Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je minder angstig worden als je hoort dat iemand zelfmoord heeft gepleegd terwijl dit ook een angst van jezelf is?

Ik kamp met depressies en angsten en ben vaak bang dat ik ooit ook mezelf iets aan ga doen. Vandaag hoorde ik weer van een vriendin dat haar tante zelfmoord heeft gepleegd. Ik word dan gelijk heel angstig en betrek ik het op mezelf van "zie je wel, het gebeurt zo vaak, straks doe ik het ook als ik me zo blijf voelen". ik ga dan helemaal vragen wat die tante precies voor problemen had uit angst dat ze hetzelfde had als mij en het ook niet meer zag zitten.
Moeilijk uit te leggen....

Weet jij het antwoord?

/2500

Ga naar een psychiater, wij kunnen je niet uit een depressie praten... Toegevoegd na 7 minuten: Snap ook wel dat je niet op zo'n antwoord zit te wachten, en het is ook een kutantwoord om te geven, maar het is wel het enige juiste...

Om zelfmoord te plegen moet je of heel dapper zijn of je bent je zelf niet meer. Met dat laatste bedoel ik dat je dichtslaat en niet meer als normaal volwaardig mens kunt functioneren. Veel praten met mensen die heel dicht bij je staan en anders professionele hulp halen. En flink angstig blijven als je hoort dat iemand anders het gedaan heeft in de hoop dat jij het niet doet. Dat zou toch zonde zijn dat zo'n mooi mens als jij er niet meer zou zijn. Echt zond en niet nodig. Succes.

eigenlijk denk ik dat vanwege het feit dat jij er bang voor bent je het dus niet zal doen. mensen die zelfmoord plegen zijn namelijk niet bang om zelfmoord te plegen, vaak denken ze daar ook al lang van te voren over en zien het als een optie, niet als iets waar je bang voor bent. Kortom je bent bang iets te gaan doen waar je eigenlijk bang voor bent, dat op zich is natuurlijk een beetje apart. En als je het dan meemaakt dat iemand in je omgeving dat doet, schrijf eens voor jezelf alle redenen op om wel te willen blijven leven, die heb je anders zou je niet bang zijn dat je het zelf wel eens zal doen. Maak daar een mooi briefje van, misschien van karton, of zelfs gelamineerd en stop dit in je portemonnee of iets dergelijks dat je altijd bij je hebt, dan weet je dat als je ooit zo'n moment zal hebben dat je iets op zak hebt wat jou precies kan vertellen waarom je dat niet moet doen.

Ik kan mij jouw gevoelens heel goed voorstellen. Ik ken die emotie maar al te goed. Gelukkig voel je angst voor die donkere gedachten. Angst is goed. Angst houdt je in leven. Het is belangrijk dat ke zsm goede psychologische hulp krijgt. En dat je er naast mensen ontmoet die begrijpen hoe die angst voelt en hoe je ermee om kunt gaan.

Misschien helpt het als je weet wat 'angst' is: Er zijn 2 soorten angst. Reële en irreële. Reële angst kwam voornamelijk vroeger voor, in de oertijd, toen diende het als overlevingsmechanisme. Als je gevaar liep (bv als je moest vluchten voor een wild dier) dan werd je bang dus vluchtte je. Nu ervaar je die angst nog wel eens als je bv bijna wordt aangereden door een plotseling verschijnende auto oid. Dan klopt je hart in je keel, dat is jouw lichamelijke reactie hier op. Irreele angst zit meer tussen je oren en wordt meer door mensen zelf gemaakt (helaas). Deze angst is zelden tastbaar en bijna altijd gebaseerd op denkbeelden. Je verzint ze dus zelf. Goed om te weten: de zg oorzaak van deze angst bijna altijd in de toekomst. Als voorbeeld: spinnen. Miljoenen mensen zijn bang voor spinnen (zeggen ze). Maar is dat wel zo? Zijn ze bang voor de spin, OF is het idee dat de spin misschien op hun lijf GAAT springen (dus in de toekomst) dat ze eng maakt. Dan is het dus je eigen idee dat je hebt bij de spin. Op zich doet een spin nl helemaal niks. Deze angst bepaal jezelf en zit tussen je oren. Je zegt dat je bang bent dat je jezelf iets gaat aan doen. Als jij iets wel of NIET wil doen bepaal jij dat toch? Niet sinterklaas of de buurman? Je bent bang omdat je jezelf bang maakt. En zo zit je in een neerwaartse spiraal. Ik denk dat het kan helpen als je iets meer rationeel leert denken, dus bekijk je angsten eens van een ander standpunt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100