Hoe kan ik wat gemakkelijker worden en niet zo'n controlfreak zijn?

Zonder dat het een rotgevoel geeft. Ik heb het vooral in de huishouding/ knoeien/opruimen. Maar ook met andere dingen. Eigenlijk zit het gewoon in me he ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (6)

IK werk zelf in de jeugdzorg en zie het vaak bij ouders. Ook ikzelf heb best wel moeite om de controle los te laten bij mijn collega´s.
Ik heb geleerd om eerst vooral mijzelf te accepteren dat ik een controlfreak ben. Daarnaast heb ik dit besproken met de mensen om mij heen, zowel op het werk als prive. Zo heb ik gevraagd of de mensen mij hiermee willen helpen. Wanneer er bijvoorbeeld iets geregeld moet worden of er moet worden opgeruimd, worden daar vooraf duidelijke afspraken over gemaakt. Op die manier ligt de verantwoordelijkheid bij iemand anders, en dan is het aan jouw persoonlijk om dat de rug toe te kunnen keren.

Vergeet nooit: OEFENING BAART KUNST!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen het feit al dat je je er van bewust bent maakt dat je er mee bezig bent.
Probeer je zelf voor te houden dat er belangrijker dingen in het leven zijn dan poetsen. Er gaat veel verspilde tijd in zitten die je anders kunt doorbrengen. b.v. een mooi boek of spelen met je kinderen.
Laat het los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder heeft het ook (echt irritant :D)
maar ik denk dat je dan moet gaan concentreren op iets anders, lees een boek of kijk tv of iets anders wat niet met huishouding te maken heeft.
in het begin is dat waarschijnlijk lastig maar daar wen je wel aan.
dit is hoe ik het aan zou pakken, hoeft dus niet te werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je al zegt het zit in je. Op het moment dat jij dingen los moet laten en je niet moet gaan storen een troep e.d, zal je, je veel rottiger gaan voelen dan nu.
Het wordt pas een echt probleem als je omgeving zich daar aan stoort. Dan is het goed om daar over te praten. Misschien kan jouw omgeving je daar bij helpen, door op een positieve manier jou te confronteren met je gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt wel dat het erger wordt als ik bv rommel heb! Wordt het ook erger als je meer stress hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, Niets is zo fijn wanneer je stress hebt, om in een ruimte te zitten die netjes en schoon is.
Hoe herkenbaar is dit!!!!
En ik kan alleen maar tegen je zeggen: Pas op!
Tien jaar geleden ben ik door deze houding uiteindelijk in een depressie terecht gekomen. Ik kon niets meer, zat als een dood vogeltje op de bank.
Het rare is dat ik nu kan zeggen dat die depressie het beste is dat mij ooit is overkomen. Nooit meer wil ik naar die tijd terug. Het is een verademing om (van mezelf) tijd voor mezelf te mogen nemen, en egoïstisch te mogen zijn.
Je niet meer ergeren aan een paar kruimels die op de grond liggen, een ander die niet snel genoeg z'n troep opruimt, een wasmand met schoon wasgoed die nodig opgeruimd/gestreken moet worden, een kind dat weer een glas drinken omstoot.
Mijn motto is geworden: Morgen is er weer een dag, en zo niet dan is die er overmorgen wel. De wereld draait ook gewoon goed door, iets dat ik me nooit kon voorstellen.
Een ma Flodder zal ik nooit worden, maar de koningin hoeft echt niet dagelijks onverwacht op bezoek te kunnen komen.
Het hele gezin is er blij mee, en ik het allermeest.
Meid, het leven is zoveel leuker dan je opvreten over dit soort futiliteiten en wat meer te kunnen genieten.
Het gaat je echt lukken, als ik het kan kun jij het zeker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar!

doe je werk, sluit het bewust af en zet een knop om: zo is het goed (zeg het hardop). en ga met iets anders bezig, negeer het rotgevoel. ga er verder niet over piekeren en schenk er geen aandacht aan.

is heel vervelend en moeilijk om iets aan te doen, maar het wil bij mij nog wel eens helpen.
en verder: genoeg slaap, wanneer je moe bent ben je er gevoeliger voor.

verder weet ik er ook niet veel van, alleen dat het zwaar irritant is.