Is het ontbreken van empathie een vorm van het hebben van een beperking?

Ik ken iemand die geen inlevingsvermoging heeft. Sommige mensen nemen die persoon dat kwalijk, maar naar mijn gevoel kan die persoon dat niet helpen. Ik zie het eigenlijk als een vorm van het hebben van een beperking. Wordt dat in de psychologie ook zo gezien?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (1)

Het ontbreken van empathie zelf wordt niet gezien als beperking, maar wordt binnen de DSM wel gezien als onderdeel van een persoonlijkheids stoornis. Maar om die stoornis te kunnen diagnosticeren moeten er dus ook andere aspecten aanwezig zijn.

Het kan dus heel goed zijn dat diegene inderdaad een persoonlijkheidsstoornis heeft, maar dat is niet met zekerheid te zeggen puur op basis van een schijnbaar gebrek aan empathie.

Ook de oorzaak van dit gebrek zou onderzocht moeten worden. Is er écht geen empathie aanwezig (of slechts gedeeltelijk) of heeft iemand vanuit een ervaring geleerd om geen empathie meer te hebben (bijv traumatische ervaring, dit hoeft diegene zich niet meer te herinneren overigens).

Wat de diagnose ook is, in sociale interacties geeft dit gedrag zeker een beperking. Maar als er geen diagnose is, zal het medisch gezien niet een beperking genoemd worden totdat er een goede diagnose gesteld is (dit kan dus variëren van bijv ptss tot autisme spectrum stoornis, (een vorm van) sociopathie, maar ook bijv borderline. Dat zal dus onderzocht moeten worden, officieel door een psychiater)