Hoe noem je iemand die door een psychische klacht geen beslissing kan nemen?

een jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Inekez1
een jaar geleden
Dat ligt eraan. Wat voor psychische klacht? Wat voor beslissing?
erotisi
een jaar geleden
Wat voor soort beslissing bedoel je?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Bedoel je dat de persoon geen beslissing KAN nemen (dus omdat deze de capaciteiten mist om de situatie goed te beoordelen. B.v. wegens dementie), of geen beslissingen DURFT te nemen (dus bang is de verantwoordelijkheid voor die beslissing te nemen) ?
LeonardN
een jaar geleden
Wat bedoel je met het woord "kan"? Niet kunnen als in de knoop niet door kunnen hakken. (besluiteloos/aboulie)
Of
Niet kunnen, als in, juridisch onmogelijk gemaakt. (wilsonbekwaamheid vastgesteld)

Antwoorden (5)

Een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis is een psychische stoornis waarbij iemand zich overmatig afhankelijk opstelt. Dit wordt soms ook wel een afhankelijkheidsstoornis genoemd. Er is niet genoeg zelfvertrouwen om zelf iets te ondernemen of beslissingen te nemen en er is constant de bevestiging en geruststelling van anderen nodig.
fremar
een jaar geleden
Zo iemand noem je wilsonbekwaam.
een jaar geleden
HannekeJanssen
een jaar geleden
JC54: dat is een juridische term, ik denk dat er hier wordt gevraagd naar een term uit de psychologie of psychiatrie.
SentWierda
een jaar geleden
@HannekeJanssen. Wilsbekwaam en wilsonbekwaam zijn ook medische termen.
Wilsbekwaam is iemand die in staat ís relevante informatie te begrijpen, hierover te redeneren, een situatie juist in te schatten en een weloverwogen keus te maken.
Bron: Coëlho
Zo iemand noem je besluiteloos - met of zonder psychische klachten. Geen besluiten kunnen nemen KAN een symptoom zijn van een depressie, of van een andere psychische stoornis, maar het hoeft niet. Geen besluit kunnen nemen is an sich geen psychische klacht - tenzij het natuurlijk je dagelijks leven belemmert.
een jaar geleden
Een besluiteloze. Oftewel: iemand die niet in staat is tot een besluit te komen, niet wetend wat te moeten doen.
Ook wel: een wilsonbekwame. Oftewel: niet (meer) beschikkend over de macht om zijn keus tot handelen te bepalen.
Bron: Van Dale.
een jaar geleden
Dit heet aboulie.
Aboulie is een term uit de psychiatrie die het verlies van of het gebrek aan wilskracht aanduidt. Een synoniem hiervoor is willoosheid.
Het is een veelvuldig voorkomende stoornis, in het bijzonder bij neurosen en psychoneurosen. Bij aboulie weet de patiënt wat hij moet doen maar is hij niet in staat om tot de uitvoering ervan over te gaan. Tijd wordt verspild met het alsmaar nadenken en overleggen zonder tot actie over te gaan en uiteindelijk gebeurt er niets. Besluiteloosheid is een vorm van aboulie.
Een mogelijke oorzaak voor aboulie kan liggen in de prefrontale cortex van de hersenen. Dit komt omdat dat het hersengebied is dat verantwoordelijk is voor de besluitvorming en daardoor rechtstreeks kan worden gerelateerd aan de aandoening.
Onderzoekers zijn echter ook van mening dat de extreme vorm van besluiteloosheid mogelijk nauw verwant is aan hoe iemand is opgevoed. Het hebben van overbezorgde ouders kan bijvoorbeeld de giftige omgeving creëren waarin we deze aandoening ontwikkelen. Kinderen met overbezorgde ouders ontwikkelen een ongezonde afhankelijkheid en vertrouwen op anderen om beslissingen voor hen te nemen.
Je zou deze persoon een aboulie-patiënt of ‘geaboulieerde’ kunnen noemen (Grieks: ἀ= zonder, βουλή = wil).
SimonV
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Drie schrijfwijzen zijn gebruikelijk.
aboulie, abulie, aboulia.
Het tegenovergestelde is: hyperboulie: ziekelijke aandrang tot daden, overmatige werking van de wil.
Bronnen: Van Dale, Coëlho.
jc54
een jaar geleden
Alles leuk en aardig, het verhaal zal wel kloppen, maar in de volksmond heet het toch: wilsonbekwaam. We zijn niet allemaal wetenschappers. Influenza heet ook gewoon griep, en
pneumonie is ook gewoon longontsteking.
LeonardN
een jaar geleden
+plus @jc54
Je snapt dan niet wat dit antwoord verwoord.
Aboulie gaat niet over, wils(on)bekwaamheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilsbekwaamheid
"Ieder menselijk individu is wilsbekwaam, tenzij een deskundig arts vaststelt dat een individu voor het nemen van een bepaalde beslissing in een bepaalde situatie wilsonbekwaam is." Iemand met aboulie zal in de meeste gevallen gewoonweg wilsbekwaam zijn of worden bevonden. (hoewel in extreme gevallen aboulie zou kunnen leiden tot de vaststelling wilsonbekwaam). In mijn ogen is iemand met aboulie werkelijk besluiteloos. Kan niet kiezen.
En is iemand die wilsonbekwaam is besluitonkundig. Doorziet niet goed wat de keuze is.