De oorzaak van Multiple Complex Developmental Disorder (= meervoudige gecompliceerde ontwikkelingsstoornis) is niet precies bekend. Waarschijnlijk gaat het om een samenspel van verschillende factoren. Het vermoeden bestaat dat de aandoening te maken heeft met een stoornis in de informatieverwerking van de hersenen. Dit heeft met name invloed op de regulatie van emoties en gedachten.

Zowel erfelijke factoren als de omstandigheden waarin iemand is opgegroeid dragen hier aan bij. Maar het is niet zeker of McDD echt erfelijk is, dat moeten experts nog goed onderzoeken. Er is iets mis gegaan bij de aanleg van de hersenen, waardoor de zenuwcellen zich minder goed ontwikkeld hebben. Het vermoeden dat het erfelijk is baseert men op het feit dat de kans dat een broer of zus ook last heeft van deze aandoening groter is dan dat bij een willekeurig ander kind het geval kan zijn.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
"Er is iets mis gegaan bij de aanleg van de hersenen, waardoor de zenuwcellen zich minder goed ontwikkeld hebben": dat zijn dus de erfelijke factoren?
Amadea
2 jaar geleden
Dat weten medische onderzoekers nog niet, het zou kunnen dat het misgaan van de ontwikkeling der zenuwcellen erfelijk bepaald is.
McDD is een meervoudig ontwikkelingsstoornis, er moet dus sprake zijn van meerdere aandoeningen. McDD is niet omschreven in de standaardwerken voor classificatie van aandoeningen ICD of DSM.
Daardoor kunnen verschillende behandelaren verschillende criteria hanteren.

Als je meer wilt weten over de erfelijkheid moet je eerst weten welke onderliggende aandoeningen er zijn gediagnosticeerd.