Hoe word ik minder emotioneel?

Ik doe en reageer vaak vanuit emotie. Hoe word ik minder emotioneel. Hoewel ik in mijn kinder en puberteit veel emotioneler was en reageerde op dingen vind ik het alsnog te veel. Hoe wordt ik minder emotioneel?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Er is hier al vaker aangeraden hulp te zoeken voor je problemen. Ook dit kun je dan met je hulpverlener bespreken.
Ritsuka
2 jaar geleden
Gezien je vragengeschiedenis nogmaals: zoek professionele hulp.
MarBet
2 jaar geleden
De mate waarin je emotioneel reageert hangt vaak samen met hoe goed het mentaal met je gaat. Als je snel emotioneel bent, gaat het misschien niet zo goed met je, waardoor je de emoties niet makkelijk onder controle hebt. Emotioneel reageren is dan een symptoom en de oplossing ligt er dus in je mentale gezondheid te versterken, bijvoorbeeld door professionele hulp.
Daarnaast verschillen mensen hier ook gewoon in, en dat is prima.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
bedankt voor alle reacties! ik heb binnenkort echter al een gesprek met mijn school coach dus ik krijg als het goed is binnenkort hulp van professionals via haar
Pieterke
2 jaar geleden
Succes @xFemkex!

Antwoorden (1)

Zonder professionele hulp die je laat zien waarom je reageert zoals je doet, is het moeilijk hier als buitenstaander een antwoord op te geven.

Het feit dat je emotioneel reageert op iets, wordt voor een groot deel verklaard doordat je geraakt bent in iets dat héél belangrijk is voor jou. Wat jij belangrijk vindt in het leven of werk, zijn jouw (onbewuste) waarden en daar leef jij naar. Dit is dan ook een van je sterktes.
Want dat wat jou ‘groot of speciaal’ maakt, zijn ook de zaken die je emotioneel kunnen ‘triggeren’ wanneer iemand jou er níet in erkent. Vooral wanneer je verknocht bent aan jouw waarden. Dan voel je je alleen maar goed wanneer de ander je erin bevestigt. Want mensen die je helemaal niet waarderen voor wat je doet of wie je bent en dit ook niet uitspreken, kunnen je emotioneel maken.
Dat raakt je. Je wordt dan boos, gefrustreerd, onzeker, verdrietig…. Soms verlies je daardoor het vertrouwen in die persoon of ontstaat er een barst in je relatie tot die persoon. Je kan dan ook reageren op een manier die je relatie serieus kan beschadigen.
De meest voorkomende emotionele triggers vind je terug in:

Aanvaard worden – geliefd zijn – gewaardeerd worden – autonomie – vrijheid – aandacht krijgen – begrepen worden – verbondenheid – respect – liefde – in controle zijn – orde – veiligheid – plezier – fair behandeld worden – rechtvaardigheid – geruststelling – erbij horen – evenwicht

Sommige uit de lijst zal je herkennen als een van jouw mogelijke emotionele triggers. Andere zullen je weinig of niets zeggen.

Emotioneel geraakt? Wat kan je doen?
• Besef dat je emotioneel geraakt bent. Klinkt logisch maar toch beseffen we op het moment zelf vaak niet dat we ons door onze emoties laten leiden.
• Stel je de vraag in welke waarde je nu geraakt bent. Waarin botsen mensen met jou? Wat is het dat jij belangrijk vindt en waar je niet in wordt gevolgd of erkend.
• Bepaal hoe afhankelijk je bent van deze waarde. Neem jij de reactie van je gesprekspartner (veel te) persoonlijk?
• Bekijk de positie en intentie van de andere. Wat is de intentie van die ander? Klopt die intentie met jouw emotionele reactie? Is hij écht op zoek om je klein te houden of te kwetsen? Klopt wat jij denkt met de realiteit?
Je bewust zijn van jouw mogelijke emotionele triggers zal je helpen om alvast je emotionele reactie te begrijpen.

Hoe je emoties onder controle houden op het moment zelf?
Zie:
https://www.peoplework.be/gratis-tips-advies/snel-emotioneel-geraakt-hoe-komt-dat
SimonV