Vergoeding vanuit basisverzekering

Ik schijn een lastige vraag te stellen, dus denk stel hem hier.

Stel: Er is een bedrijf die verleend zorg dat niet vergoed wordt uit standaard verzekeringen. Dit bedrijf wil als extra tegemoetkoming de mogelijkheid geven om intern een diagnose te kunnen laten stellen. Hiervoor neemt dit bedrijf een vrij gevestigde psychiater in dienst.

Wordt de cliënt dan voor deze diagnosestelling vergoed vanuit de zorgverzekering?

Zo ja? Is dat dan vanuit de basisverzekering en voor hoeveel?
Of alleen vanuit een aanvullende verzekering? Onder welk kopje valt dat dan?

Zijn er dan nog andere voorwaarden? Moet de psychiater ergens geregistreerd zijn of een bepaalde AGB-code hebben?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik heb dus al 2 zorgverzekeraars gebeld en die kunnen er dan geen antwoord op geven en dan moet je naar andere afdelingen die er schijnbaar zelfs nog minder mee te maken hebben.

Terwijl je als klant van hun toch ook zelf met deze vraag kan bellen en daar een antwoord op hoort te krijgen. Maar dan willen ze en verzekeringsnummer en kijken ze alleen naar hoe het bij jouw verzekering zit. Als je uitlegt hoe het zit wordt je gelijk naar het gedeelte voor bedrijven en zorginkoop doorgestuurd.

Ik wil juist weten bij die polis wel en bij die niet, en alleen vanuit aanvullend of gewoon uit basis en hoeveel als het uit de basis is.

13 jaar geleden
in: Psyche
1K

Het beste antwoord

Het lijkt mij niet echt moeilijk, als ik het goed begrijp tenminste, Een psychiater wordt altijd na verwijzing door een huisarts betaald uit de basisverzekering! mogelijk moet je wel eerst een deel eigenrisico betalen maar dat geld voor meer dingen. De Psychiater rapporteert ook aan de huisarts. die vervolgens de diagnose op jou verzoek moet door geven aan het bedrijf waar je het over hebt. Mijn ervaring met mensen van de helpdesk bij zorg verzekeringen is dat ze alleen de veel voorkomende vragen kunnen beantwoorden. Zou je ze bijvoorbeeld vragen wordt een psychiater uit de basisverzekering vergoed dan weten ze het antwoord wel; Ja, nadat de huisarts door verwezen heeft. De complexiteit van jouw vraag overvalt ze. Ik heb zelf voor een Inbound Callcenter gewerkt en weet hoe vaak het voorkomt dat vragen niet begrepen worden. Dat ligt aan het denkpatroon en de tijd die je voor een klant gemiddeld hebt. Bij 1888 nummerinformatie waar ik gewerkt heb hadden wij bijvoorbeeld gemiddeld 32 seconden om een telefoonnummer op te zoeken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor een correct antwoord zul je toch heus bij je zorgverzekeraar te rade moeten gaan.

Toegevoegd na 40 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging; Bij je zorgverzekeraar heb je toch op zijn minst een boekje of blad met vergoedingen gehad? Daar staat dan toch in,welke vergoedingen je waarvoor krijgt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening niet zonder meer.

Voor specialistische hulp moet je een verwijsbrief hebben van door de verzekeraar aangemerkte artsen cq zorgaanbieders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bedrijf neemt deze specialist aan. Dus hij is in dienst van het bedrijf. Het is dus niet een verwijzing vanuit het normale zorg circuit. Je baas bepaald wanneer uit gebruik maakt van de diensten dus niet verzekerd hij zal dit uit eigen middelen moeten betalen