat voor de een gek is , is voor de ander heel normaal. Voor vragen over je medicatie ga je terug naar de arts die ze voorgeschreven heeft. Als het een psych. is zal ie in samenspraak met jou alles goed doornemen en je eventueel wat anders voorschrijven, hoewel het meestal enige tijd kan duren voor ze goed aanslaan.De angst om iets te krijgen(in jou geval een psychose), is vaak erger .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drugs lijken me nooit de oplossing. Ga liever wat sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anti-depressiva hebben vaak als bijwerking dat ze de klachten juist verergeren. Het kan in jouw geval heel goed een bijwerking zijn. Overleg dit met degene die je de medicijnen heeft voorgeschreven.

Of je het zelf door hebt als je gek wordt, dat hangt helemaal van je definitie van gek af.

Als je geen verleden met psychoses hebt, hoef je daar niet zo bang voor te zijn dat je dat krijgt. In mijn hoofd (ervaringsdeskundige) is het ook wel eens kneiterdruk (Lacrimosa speelt nu een leuk deuntje), maar psychoses heb ik nooit gehad hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die een psychose krijgen zijn zich er vaak niet van bewust. Een psychose is als je chaotisch wordt en raar gaat praten. irrationele gedachten hebt en niet logisch meer bent. Je leeft dan veel in angst en onzekerheid. Als je deze gevoelens hebt ga dan naar de gGZ en raadpleeg een psychiater en vertel hem je klachten. Vaak zien zij wel of je een psychose hebt wel of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
direct stoppen met de anti depressiva.en er een paar dagen tussenuit gaan.je hebt een burn out.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een nogal snelle diagnose als je niet meer weet dan wat de vraagsteller vertelt.
En stoppen met medicijnen zonder overleg met de arts die ze voorschreef is soms de beste methode om echt in de problemen te raken - dus dit is een gevaarlijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben een ervaringsdeskundige op dat gebied.antidepressieva werken pas na twee weken.
dus als men nu stopt,geeft het lichaam niet aan dat het nog meer wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel slecht advies -