Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kun je overprikkeling voorkomen als je autistisch bent?

Hoi top dat je leest!
Ik heb autisme en ervaar dingen intenser en het kost meer tijd en energie om dingen te verwerken.
In een drukke situatie met veel licht, mensen, hard geluid en veel bewegingen kan ik overprikkeld raken.
Dan word ik emotioneel en krijg ik last van hoofdpijn.
Ik probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen.
Maar dit lukt niet altijd.
Hebben jullie misschien tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als eerste is iedereen met autisme anders, dus wat voor mij werkt, werkt bij jou misschien niet fijn. Het is vooral belangrijk om je grenzen te leren. - Als ik weet dat ik een feestje heb of iets anders met veel prikkels, probeer ik er altijd voor te zorgen dat ik de rest van de dag rust neem, of de dag erna vrij rustig houd om weer bij te komen. - Indien mogelijk beperk ik de tijd dat ik er ben, ik had laatst een feestje van het werk, en toen ging ik eerder naar huis, ik bleef niet tot het eind. - Ik gebruik regelmatig Loop earplugs, deze zorgen dat het omgevingsgeluid een stuk minder word, maar je kunt nog steeds mensen verstaan. - Als het iets overdag en buiten is, draag een zonnebril! Hierdoor heb je minder prikkels van het licht. - Zorg dat je kleding draagt waar jij je prettig in voelt. Ik vind het altijd fijn om nog een vestje met een rits te hebben, dan heb ik gelijk wat om mee te friemelen om weer rustig te worden. - Een kleine fidget toy kan helpen, voor mensen met autisme kan dat rust brengen. Je hebt tegenwoordig hele leuke dingen als ketting of sleutelhanger die niet zo opvallen. - Ga wat vaker naar de wc, dan heb je even een rustmomentje tussendoor. Ik ga wel eens op de wc (met deksel dicht) zitten en doe mn ogen dicht voor 2 minuten, even ademhalingsoefening doen en schouders en nek weer los rollen. - veel water drinken! Dit helpt sowieso wat tegen de hoofdpijn vind ik zelf, met overprikkeling vergeet ik vaak te eten en te drinken, en hierdoor moet je vaker naar de wc (zie punt hierboven, dubbele win).

Toegevoegd op 11 June 2022 05:29: tekst

Je kan het een beetje ondersteunen met de juiste voeding en voedingssupplementen. Onder andere magnesium en vitamine B ondersteunen je zenuwstelsel. Verder zijn er ook bloesemremedies en speciale hangers die kunnen ondersteunen, om beter bij jezelf te blijven.

Ik herken bij onze dochter alle goeie tips van Kimath die reageerde. Maar een fidget toy is nogal groot. Ik heb ondervonden dat onze dochter ook rustiger wordt als we haar de hele kleine komboloi meegeven, het is van oorsprong een griekse parelketting, maar het lijkt mij dat eigenlijk elk klein zelfgemaakt 'armbandje' met pakweg 10 tot 20 pareltjes ter grootte van een erwtje ook prima werken. Ze steekt het in de zak van een jas of broek en als ze overprikkeling ervaart en geen mogelijkheid heeft om zich even af te zonderen op de wc of buiten, steekt ze haar hand in de zak en speelt of telt met haar vingers de parels, zonder dat iemand het merkt. Hopelijk kan het jou ook helpen ?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100